Page 1 of 9

Oöppnad M50 = 406 whp :)

Posted: 02 Apr 2010, 15:16
by Bmwandreas
Har idag bromsat en oöppnad M50B25.

Setup:

Precision SC5862 billet med 0.63 A/R avgashus.
E85 och 850cc spridare.
1st 044 i tanken, orig ledningar.
Inkopplat i orig kabelhärva samt Audi spolar.

Utan turbo = 167 whp.
1.1 bar laddtryck 406 whp.
Alltså är det ca 140 % effektökning med 1 bar.

Med vanos är det 0.7 bar vid 2500 rpm statiskt.
Utan vanos är det 0.25 bar vid 2500 rpm statiskt.
Vid svep blir det fullt laddtryck 800 rpm tidigare med vanos.
Nu har vi svart på vitt vad vanos gör, och håller den här fint vid 1.1 bar kommer vi öka till 1.5 bar.

Posted: 02 Apr 2010, 15:27
by ippe
Det var ju fränt!! Då borde det inte vara några "problem" att åka 500 whp på en kompsänkt m50b28 med vanos

Ni har inte någon ledig mappningstid nu i vår??

Posted: 02 Apr 2010, 15:27
by Grefven
och skulle det inte hålla så kostar en ny m50 5000:- på sin höjd.

fantastiskt.

Posted: 02 Apr 2010, 15:39
by Nibbe
Hur mycket skulle det gå att plocka med 98oktan på en oöpnnad vanos motor ?

Posted: 02 Apr 2010, 15:42
by Bmwandreas
Inte testat så jag törs inte säga. Jag kan nog klämma 500 whp med e85 om packningen håller. Eller om man byter till cooperpackning.

Posted: 02 Apr 2010, 16:00
by kimplan
Frågan är ju hur det funkar med en M52B28 (Alublock) klarar det blocket 1 bar ens? :)

Posted: 02 Apr 2010, 16:14
by Bmwandreas
Har mappat ett som sprack. Då försökte vi med 1 bar. 0.5 bar är nog max.

Posted: 02 Apr 2010, 16:29
by RickardP
Det är sånt här jag tycker är så jävla fränt! Nästa bygge för min del blir helt klart en oöppnad m50 :)

Posted: 02 Apr 2010, 16:38
by Grefven
dessa siffror är med e85 va?

vad är det för koppling?

Posted: 02 Apr 2010, 17:02
by silverryggen
är det endast Arp bultar.
eller cooperpackning också?

Posted: 02 Apr 2010, 17:09
by Bäckis
M3 3.2 svänghjul, sinterlamell och en Sachs sportplatta för det hjulet.

Posted: 02 Apr 2010, 17:31
by johankihl
Grattis Bengan!

Posted: 02 Apr 2010, 17:37
by Bmwandreas
silverryggen wrote:är det endast Arp bultar.
eller cooperpackning också?


Helt orig, inte ens arp.

Posted: 02 Apr 2010, 17:38
by Bmwandreas
Grefven wrote:dessa siffror är med e85 va?

vad är det för koppling?


Självklart E85. Med bensin lär man ha låg tändning och då blir det inte den här effekten.

Posted: 02 Apr 2010, 19:54
by Pimplaren
Jävla gott mos :) riktigt nice!!

Var en jävligt kul dag uppe hos er.. jag vill upp oftare :twisted:

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Posted: 02 Apr 2010, 20:13
by FekZen
Bmwandreas wrote:Har idag bromsat en oöppnad M50B25.
Utan turbo = 167 whp.
1.1 bar laddtryck 406 whp.
Alltså är det ca 140 % effektökning med 1 bar.


Det är ju ruskigt bra! bättre än om man hade räknat teoretiskt på papper :)

Etanolen är fan riktigt bra.. Vi är lite bortskämda med den i sverige, helt klart!

Mvh//A

Posted: 02 Apr 2010, 20:32
by Grooverhound
de är med vipec inkopplat i orginalhärva som du gjort en tråd om att du kan fixa för en slant nu lr?