Håller på att bygga en hydral handbroms!
Muttrarna som klämmer åt själva handbromsen går upp så fort man börjar rycka i den, jag vet att det går att sätta dubbla muttrar, men jag söker ett alternativ som blir något snyggare. Någon som vet?
Handbromsen ska gå på andra ok, så jag kommer ha 2st ok på varje skiva i bak. Någon som vet ett par bra och små ok som orkar att låsa hjulen;)
men stila er nu grabbar
är väll kul att nån vill försöka tillvärka saker själv
är ju en rätt ung kille med så han kanske inte har inkomsten till att köpa sig en färdig och ville prova lyckan med att göra en egen .. så ni behöver inte såga han helt
jag tycker du skall kapa till distanser och köra med plast brickor som glid yta mot spaken samt en genomgående bult istället
men du behöver nog kolla över formen och räkna lite på utväxlingen och så på den lite mer
googla lite på det så kommer du se massor av bilder och då se hur dom "färdiga" är uppbygda .. sen är det bara att kopiera
sen vet jag inte vad för ok du kan köra med ... men hitta några små billiga på skroten .. fins ju sånna som kör med mc ok och det värkar ju kunna låsa hjulen så
håller med andy_b
Vad i är det för stil ni håller på med mot trådskaparen.
Framförallt bullen, det är sjukt åt det vilken översittarstil du har börjat med, börjar moderator rollen stiga dig över huvudet?
Va nu en snäll moderator och ta bort dina egna och övriga tråkiga inlägg i den här tråden så slipper alla skämmas över vad dom sagt, och kanske, om det fortfarande är möjligt höja nivån på forumet lite.
Men skärpning ! Provar man inte så lär man sig inte så enkelt är det. Sen kanske det inte blir perfekt direkt men då har man ju som sagt lärt sig något.
Jag säger som dom innan ta ett rör på gängade delen och svetsa i handtaget och sen plast/teflon brickor mellan röret och stommen.
Får tacka er som bemötte min fråga på ett normalt sätt!
Jag bygger en egen för jag vill lägga dom där 1500kr på andra delar till bilen och för att jag tycker att det roligt att bygga själv och jag vill lära mig.
Den kanske ser tattig ut, men den är ju förfan inte klar på långa vägar!
Svetsa på en hylsa på varje sida om spaken lagom så den glider ner i fästet.
Sen trä på gängstaven igen och en mutter på varje sida.
Mot hylsan och fästet kan du schimsa med plastbrickor så ska det nog bli stabilt.
Hålet i hylsan bör vara precis lagom för att gängstaven ska gå igenom.
Lite fett på det med så blir det nog susen =]
Som Zak sa... använd plastbrickor och kankse nyloc-muttrar som sitter still.
Man kan ju alltid svarva till en jävligt smidig lösning för det där.
Då kanske gnällspikarna och "köpa-färdiga-grejor-i-kartong"-killarna håller truten och lägger den energin på att köpa lite fler blingade grejor i färgglada kartonger.
En sak som slog mig... är inte den där konstruktionen lite tung?
Att fästet är av stål är jag med på, men att handtaget är av vattenrör med 4mm gods är jag däremot inte med på.
PM:a gärna så kan du få lite skumma förslag på idéer.
Ska svetsa på en hylsa så som ni sagt så blir det nog kanon!
Franzén: Den är inte så jävla tung faktisk.
Nu till min andra fråga: Vad ska jag använda för ok? vill ha ett par små och smidiga!