Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 12 May 2010, 13:35
Hej
Byttade stift på min 318is E30 turbo idag märkte att både 3 och 4 tändstift var dränkta i olja
Har bytt ventilkåpapackning för ett tag sedan så det är inte där det läcker ifrån. Gjorde komptest och det var ok på alla cyl.
Kan det vara ventilstyrningarna som är kassa? Tips?
MVH
525mannen
Posts: 772 Joined: 03 Sep 2007, 14:02
Post
by 525mannen » 12 May 2010, 13:46
Har du lossat något tryckrör på den och kollat? Tänkte så det inte är turbon som trycker ur sig olja mot kompressordelen.
Mvh
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 12 May 2010, 14:02
Tack för svaret
. Turbon trycker ut olja dock inte så mkt att tryckröret mot spjällhuset känns oljigt (snustorrt)... Så det borde väl inte vara det? Sedan så är det bara 3 och 4 tändstift som är oljiga
Doktorn
Posts: 1459 Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn
Post
by Doktorn » 12 May 2010, 14:14
Nu frågar jag såhär iom att du nämde ventilkåpspackningen, är dom oljiga i änden du skruvar in i toppen eller i porslinsänden?
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Thörn
Posts: 3134 Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG
Post
by Thörn » 12 May 2010, 14:14
inte haft nå olja i brunnarna när du bytte ventilkåpspackning?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 12 May 2010, 14:25
Doktorn: dom är oljiga i "änden".
Thörn: Hade en hel del olja 3ans brunn när jag bytte, trodde det berodde packningen då men så är kanske inte fallet
Testade att starta upp den med dom nya stiften. Körde en liten runda precis så motorn blev varm. Tog ut 3 och 4 stift. Båda var rejält oljiga.
Last edited by
Turbo_folke on 12 May 2010, 14:59, edited 2 times in total.
525mannen
Posts: 772 Joined: 03 Sep 2007, 14:02
Post
by 525mannen » 12 May 2010, 14:27
Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog..
Mvh
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 12 May 2010, 14:38
525mannen wrote: Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog..
Mvh
hehe får göra det.
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 12 May 2010, 16:12
Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?
525mannen
Posts: 772 Joined: 03 Sep 2007, 14:02
Post
by 525mannen » 03 Jun 2010, 11:52
Turbo_folke wrote: Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?
Du har den väl inte återledd till insuget va? Laddtryck in i denna vill man inte ha, men som du skriver det är även viktigt att ha tillräcklig dimension på den.
Mvh
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 03 Jun 2010, 11:59
nix. Problemet löste sig med grövre dimension
MVH
525mannen
Posts: 772 Joined: 03 Sep 2007, 14:02
Post
by 525mannen » 03 Jun 2010, 12:43
Turbo_folke wrote: nix. Problemet löste sig med grövre dimension
MVH
gött
Mvh
Dinan2.5
Posts: 46 Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA
Post
by Dinan2.5 » 04 Jun 2010, 03:03
Vad vart det för dimensioner då, före och efter?
Martinssonn
Posts: 380 Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro
Post
by Martinssonn » 04 Jun 2010, 15:07
man kan inte få på så jätte stor slang utan att göra ett annat uttag i ventilkåpan. standard vevhusvent är väl runt 12-15mm max?
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 04 Jun 2010, 16:46
Dinan2.5 wrote: Vad vart det för dimensioner då, före och efter?
Satte dit en slang som smalnade ihopa och var kraftig böjd. Bytade mot en rak 16mm slang så var problemet löst.
Orginal är väl 16mm om jag inte minns fel.