Page 1 of 1

Besiktning med MS

Posted: 31 Mar 2010, 20:57
by Nisse Järnet
Har inte så stor erfarenhet av MS, men har kopplat in och justerat ett på sladd/vinterbilen 318is (sugmotor än så länge) Bilen går väldigt bra faktiskt men har ett problem:

Undrar helt enkelt om det går att få till CO, CO 2500 och HC på en 1.8 4 cyl med 630cc spridare och utan tomgångsmotor eller om man lär ha tomgångsmotor eller byta till originalspridare tex?

Får inte till helt jämn tomgång och det är ju en rätt bra förutsättning för bra värden på tomgång :roll:

Posted: 31 Mar 2010, 21:15
by ZAK
Jag löste ojämntomgång med att höjja tomgången lite =]

Annars ser jag inga problem att besikta med MS

Posted: 31 Mar 2010, 22:12
by jol
Tomgångsmotor behövs ej men du får nog se till att den går jämnt. Elda ur katalysatorn (kör en halvtimme på 4000rpm påväg dit) så den funkar också.

http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm#emissions

Posted: 31 Mar 2010, 22:17
by Micke johansson
Jonaz besiktade med MS:)

Posted: 01 Apr 2010, 07:33
by jeenz
Om stationen ha utr för att läsa ur felkoder å det inte funkar så ska de visst bli en 2a på de nu framöver! Nu är de säkert främst nyare bilar men..

Posted: 01 Apr 2010, 08:48
by xelerator
lägg dig på lambda 1 och kör med kat så spelar det ingen roll vilken storlek på spridare du har..

vilken lambda ligger du på nu vid tomgång och förhöjd tomgång?

Posted: 01 Apr 2010, 15:16
by Nisse Järnet
ZAK: Hur hög tomgång hade du? Finns det nån generell "gräns" för hur hög tomgången får vara?

jol: Ska kika på länken! Körde ur den urdentligt innan så nog var katten varm alltid :)

jeenz: Sitter inget OBD2 på en E30 så det är lugnt ;)

xelerator: Problemet var mest att tomgången var lite ostabil så det gick fan inte att få ett stabilt värde utan den hoppade lite upp och ner.
Annars är det nog lugnt!

Posted: 01 Apr 2010, 18:05
by knotan
har för mej jag fått höra att den måste vara runt 1000 rpm, men jag har kört med 12-1300 utan att nån brytt sej.
men sen beror det på årsmodellen med, äldre än 87 så har det nästan igen betydelse alls :roll:

Posted: 01 Apr 2010, 22:34
by Nisse Järnet
knotan wrote:har för mej jag fått höra att den måste vara runt 1000 rpm, men jag har kört med 12-1300 utan att nån brytt sej.
men sen beror det på årsmodellen med, äldre än 87 så har det nästan igen betydelse alls :roll:
Kan nog stämma, får kika mer på det i helgen.

Tur att 325an iaf är en -88 då är det ju skitlätt att få till :) is:en är en -90a :roll:

Posted: 06 Apr 2010, 19:08
by stiiiv_
vi besikta en 325 e30 88 med prospark här för ett tag sen pro-mille knappade samtidigt som besiktningsgubben satt och gasade den ´325 körde vi med orginal spridare och katt på gick igenom utan problem :D

Posted: 06 Apr 2010, 19:19
by Jonaz
När jag besiktade min vart besiktningsgubben förbannad när han såg datorn och självklart klarade man inte lambda värdet då, men fick fara ut och "varmköra lite" :wink:.. mappade till det och gick igenom utan problem, elr :roll: ..

Han sa att växellådan va slut, men jag sa att det bara va diffen som levde om lite, men icket sa han :wink: Sen klagade han på att bilen va så låg osv. Kände ett starkt hat från han :wink: haha

Men det är iaf inte svårt att få den att gå igenom, även om man får en surgubbe :)

Posted: 06 Apr 2010, 20:02
by PegiPax
Kör Megasquirt själv på mina e34:or och besiktar varje år utan problem =)

Posted: 06 Apr 2010, 21:19
by Nisse Järnet
stiiiv_ wrote:vi besikta en 325 e30 88 med prospark här för ett tag sen pro-mille knappade samtidigt som besiktningsgubben satt och gasade den ´325 körde vi med orginal spridare och katt på gick igenom utan problem :D
Jo min 325 -88 med SM4 är ju bara köra in som den är så går den igenom, en -90a är lite kinkigare :p

Ska iaf testa koppla in tomgångsmotorn och se om tomgången vill bli lite stabilare.