Page 1 of 1
Oljiga tändstift
Posted: 12 May 2010, 13:35
by Turbo_folke
Hej
Byttade stift på min 318is E30 turbo idag märkte att både 3 och 4 tändstift var dränkta i olja
Har bytt ventilkåpapackning för ett tag sedan så det är inte där det läcker ifrån. Gjorde komptest och det var ok på alla cyl.
Kan det vara ventilstyrningarna som är kassa? Tips?
MVH
Posted: 12 May 2010, 13:46
by 525mannen
Har du lossat något tryckrör på den och kollat? Tänkte så det inte är turbon som trycker ur sig olja mot kompressordelen.
Mvh
Posted: 12 May 2010, 14:02
by Turbo_folke
Tack för svaret
. Turbon trycker ut olja dock inte så mkt att tryckröret mot spjällhuset känns oljigt (snustorrt)... Så det borde väl inte vara det? Sedan så är det bara 3 och 4 tändstift som är oljiga
Posted: 12 May 2010, 14:14
by Doktorn
Nu frågar jag såhär iom att du nämde ventilkåpspackningen, är dom oljiga i änden du skruvar in i toppen eller i porslinsänden?
Posted: 12 May 2010, 14:14
by Thörn
inte haft nå olja i brunnarna när du bytte ventilkåpspackning?
Posted: 12 May 2010, 14:25
by Turbo_folke
Doktorn: dom är oljiga i "änden".
Thörn: Hade en hel del olja 3ans brunn när jag bytte, trodde det berodde packningen då men så är kanske inte fallet
Testade att starta upp den med dom nya stiften. Körde en liten runda precis så motorn blev varm. Tog ut 3 och 4 stift. Båda var rejält oljiga.
Posted: 12 May 2010, 14:27
by 525mannen
Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog..
Mvh
Posted: 12 May 2010, 14:38
by Turbo_folke
525mannen wrote:Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog..
Mvh
hehe får göra det.
Posted: 12 May 2010, 16:12
by Turbo_folke
Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?
Posted: 03 Jun 2010, 11:52
by 525mannen
Turbo_folke wrote:Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?
Du har den väl inte återledd till insuget va? Laddtryck in i denna vill man inte ha, men som du skriver det är även viktigt att ha tillräcklig dimension på den.
Mvh
Posted: 03 Jun 2010, 11:59
by Turbo_folke
nix. Problemet löste sig med grövre dimension
MVH
Posted: 03 Jun 2010, 12:43
by 525mannen
Turbo_folke wrote:nix. Problemet löste sig med grövre dimension
MVH
gött
Mvh
Posted: 04 Jun 2010, 03:03
by Dinan2.5
Vad vart det för dimensioner då, före och efter?
Posted: 04 Jun 2010, 15:07
by Martinssonn
man kan inte få på så jätte stor slang utan att göra ett annat uttag i ventilkåpan. standard vevhusvent är väl runt 12-15mm max?
Posted: 04 Jun 2010, 16:46
by Turbo_folke
Dinan2.5 wrote:Vad vart det för dimensioner då, före och efter?
Satte dit en slang som smalnade ihopa och var kraftig böjd. Bytade mot en rak 16mm slang så var problemet löst.
Orginal är väl 16mm om jag inte minns fel.