Oljiga tändstift

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Oljiga tändstift

Post by Turbo_folke »

Hej

Byttade stift på min 318is E30 turbo idag märkte att både 3 och 4 tändstift var dränkta i olja :cry: Har bytt ventilkåpapackning för ett tag sedan så det är inte där det läcker ifrån. Gjorde komptest och det var ok på alla cyl.
Kan det vara ventilstyrningarna som är kassa? Tips?

MVH
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Har du lossat något tryckrör på den och kollat? Tänkte så det inte är turbon som trycker ur sig olja mot kompressordelen.

Mvh
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Tack för svaret :D . Turbon trycker ut olja dock inte så mkt att tryckröret mot spjällhuset känns oljigt (snustorrt)... Så det borde väl inte vara det? Sedan så är det bara 3 och 4 tändstift som är oljiga :?
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Nu frågar jag såhär iom att du nämde ventilkåpspackningen, är dom oljiga i änden du skruvar in i toppen eller i porslinsänden?
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

inte haft nå olja i brunnarna när du bytte ventilkåpspackning?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Doktorn: dom är oljiga i "änden".

Thörn: Hade en hel del olja 3ans brunn när jag bytte, trodde det berodde packningen då men så är kanske inte fallet

Testade att starta upp den med dom nya stiften. Körde en liten runda precis så motorn blev varm. Tog ut 3 och 4 stift. Båda var rejält oljiga.
Last edited by Turbo_folke on 12 May 2010, 14:59, edited 2 times in total.
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog.. ;)

Mvh
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

525mannen wrote:Bränn ur't utan laddtryck så ordnar det sig nog.. ;)

Mvh


hehe får göra det.
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Turbo_folke wrote:Tror det löste sig nu. Vevhusventilations slangen jag satt dit är på tok för liten. Borde vara det väl?


Du har den väl inte återledd till insuget va? Laddtryck in i denna vill man inte ha, men som du skriver det är även viktigt att ha tillräcklig dimension på den.

Mvh
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

nix. Problemet löste sig med grövre dimension 8)

MVH
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Turbo_folke wrote:nix. Problemet löste sig med grövre dimension 8)

MVH


gött :)

Mvh
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Vad vart det för dimensioner då, före och efter?
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

man kan inte få på så jätte stor slang utan att göra ett annat uttag i ventilkåpan. standard vevhusvent är väl runt 12-15mm max?
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Dinan2.5 wrote:Vad vart det för dimensioner då, före och efter?


Satte dit en slang som smalnade ihopa och var kraftig böjd. Bytade mot en rak 16mm slang så var problemet löst.

Orginal är väl 16mm om jag inte minns fel.
Post Reply