Kan börja med att jag är nybörjare på att skruva med bakaxlar så man inte blir helt idiotförklarad..
Fick en bakaxel med en bil jag köpte för ett tag sedan, lamelldiff, tror det är lilla klumpen (bakre kåpan/locket sitter med 6bultar) och den har utv: 3,46 tror jag de stod på brickan..
Nu till problemet, tidigare ägare har skruvat bort "locket" eller va man ska kalla det, som sitter innan medbringarna ? Ska sitta med 4 bultar, men kollade på en annan diff jag har liggande o då sitter det någon distansbricka mellan diff och det där locket(?)
Jag antar att det ska dit distanser även på denna bakaxel..
Frågorna är nu:
1: kan jag ta distanserna från den andra klumpen o sätta på den med diffbroms? Kanske finns olika tjocka distanser?
2: Är det ok att bara ta bort "locken" för att lägga in distansen imellan utan att något kan gå sönder eller bli fel på diffen? Om man tar bort dessa så kan väl hela innehållet i klumpen hamna snett eller fel?
Hoppas nån har svar på detta eller kan tipsa om nån som kan hjälpa mej få ordning på diffen!
Peter Zetterberg 070-5291145
*** BMW 328i touring -96 e36 *** BMW 325 cab M50 -89 e30 *** BMW 325 cab "328 m52b28" -91 e30 *** BMW 320 -84 e30 *** BMW 325ix -87 e30 *** BMW 325 -88 e30
det ska sitta ett schims där.. det finns typ 8 olika av dom för att få rätt spel i bakaxeln. när jag höll på med min förra e30 så fick jag låna verkstads handboken o kollade runt lite, det ena schimset ska vara 0.01 tjockare/tunnare än den andra. men viken sida den tjockare ska sitta vet jag inte. men du kan börja med att ta isär den andra sidan och mäta o lefta efter schims från en smälld diff. glömm inte att det ska vara rent och tort mot schimsen när du mekar ihop det, en olje film bygger någon hundradel och då blir det för mycket glapp. rasade en sådan diff på det sättet. och dom lagrena som siter där ute kostar 720:- för 1 st. kolla med lite märk färg att när du vrider pinjongen i i samma riktning som när bilen rullar framåt så ska färgen på kuggarna försvinna helt från anläggningen o då ligger du rätt, så du får tvätta rent kuggarna om du e noga. det är skit svrt att meka med vinkel/hypoid växlar. om det blir fel kan du inte ta kronhjul från en annan bak axel och smälla ihop med en annan pinjong för och är inskavda för varandra i den utväxlingen som du har 3:46.
kolla på realOME om du vet vilken bil den kommer ifrån. ta regnummret slå in det i transport styrelsen i frågan på annat fordon. ta chassinummret där ifrån och lägg in dom 7 sista sifrorna i realOME så soterar du ut några schims. mera än så kan jag nog inte hjälpa dig.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
zetterberg wrote:Det lät ju inte jätte enkelt de där..
Vet inte vilken bil den kommer ifrån heller så blir väl svårt o veta va de ska vara :/
om du sätter dit ett schim som är lite bredare som tex några hundradelar större så får du leva med att det är ett glapp som du hör när du växla. det klonka lite men inget som är farligt. värre blir det ju om du skulle sätta för brett schims så börja det låta som ett trasigt hjul lager. så det morrande ljudet kommer ifrån när kuggarna slår mot varandra och bidra till metall spån. men den är till e30 från början säger du. har du till gång till en mickrometer som mäter hundradels millimeter ? i så fall ta ner andra sidan gör den ren och mät den. då har du en rikt linje att gå efter. jag har några såna schims i garaget. med lite tur kan jag ju skicka en en som är 0.01mm tjockare och en som är 0.01mm tunnare. då behöver du ju bara smälla ihopa det. 0.01mm sliter till sig ganska fort om den skulle vara fel men det blir inga större spel. o d kan få schimset då dom bara ligger där till ingen nytta.
bara det inte är tunnare schims för då klämmer det på lagerna som sitter på båda sidor och det är inte bra. men mät du så kan jag kolla i skaferiet..
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Något tips på vart man kan vända sej`? Nån som kan ta åt sej o fixa sånt här? Vad kan diffen vara värd som den ligger idag? helt värdelös? kanske blir att sälja o köpa nån annan istället..
Peter Zetterberg 070-5291145
*** BMW 328i touring -96 e36 *** BMW 325 cab M50 -89 e30 *** BMW 325 cab "328 m52b28" -91 e30 *** BMW 320 -84 e30 *** BMW 325ix -87 e30 *** BMW 325 -88 e30