Besiktning med MS

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Besiktning med MS

Post by Nisse Järnet »

Har inte så stor erfarenhet av MS, men har kopplat in och justerat ett på sladd/vinterbilen 318is (sugmotor än så länge) Bilen går väldigt bra faktiskt men har ett problem:

Undrar helt enkelt om det går att få till CO, CO 2500 och HC på en 1.8 4 cyl med 630cc spridare och utan tomgångsmotor eller om man lär ha tomgångsmotor eller byta till originalspridare tex?

Får inte till helt jämn tomgång och det är ju en rätt bra förutsättning för bra värden på tomgång :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Jag löste ojämntomgång med att höjja tomgången lite =]

Annars ser jag inga problem att besikta med MS
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

Tomgångsmotor behövs ej men du får nog se till att den går jämnt. Elda ur katalysatorn (kör en halvtimme på 4000rpm påväg dit) så den funkar också.

http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm#emissions
Peter Strandberg
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Jonaz besiktade med MS:)
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Om stationen ha utr för att läsa ur felkoder å det inte funkar så ska de visst bli en 2a på de nu framöver! Nu är de säkert främst nyare bilar men..
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

lägg dig på lambda 1 och kör med kat så spelar det ingen roll vilken storlek på spridare du har..

vilken lambda ligger du på nu vid tomgång och förhöjd tomgång?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

ZAK: Hur hög tomgång hade du? Finns det nån generell "gräns" för hur hög tomgången får vara?

jol: Ska kika på länken! Körde ur den urdentligt innan så nog var katten varm alltid :)

jeenz: Sitter inget OBD2 på en E30 så det är lugnt ;)

xelerator: Problemet var mest att tomgången var lite ostabil så det gick fan inte att få ett stabilt värde utan den hoppade lite upp och ner.
Annars är det nog lugnt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har för mej jag fått höra att den måste vara runt 1000 rpm, men jag har kört med 12-1300 utan att nån brytt sej.
men sen beror det på årsmodellen med, äldre än 87 så har det nästan igen betydelse alls :roll:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

knotan wrote:har för mej jag fått höra att den måste vara runt 1000 rpm, men jag har kört med 12-1300 utan att nån brytt sej.
men sen beror det på årsmodellen med, äldre än 87 så har det nästan igen betydelse alls :roll:
Kan nog stämma, får kika mer på det i helgen.

Tur att 325an iaf är en -88 då är det ju skitlätt att få till :) is:en är en -90a :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

vi besikta en 325 e30 88 med prospark här för ett tag sen pro-mille knappade samtidigt som besiktningsgubben satt och gasade den ´325 körde vi med orginal spridare och katt på gick igenom utan problem :D
User avatar
Jonaz
Posts: 280
Joined: 24 Aug 2008, 15:11
Location: Holmsund/Skärgården

Post by Jonaz »

När jag besiktade min vart besiktningsgubben förbannad när han såg datorn och självklart klarade man inte lambda värdet då, men fick fara ut och "varmköra lite" :wink:.. mappade till det och gick igenom utan problem, elr :roll: ..

Han sa att växellådan va slut, men jag sa att det bara va diffen som levde om lite, men icket sa han :wink: Sen klagade han på att bilen va så låg osv. Kände ett starkt hat från han :wink: haha

Men det är iaf inte svårt att få den att gå igenom, även om man får en surgubbe :)
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Kör Megasquirt själv på mina e34:or och besiktar varje år utan problem =)
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

stiiiv_ wrote:vi besikta en 325 e30 88 med prospark här för ett tag sen pro-mille knappade samtidigt som besiktningsgubben satt och gasade den ´325 körde vi med orginal spridare och katt på gick igenom utan problem :D
Jo min 325 -88 med SM4 är ju bara köra in som den är så går den igenom, en -90a är lite kinkigare :p

Ska iaf testa koppla in tomgångsmotorn och se om tomgången vill bli lite stabilare.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply