Bygga bur i gatbil
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
Bygga bur i gatbil
Om man ska bygga bur i en bil som endast ska brukas på gata och möjligtvis någon lokal banträff,måste man då följa några speciella regler?
Har läst på sbf och det är en hel del saker man måste tänka på då,men det är juh för raceburar vid drifting,rally etc...
Är det inte lite anorlunda när det är en vanlig gatbil som sagt,och när man bygger bur måste man då sfro besikta bilen eller kan sbp godkänna bilen med bur?
Har läst på sbf och det är en hel del saker man måste tänka på då,men det är juh för raceburar vid drifting,rally etc...
Är det inte lite anorlunda när det är en vanlig gatbil som sagt,och när man bygger bur måste man då sfro besikta bilen eller kan sbp godkänna bilen med bur?
Daniel Lindén 0738107803
Trance_boy@hotmail.com
Trance_boy@hotmail.com
- Nisse Järnet
överallt man kan röra när man sitter fast spänd måste vara ordentligt vadderat och 3punkts bältet måste fungera och gå fritt, det är de enda egentliga regler som finns. Sen kan du göra den i vilket material du vill, 4kantsprofil om det känns bra, även vilka tjocklekar du vill. Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
-
- Christian.N
Re: Bygga bur i gatbil
Skulle någon kunna ge mig en korrekt länk eller en snabb 1 - 2- 3 steg på hur jag hittar reglerna för hur stora plattor man ska ha, hur rören helst skall dras etc etc vid burbygge i bil.. Bilen ska kunna reggas med buren..
Har försökt hitta vart det står på sbf.se men hittar inte ett skit.. Har även googlat och hittat länkar i diverse forum men inga fungerar längre.. Har testat gjort rent glasögonen plus tittat närmre skärmen men det är hopplöst!! Så om det finns nån vänlig själ där ute som kanske hittar på det jag letar efter?
Om det har någon betydelse så är det en E30 coupé det gäller och den ska reggas in med bur och eventuellt användas i lite drifting sammanhang..
Mvh
Har försökt hitta vart det står på sbf.se men hittar inte ett skit.. Har även googlat och hittat länkar i diverse forum men inga fungerar längre.. Har testat gjort rent glasögonen plus tittat närmre skärmen men det är hopplöst!! Så om det finns nån vänlig själ där ute som kanske hittar på det jag letar efter?
Om det har någon betydelse så är det en E30 coupé det gäller och den ska reggas in med bur och eventuellt användas i lite drifting sammanhang..
Mvh
Enköping, 073-3104393
Länk till sbf med skisser och beskrivningar på burar(Drifting,rally,rallycross,racing) finns här: ReglementeChristian.N wrote:Har försökt hitta vart det står på sbf.se men hittar inte ett skit.. Har även googlat och hittat länkar i diverse forum men inga fungerar längre.. Har testat gjort rent glasögonen plus tittat närmre skärmen men det är hopplöst!! Så om det finns nån vänlig själ där ute som kanske hittar på det jag letar efter?
Mvh
På sidan 30 finns skisser på burar.
Sbf har inte lärt sig att det ska vara lätt att hitta saker och ting!

Bilprovningen:Registrerings besiktning.
3-punkt Bältet måste sitta kvar och får inte skava mot buren.
Alla närliggande ytor mot förare/passagerare måste vara vadderade,ibland behövs en "avbärare" vid röret som går i framrutans övre kant upp mot taket,så man inte kan "fastna" med huvudet där.(beror helt på besiktnings mannen noggrannhet,jag hade inget å klarade mig endå.)
Dörrsträvorna bör placeras så att det är hyfsat lätt att komma in/ur bilen,jag körde med en nere vid sparklådan och en i vinkel med förarstolen(nere vid sparklådan framtill och en bit upp på huvudbågen baktill)
Anledningen till reggning är att få "skyddsbur" och antalet passagerare inskrivet i reggbeviset + att har du lättat bilen så åker du ner en skatteklass /100kg (åkte ner 2 klasser med min bil
)
Är bilen helbilsgodkänd så blir det betydligt knepigare om knappt möjligt.
SBF regler behöver du bara följa om du ska ha vagnbok,men kan vara smart å bygga regelmässigt om man kanske ska tävla eller sälja bilen i framtiden + att man har ju buren för sin egen säkerhet och för att styva upp karossen.
Ett tips när du reggar,ha original stolen i bilen då dom inte gillar rallypallar vid reggning,kan även klaga på utbytt ratt om man har en jäkla otur.
Dock inget dom brukar anmärka på vid vanlig besiktning.
3-punkt Bältet måste sitta kvar och får inte skava mot buren.
Alla närliggande ytor mot förare/passagerare måste vara vadderade,ibland behövs en "avbärare" vid röret som går i framrutans övre kant upp mot taket,så man inte kan "fastna" med huvudet där.(beror helt på besiktnings mannen noggrannhet,jag hade inget å klarade mig endå.)
Dörrsträvorna bör placeras så att det är hyfsat lätt att komma in/ur bilen,jag körde med en nere vid sparklådan och en i vinkel med förarstolen(nere vid sparklådan framtill och en bit upp på huvudbågen baktill)
Anledningen till reggning är att få "skyddsbur" och antalet passagerare inskrivet i reggbeviset + att har du lättat bilen så åker du ner en skatteklass /100kg (åkte ner 2 klasser med min bil

Är bilen helbilsgodkänd så blir det betydligt knepigare om knappt möjligt.
SBF regler behöver du bara följa om du ska ha vagnbok,men kan vara smart å bygga regelmässigt om man kanske ska tävla eller sälja bilen i framtiden + att man har ju buren för sin egen säkerhet och för att styva upp karossen.
Ett tips när du reggar,ha original stolen i bilen då dom inte gillar rallypallar vid reggning,kan även klaga på utbytt ratt om man har en jäkla otur.
Dock inget dom brukar anmärka på vid vanlig besiktning.
Dörrsträvan får inte sitta högre än sitthöjden på original stolarna och som tidigare skrivet vaderat på det du kan slå i och en styrning från tak ner mot taksträvan vid fram rutan. Thats it enligt SBP Falun, Hedemora, Rättvik och Mora.
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
- Christian.N
Kalas, allt det där tänkte jag på när jag byggde! Iof har jag inte satt en plåt än på strävan i ovankant på rutan men bilen ska inte reggas än iaf så =)
Tack för svar!
Tack för svar!
Enköping, 073-3104393
Annars kan man ju göra som _TH_ gjort på sin banE30 flyttat ner takkonsolen över röret, efter besiktningen tar man ju iafa bort den

BMW E30 M20B25 TURBO projekt !