Page 1 of 3
Inkoppling av Megasquirt V3
Posted: 09 Aug 2006, 19:17
by tompa80
Är det någon här som är duktig på inkoppling av megasquirt i örebro trakten som har lust att tjäna en slant eller någon som jag kan msn:a med angående lite frågor om kabeldragning till Ms.
Tack på förhand
( är tvärkass på el )
Posted: 09 Aug 2006, 19:24
by Per Eriksson
linköping är väl lite långt kanske men fråga kostar inget.
Posted: 09 Aug 2006, 19:37
by tompa80
Ms II V3 med edis6
satt nyss o kollade på kopplingsschemat till mitt Ms och såg att det bara gick 1kabel från ms:et till tändmodulen ska det vara så ? och vart ska den kabeln sitta på tändmodulen i så fall ?
Funkar det att använda 60-2 tigger till mitt ms? och om det gör det måste jag löda om något i sådant fall eller går det att ställa in mjukvarumässigt?
Tack på förhand
Posted: 09 Aug 2006, 19:52
by Per Eriksson
grejen med edis är att man använder det triggerhjul och sensor som sitter på fordarna.
Eller tänkte du använda bara coilpacket och köra vanlig wasted spark?
Posted: 09 Aug 2006, 20:07
by tompa80
Ska inte köra wasted spark.
mest nyfien om bmw:s org tiggerhjul funkar för det är juh bult on ,då slipper jag skruva dit fords tiggerhjul.
har införskaffat mig ms:et ,, samt tändspole och tändmodul (edis6)
men på kopplingsschemat jag har så visar det att det bara ska gå 1 kabel till tändmodulen från ms:et ,, kan det stämma ? sitter juh typ 9eller12 kablar i kontakten på tändmodulen, och vart ska den kabeln från ms:et då sitta på tändmodulen?
Mvh
Posted: 10 Aug 2006, 22:29
by spretten
BMWs triggerhjul funkar tyvär inte med edis!
Här är kopplingschemat
http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm
Posted: 28 Oct 2007, 14:36
by Karel021
snackar vi 60-2 hjulet ?
för de kör ja med.. ja har orginal trigger hjul och orginal trigger givare samt edis6 o de funkar hur bra som helst
Posted: 29 Oct 2007, 22:22
by RoDe
Karel021 wrote:snackar vi 60-2 hjulet ?
för de kör ja med.. ja har orginal trigger hjul och orginal trigger givare samt edis6 o de funkar hur bra som helst
Varför funkar det för vissa att köra med original triggerhjul och givare och för vissa inte?
Posted: 30 Oct 2007, 18:51
by Erikk
Karel kör inte med EDIS6 tändmodul utan endast spolen... Skulle jag tro!!
Då går det att använda 60-2 hjul.
edis 6
Posted: 30 Oct 2007, 19:26
by jonnygustavsson
hur koppla man om man ska köra utan module????
vilket är bäst????
Posted: 30 Oct 2007, 22:28
by shomakie
Erikk wrote:Karel kör inte med EDIS6 tändmodul utan endast spolen... Skulle jag tro!!
Då går det att använda 60-2 hjul.
jo..han kör me edis6 tändmodulen..
Posted: 31 Oct 2007, 08:07
by BusE
Ska med köra med edis6 tändspolen och tändmodulen på min m30b34 med m30b35 topp. då m30b34 har inget 60/2 trigger orginal men en m30b35 har så det vart bara och hämta ett från skroten.
Posted: 31 Oct 2007, 11:24
by Erikk
shomakie wrote:Erikk wrote:Karel kör inte med EDIS6 tändmodul utan endast spolen... Skulle jag tro!!
Då går det att använda 60-2 hjul.
jo..han kör me edis6 tändmodulen..
Hm, jag trodde hans MS läste av triggerhjulet med sin inbyggda VR-krets, och sen styrde spolen med några VB921or..
För EDIS modulen borde få fnatt om man kopplar in ett 60-2 hjul istället för 36-1..
Posted: 31 Oct 2007, 16:30
by youask
Man kan väl trigga EDIS tändmodulen med MS't? som en normal tändmodul
Posted: 31 Oct 2007, 21:42
by RoDe
Kan inte Karel021 svara på hur han har gjort???
Posted: 01 Nov 2007, 06:28
by johankihl
Det är i vilket fall som helst inget problem att göra ett triggerhjul för att få 36-1. Jag gjorde ett som Bäckis och Pyton använde på sin isbil. Edis är ju väldigt smart, in med 36-1 i Edis modulen och ut med varvtalssignalen till MS. Ms kör en frekvens tillbaka genom sin tomgångsmotor utgång för att ställa tändläge om jag inte minns fel. Signalerna kallas Saw och PIP. Det finns massor att läsa om detta om ni söker lite på Internet, det mesta är på engelska så det är tur att det är ett ämne ni har läst i grundskolan..
ms
Posted: 02 Nov 2007, 07:26
by jonnygustavsson
de konstiga är att många säger att de funka om man använder ms v3 med edis och 60-2 hjul?????