Page 1 of 2

M3 E36 TOURING BYGGE

Posted: 17 May 2010, 18:20
by daytona m3 gabbe
eftersom man ska gå o bli daddy så försöker ja kombinera nytta med nöje och är inte så sugen på att äga två bilar som man alltid gjort innan.. tycker de blir på tok för mycke pengar på bilar om man ska ha två försäkringar två skatter mm. och efter att ha kollat runt massa på olika alternativ så har ja kommit fram till att detta blir mest och roligast bil för pengarna.. total summa av max ca 100tusen plus minus lite till om de krävs..
Vill ha nått praktiskt som går bra och de viktigaste av allt bakhjulsdrift
men om man tex bygger på en 328 så är ju växellådan likadan som m3ans.. men hur är de med resten? tex fram och bakvagn? om man vill ha en m3 touring ska man byta allt? eller finns de massa som är samma på bilarna?

mvh gabbe

Posted: 17 May 2010, 20:29
by pizza
På min M3 3.0 Touring kom ALLT från en klotad Sedan.

Pizza

Posted: 17 May 2010, 20:46
by moonzhine
Att bygga på en 328 är nog de vettigaste..
328 drivlinan håller nog utan problem för org effekten i en s50 de tråkiga är väl att dom ytterst sällan är diffad..men de går ju att fixa när man ändå håller på :)

Posted: 17 May 2010, 22:25
by Franzén
Gabbe...

Jag har en 328i Touring till salu.
Den har bromsad diff och rätt låda osv.
Går bra men har en del issues med dom där förbannade pixelfelen i färddator och andra signalerande displayer.

Image
Image

:wink:

Posted: 18 May 2010, 05:30
by pizza
bygg på 320 å köp en smälld M3, då blir de JÄTTEbilligt ägande, ska du åka M3 motor lär du ta resten från M3 också

Posted: 18 May 2010, 07:10
by HenrikF
Japp. Det bästa är att ha en m3 att plocka grejer från. Bara köpa en motor med elsystem blir strul. Massa smått man måste byta, som värmeventiler, hållare för databox, gaswire, fäste för kylare, strömfördelare etcetc.
Man får en sjukt bra bruksbil. Går fint, snygg, rymlig, relativt snål etc.

Posted: 18 May 2010, 16:21
by daytona m3 gabbe
tack för alla svaren.. jo tanken har faktiskt lutat åt en 320 och ta allt från m3.. som sagt billigt ägande ;) din 328 va är de för pris på den o vilken utrustning?
min plan är faktiskt att istället för att leta upp en smälld m3a så kan man hämta en högerstyrd i england o plocka alla delar man vill ha.. då är bilen för övrigt hel o fin dessutom :) men dom är ju såpass billiga i england så de är ju typ dyrare att köpa en motor o låda i sverige

Posted: 18 May 2010, 16:35
by daytona m3 gabbe
Pizza. besiktigar du din bil så med eller?

Posted: 19 May 2010, 19:49
by pizza
Japp, MEN, man byter kåpan de står "Mpower" på till en vanlig med "BMW" sen skruvar du upp gas stoppet i kupen till hälfen, då e det INGA problem....

Pizza

Posted: 19 May 2010, 20:15
by Grefven
det är ganska lika motorer. min m535 med 384hk s38b38 vart besiktigad i 9år utan några problem alls. och en m535 ska inte ens ha en 4ventilstopp eller några separata spjäll alls.

så en s50 och m50 är mycket lika. speciellt om man inte är BMWofil.

Posted: 20 May 2010, 20:01
by daytona m3 gabbe
ja för en okunnig på bmw så är de ju inte så stor skillnad.. men är ju rätt stor skillnad på m50 o s50 motorn annars:) men som sagt tror inte dom tänker på de så länge de är en sexa.. tänkte tillverka en egen kåpa som de står typ 320 i på eller nått.

Posted: 20 May 2010, 22:10
by pizza
Tillverka inget när det finns en som passar rakt på som det bara står BMW på som sitter på alla M50/52.

Pizza

Posted: 21 May 2010, 16:55
by daytona m3 gabbe
men dom har väl inte samma sorts ventilkåpa som s50?? har för mig de ser rätt mycke annorlunda ut

Posted: 21 May 2010, 19:15
by pizza
byter bara locket över stiften, de lär ju funka för dig eftersom jag gjort det 2 ggr med orörda original delar.

Pizza

Posted: 23 May 2010, 00:13
by r.ivars
daytona m3 gabbe wrote:men dom har väl inte samma sorts ventilkåpa som s50?? har för mig de ser rätt mycke annorlunda ut
apskita fast kåpan över m3 kåpan, för nej som du säger, den är inte likadan som m50.. Sen är det bara hålla tummarna :)

Posted: 23 May 2010, 17:44
by daytona m3 gabbe
hehe ja vi får se.. men de känns ju som den perfekta blandningen av familjebil o rolig bil :) kommer inte på några andra alternativ i den prisklassen, förutom massa framhjulsdrivna turbo historier men de är icke lockande.. mycke effekt o framhjulsdrift är ju som att äta kola med pappret på..

Posted: 23 May 2010, 18:58
by HenrikF
daytona m3 gabbe wrote:hehe ja vi får se.. men de känns ju som den perfekta blandningen av familjebil o rolig bil :) kommer inte på några andra alternativ i den prisklassen, förutom massa framhjulsdrivna turbo historier men de är icke lockande.. mycke effekt o framhjulsdrift är ju som att äta kola med pappret på..
Sant. Det är en grymt bra bruks om man behöver lite utrymme.
Film med min gamla:
http://www.youtube.com/watch?v=73VgfasqSUk