Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
TreLingon

Peter´s SFRO E36 Turbo

Post by TreLingon »

Halloj !

Nej nu jävlar vare dags och ta sig samma och skapa en projekt tråd..
Då det kan vara kul med att veta vad som hänt dom senaste åren bilen stått i garaget och samlat damm.

Hmm började väl med att jag köpte bilen av Damm för ca 4 år sedan. Köpte den eftersom den var fin redan och behövde inte så mkt jobb för att bli ännu finare..Lite lacksläpp och allmänt risig i lacken var väl det enda. Motorn som sitter i bilen original var en m50b20 ” 320i ” motorn. Peter och hans vilda far hade redan turbo konventerat den så det fanns redan på listan.

Men själva turbo systemet var väl inte så väl genomtänkt kanske nu i efterhand. Hade en del sturl kanske inte var så konstigt på en orörd motor med turbo en btr och INGEN lambda ;) Bilen laddade 0,7-1 bar i min ägo och sköt på bra då man aldrig åkt en BMW turbo tidigare. Bilen gick väl relativt smärtfritt hela den sommaren 06.

Säsongen efter så byggdes några enkla saker om så som tryckrör och avgas då det var på gränsen att inte funka. Egnesund klurade ihop ett nytt 3” avgas på ArosAuto. Samt tidigt så monterades en liten större turbo på. Kul jul tänkte jag och började brumma ut på Bilprovnings raksträckan och gasade lite.

Sköt på bra men andra varvet så började turbon yla lite mkt ” HAHA ” Samuel som satt i passargerar sätet sa gasa på lite nu i början av raksträckan och det gjorde jag……
Vid halva sträckan så var det dimmigt bakom. Som man hade gjorde en burnout typ på 500 m :lol:

Komprov gjordes på motorn och allt var fina fisken. Lesssna och ställde bilen i garaget och lät den står i 6 månader ca. Sen började jag riva så smått och börjar monterna ner avgassystemet…. Kan säga att man fick en tjock fluffig och otäck överasskning i ansiktet och alla kläder…. Nu skojjar jag inte…Låg ca 2 l olja i avgassystemet och turbon var lik en banan i konsistens inuti. Allting sönder …. Hm konstigt att det började ryka när det var varmt :wink:

Senare monterades motor och låda ner med kardan och dess like ner för inspektion och upp fräschning. Motorn såldes senare 1 år senare till Jönköping där den fortfarande lever vidare i en E34.

Redan tidigare hade jag köpt en fräsch 325 motor m50b25 med 3.5mm MLS packning och planad botten och topp… Med 11000 mil på mätare och hade suttit i en krockad cab. Startade motorn på skroten och allt lätt fina fisken. Så åkte hem från Laxå 8000 kr fattigare och skitnöjd.

Sedan dess har det spårat ut lite… Som med allt annat. Alla packningar och muttrar och skruvar vattenpump termostat och alla skit. Slangar och vakuumslangar och åktes och köptes då och då hos ArosAuto.

Sedan dessa dagar så har man lite go saker köpta iaf och får väl en förhoppningsvis en clean gatbil igen. Kanske nu till sommaren om man jobbar på….. A&N Bilvård har även lackat om stora delar på bilen med gott resultat. Lite små filade kvar med blir kanon sen när jag är klar !

Spec som i dagsläget ser ut som följande..

M50B25
2.8 L
Dubbla M50 insugskammar
1700 cc Spridare
Vipec V44 Plug in play
Custom insug med Accufab 70mm spjäll
CP Kolvar
Eagle Stakar
PPF Dump
Precision 6262 Turbo
Precision 46mm Wastegate
Spa Turbo grerör
Cooperings packning
Race kamkedjor
Oljepump ny. Svetsat drev
2 Deutchwerks pumpar
Race vattenpump
Arp Topp & Botten
Alla skruvar muttrar, brickor, packningar osv bytt i motorn
Super Tech Race ventiler, Race fjädrar , retainers, ventiltäningar osv
M20 svänghjul, 618 tryckplatta, 4puckad sinter. Inmätt och svarvad
Allt balanserat och viktat. Inmätta kolvringar osv.

Extra 6växlad låda 3.2
Extra diff 3.0
Extra drivaxlar 3.0
Extra kardan 3.2

Drivlina från Bmw M3 3.0 & 3.2. 6 Växlad manuell låda och 3.2 kardan. Bakvagn från M3 3.0. Framvagn orginal. Uppgraderad med allt nytt.
Stålomspunnen slang till slavcylindern

D2 Coilovers
D2 Bromsar
D2 Camberstag
Powerflex
Blästrat och lackat
Allt annat flong nytt.
Fjäderbensstag fram och bak
Kräningshämmare i ordning gjorda fram och bak
E30 Leder fram till krängningshämmaren

Allt. Och då menar jag allt. Muttrar skruvar brickor leder sensorer lager handbromsvajrar och höljen osv under bilen nytt från Bmw Orginal delar. Inget förutom bromsledningar och soppaslangar är bytt. Det var redan fräsht.

Hela underredet slipat på damm skit och smuts.
Fanns redan underreds behandling så förbättrade det mera.
Blev svart och fint. Rost obefintligt. Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas !

Ace Monaco 17"
Toyo 888r Däck ska beställas. 225 45 17
Sitter nå linglong däck på nu.
D2 Bromsar

330mm skivor runt om.
8 kolvar fram. 4 bak
Stålomspunna slangar

Flockad inredning
Kolfiber list till handsfacket
Kolfiber paneler till mätarna
Kolfiber dörrsidor
Oljetryck
Oljetemp
Vattentemp
Laddtryck
Voltmätare
Bredbands lambda
2 sitta still stolar.
Sparco ratt

M3 Front
M3 GT Läpp Kolfiber
M3 Instegslister
M3 Lister
M3 GT Vinge
M3 diffuser kommer
Kolfiber dörrsidor
Angeleyes
Och 90 tals ögonlock :)
Svarta baklysen

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by TreLingon on 25 May 2015, 16:12, edited 28 times in total.
M3Crille

Post by M3Crille »

Såg ju galet fräsch ut! Snyggt me guld/champangenyans mot svart! :D
070-201 85 62
r.ivars

Post by r.ivars »

cleant peter!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
ippe

Post by ippe »

Ser ju bra ut det här! WG setupen gillar jag också :)
TreLingon

Post by TreLingon »

ippe wrote:Ser ju bra ut det här! WG setupen gillar jag också :)

Japps den gillar jag..Kommer nog funka super !
TreLingon

Post by TreLingon »

Har målat eller sprayat klart med Carosol som innehåller wax rostskydd osv osv så ska börja pensla om några dar då det ska torka en stund. Hade värmeluftspumparna funkat som dom skulle så hade det underlättat tork tiden betydligt !

Bilder fås när det har målats !
TreLingon

Post by TreLingon »

Ikväll öppnade jag diffen och inspekterade lite....

Image
Image

Extra lamell diff och axlar kan vara bra att ha på hyllan ! :)
Image

Och underredet blev klart med spray..Ska nu bara målas senare nång gång framöver !

Image
Image

Började senare med att banka ur dom gamla bussningarna i bakvagnen....Var Lagom roligt.... Dom hade föresten sett sina bättre dagar !

Image
Image

Kommer att slipa och måla bakvagnen snart. Dom flesta skruvar muttar och brickor till bakvagnen är beställda ! Ska iväg till ArosAuto och beställa dom sista imorgon !
Ludde_

Post by Ludde_ »

Hoppas diffen och axlarna var som du tänkt dig! :)

Tack för en smidig affär!

Mvh

/Ludde
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
TreLingon

Post by TreLingon »

Ludde_ wrote:Hoppas diffen och axlarna var som du tänkt dig! :)

Tack för en smidig affär!

Mvh

/Ludde

Hmm jadå...Ska nog funka prima !

Mvh
TreLingon

Post by TreLingon »

Alla skruvar muttrar brickor är nu beställda ! Kommer komma en bild på detta ttroligtvis på Måndag..

Har även kollat på Coilovers från Ksport & Fk ! Får se vad det blir :)
TreLingon

Post by TreLingon »

Dåså... Var förbi och hämtade skruva muttrar brickor fjärdergummi osv osv ! Fint med allt nytt...Bussningar från Powerflex har jag redan ! :D

Image
Highburg

Post by Highburg »

Kul att du slängde upp en tråd :D
Blir bra det där och bilen såg jävligt fin ut :P
Jobba jobba 8)
Thomas Högberg
070 60 555 92
TreLingon

Post by TreLingon »

Thx Thomas ! Sitter bra i stolarna iaf...
Bilen blir nog ännu finare när den är klar... !
Vill ha perfektion ! :twisted:
TreLingon

Post by TreLingon »

Dåså...
Varit i garaget i 2 dar nu..Fre och Lör ! Har slipat bakvagn, diff, krängninghämmaren, och massa annat.. Håller även på att snygga till elen under instrument brädan :shock: Haha...

Allt är typ färdig lackerat.. Ska slipa lite mera imorn och kanske börja banka / pressa i bussningarna i bakvagnen om färgen har torkat !:twisted:
Hittade även min favvo färg på Biltema och målade allt jag såg. Bakvagn ventilkåpa diff osv osv..Riktigt najs.. !!

Håller även på att kolla ut coilovers. Blir nog ett par D2.. Fått tips av Nabbe the deff Drifter ;)

Sorry för kassa bilder..Hade bara mobilen då jag glömde riktiga kameran

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
TreLingon

Post by TreLingon »

Delar av bakvagen är lämnad på ArosAuto i nuläget för i pressning av nya hjullager..Sitter som balle Drivaxlarna tog jag med oxå så dom får smekas i med.

Kommer sedan montera bakvagnen helt. Motorn ska iväg och och kammarna ska nollas och vanosen i samma veva. Koppla i orginal elen för besiktning. Sedan lite små pill med inredningen upp med kardanen lufta koppling...
TreLingon

Post by TreLingon »

Så där ja. Dålig på uppdatering pga mkt jobb på sistone. Men då får man in pengar iaf !
Har fått tebx bakvagnen från firman med nya hjullager och muttrar till drivaxlarna. Ska dunka upp bakvagnen på måndag. Sedan blir det mkt små pill med att ta upp kardanen. Fixa med det nya spakstället och allt till växellådan så blir sprillans nytt... Ska bli kul med allt nytt . !

Har dock spånat på Coilovers och bromsar ett tag. Kommer bli dessa skönheter när semester ersättningen kommer i Maj. Blir D2 Coilovers runt om och D2 bromsar komplett runt med 330 skivor för 17" hjul. Blir snaskit ! :twisted:

Tills dess så kommer det väl upp bilder på Måndag kvällen efter dagens jobb... Thada !

Image
Image
Oscarr

Post by Oscarr »

Grym lack och fina coils! 8)

Lycka till.
Post Reply