Nu är bil, turbo, LMM och IC inköpt och man får nog säga att projektet är igång..
Har tänkt mig att bygga en rolig bil för rimliga pengar och lära mig mycket på vägen.
Bilen är en E30 325 dvs M20B25 som gått 24000 mil.
Prio ett blir att när hösten infinner sig riva ur motor och låda osv. för att riva isär och renovera.
Nya lager, packningar och ringar ska dit, kolvarna ska svarvas och blocket o-ringas. så långt är alla med.
Allt detta för att få ett förhållandevis billigt bygge att bli någorlunda driftsäkert.
Jag har tänkt att använda mig av originaltopp (renoverades för några tusen mil sedan) och insug. Ett grenrör ska snidas ihop osv osv.
Min tanke är att använda mig av en 535 LMM som ska spännas ut. och större spridare typ 340-380 cc?
Vidare har jag tänkt mig att köpa en progressiv BTR med klocka och större soppapump.
Koppling ska bli sachs 618 osv.
Jag har tänkt att inleda projektet med ett mål på dryga 300 hästar med tanke på att ett eftermarknadssprut inte kommer med i första budgeten (har en termin kvar på brandskolan dvs CSN ) men eftersom jag ska görs bottendelen lite seriöst kan jag ju sedan bygga vidare.
Nu till några inledande frågor.
Vilken BTR kan ni rekommendera till ändamålet? (billig men funktionsduglig) har kikat lite på dumpkopieraren där andra delar kommer inhandlas. vad innebär 1:1,2 eller 1:1,4. 1,2 respektive 1,4 ggr trycket? vad kan vara lämpligt?
Vilka spridare kan ni rekommendera till bygget? säg drygt 300 häst om 535 LMM orkar med det och ett ladd på max 1 bar.
Alla tips och tankar är välkomna!
Bilder kommer komma under byggets gång.
MVH Linus.
Projekt BMW 325IM Turbo (Budget)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Projekt BMW 325IM Turbo (Budget)
-[WaterAlley Performance]-
låter fint!!
Du har pm Affe! fler som har tankar kring bygget? eller delar?
MVH
MVH
Går framåt!
Nu har det inte hänt så mycket här, men det har iaf hänt lite i garaget, ett oringat block med balanserad vev och stakar är inhandlat av Niklas_g, kolvar är på g som jag ska svarva för 8.0 komp, grenrör är byggt,
här kommer några bilder.
Nån som har en progressiv btr eller walbropump?
här kommer några bilder.
Nån som har en progressiv btr eller walbropump?
BRUZZE wrote:kul bygge det där...
du kan få bara me i min budget klubb
hoppas att bilen är lika fin som den ser ut att vara på bilden också??
lycka till
tackar:)
Jag är gärna med i din budgetklubb, tyvärr börjar jag tvivla på att det finns något som heter budgetbygge, skulle bli så billigt detta, men ser ut att bli ganska dyrt, de e ju så tris o snåla, men men, vi får se, jo bilen är i fint skick, tycker de ska vara lite puts även på turbojärn:)
Svetsade till oljeanslutningar för turbon
Det går framåt!!
Ska dock ändra returen och svetsa på rör och bara ha en liten bit med slang sista biten in i blocket pga värmen..
Ska dock ändra returen och svetsa på rör och bara ha en liten bit med slang sista biten in i blocket pga värmen..