Frågor om Volvo.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Christian.N

Frågor om Volvo.

Post by Christian.N »

Har postat detta på Turbo Performance Club också men där är det redigt segt med svar jämt och folk verkar ha en grym koll här så jag kör ett försök.

Alla frågor gäller till en Volvo 242 -76

1: Vilka bakaxlar passar bolt on eller med smärre modifikationer? Gärna med lägre utväxling för högre toppfart. Får gärna vara 1031 axel eller nån annan som inte sitter orginal på min (vilket inte är en 1031) eftersom jag ska regga om bilen. Odiffat, diffat spelar ingen roll dock så är jag inte intresserad av några 10.000kr axlar så såna tips kan ni lika gärna strunta i.

2: Sen fjäderben fram? Finns det nåt ställbart alternativ man kan få tag på?

3: Från vilken bil finns det styrservo som passar? Gärna med så få rattvarv som möjligt.

4. Bromsar. Vill ha större/bättre men har inte lust att lägga ut tiotusentals kronor på det.
Har sett i vissa inlägg att folk kör XC90 skivor etc. Kan nån vänlig själ kanske skriva ner lite snabbt vad det är man behöver. Eller klistra in en länk där man hittar vettig info för nåt sånt har jag inte hittat.

5: Bur? Vet att finess finns för dom har jag handlat av tidigare men jag har hört att det ska finnas nåt som folkrace åkare kör med. Som skulle vara redigt billigt.

Ja det är väl detta jag går och grubblar på och nu börjar det närma sig att koncetrera sig på sånt här så bilen kommer ut i sommar

Extremt tacksam för alla vettiga svar jag kan få. Är inte intresserad av nåt svar som börjar med "jag tror" utan svara bara om du är säker.

Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
Grooverhound

Post by Grooverhound »

kan rekomendera att läsa i FAQ på turboperformanceclub faktist.lr bara söka omkring på de forumet där hittar man de mesta inom bygga om bromsar å väghållning på volvo.
Rasmus Olofsson||
Andy_b

Re: Frågor om Volvo.

Post by Andy_b »

Christian.N wrote:Har postat detta på Turbo Performance Club också men där är det redigt segt med svar jämt och folk verkar ha en grym koll här så jag kör ett försök.

Alla frågor gäller till en Volvo 242 -76

1: Vilka bakaxlar passar bolt on eller med smärre modifikationer? Gärna med lägre utväxling för högre toppfart. Får gärna vara 1031 axel eller nån annan som inte sitter orginal på min (vilket inte är en 1031) eftersom jag ska regga om bilen. Odiffat, diffat spelar ingen roll dock så är jag inte intresserad av några 10.000kr axlar så såna tips kan ni lika gärna strunta i.

2: Sen fjäderben fram? Finns det nåt ställbart alternativ man kan få tag på?

3: Från vilken bil finns det styrservo som passar? Gärna med så få rattvarv som möjligt.

4. Bromsar. Vill ha större/bättre men har inte lust att lägga ut tiotusentals kronor på det.
Har sett i vissa inlägg att folk kör XC90 skivor etc. Kan nån vänlig själ kanske skriva ner lite snabbt vad det är man behöver. Eller klistra in en länk där man hittar vettig info för nåt sånt har jag inte hittat.

5: Bur? Vet att finess finns för dom har jag handlat av tidigare men jag har hört att det ska finnas nåt som folkrace åkare kör med. Som skulle vara redigt billigt.

Ja det är väl detta jag går och grubblar på och nu börjar det närma sig att koncetrera sig på sånt här så bilen kommer ut i sommar

Extremt tacksam för alla vettiga svar jag kan få. Är inte intresserad av nåt svar som börjar med "jag tror" utan svara bara om du är säker.

Mvh Christian
på nr 1 och 3 så kan du ju köra med volvo orginal saker
bakaxlarna sitter på äldre glt samt turbon (samt mänga till)
servon från 240 orginal funkar kalas tycker jag
inte alls många varv (skulle det va för mycket så fins det ratt utväxlingar till bra priser)

nr 2 fins det massor av olika lösningar MEN dom är tyvär gaska dyra

nr 4 med xc90 skivor så brukar man köra s60r ok (kostnad av ca 10k för allt) och så bygger men egna adaptrar till oken (fins att köpa med)

nr 5 så skrev du svaret själv .. dom har folkrace burar där med brukar kosta runt 1500kr
pm om det är nått
Christian.N

Post by Christian.N »

Grooverhound wrote:kan rekomendera att läsa i FAQ på turboperformanceclub faktist.lr bara söka omkring på de forumet där hittar man de mesta inom bygga om bromsar å väghållning på volvo.
Kollar man i FAQ så finns det 1000 trådar om allt möjligt och söker man så hittar jag ändå inte det jag letar efter. Sen tycker jag sökfuktionen är riktigt dålig! Eller så är det jag som inte kommer överens med den men i vilket fall som helst så hittar jag ändå inte det jag letar efter.

Mvh
Enköping, 073-3104393
Christian.N

Post by Christian.N »

Okej, tack så mycket Andy. Då ska jag börja leta runt lite på diverse skrotar!

Mvh
Enköping, 073-3104393
Post Reply