Page 1 of 1

Var ställa in chassi i blekinge?

Posted: 28 Feb 2010, 16:34
by Dawe_A
hejsan!

Tänkte lämna audin med kw coilsen till någon som verkligen vet hur man ställer in ett chassi.


Har ni något hett tips i närheten eller?

ett ca pris på vad det går på vore också bra att veta!


mvh
David

Posted: 28 Feb 2010, 17:11
by CrazyVikingsRacing
Vet att seg lämnade iväg sin 200sx innan Gatebil förra året o fick sin bil inställd efter drifting, kommer inte ihåg om de va kellmes eller om de va olofssons som gjorde de. Men då hade han papper med på hur han ville ha de inställt!

MVH

Posted: 28 Feb 2010, 19:06
by ZAK
däck och kylarfirman i nättraby ställer in med laser på alla 4 hjulen.
Dom kan säkert fixa det om det är några speciella värden du vill ha

Posted: 28 Feb 2010, 22:32
by Dawe_A
ZAK wrote:däck och kylarfirman i nättraby ställer in med laser på alla 4 hjulen.
Dom kan säkert fixa det om det är några speciella värden du vill ha
Okej tack!


Men vadå.. har dom koll på hur man ställer coils med? Tänkte ställa in alla dämpare och samtidigt göra en 4hjulsinställning..

ursäkta om jag va otydlig i första inlägget.

Posted: 28 Feb 2010, 22:56
by ZAK
Tänkte mer på om det var några särskilda camber/castervinklar du ville ha?
Annars har dom ju i datorn vad det ska vara Original så att säga.

Posted: 28 Feb 2010, 23:50
by Grefven
Han menar nog cornerweight. Om de ha vågar under hjulen vid hjulinställningen.

Eller menar du att köra dämparna i en bänk och räkna ut arbetsområdet och matcha fjäder till det kanske? Sånt rejsianerna är glada i att diskutera och svänga sig med fancy formler.

Posted: 01 Mar 2010, 09:25
by ZAK
bullen! wrote:Han menar nog cornerweight. Om de ha vågar under hjulen vid hjulinställningen.

Eller menar du att köra dämparna i en bänk och räkna ut arbetsområdet och matcha fjäder till det kanske? Sånt rejsianerna är glada i att diskutera och svänga sig med fancy formler.
Kan ev, ordna med våg om man vill ha cornerweight osv.
Kompisen brukar ha det på brinkarnas motorfestival i emmaboda.

Posted: 01 Mar 2010, 23:26
by Dawe_A
Det jag menar är en rikig inställning av hjul och coliovers efter typ "gata" för optimerad väghållning, få man får ut något av de som sitter på bilen.

Vet att det inte finns något universal värde/värden som är det ultimata, men för te.x gata då.

Jag slår nog dig en signal imorgon ang detta mange!


mvh

Posted: 02 Mar 2010, 00:00
by Grefven
cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)

Posted: 02 Mar 2010, 12:55
by Marco Garver
Inte riktigt Blekinge men i alla fall.......

Magnus på JBM gör chassie setup med cornerweight, finns i Halmstad.

http://www.jmbo.se/

Posted: 02 Mar 2010, 19:59
by erikjakan
bullen! wrote:cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)
Ja, det är korrekt. Krängaren ska demonteras vid Cornerweight och sen ska dem återmonteras och då vara i "idle" läge så att säga.

MVH Erik

Posted: 05 Mar 2010, 21:44
by Dahlstrom
erikjakan wrote:
bullen! wrote:cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)
Ja, det är korrekt. Krängaren ska demonteras vid Cornerweight och sen ska dem återmonteras och då vara i "idle" läge så att säga.

MVH Erik
Helt riktigt, annars får man inte rätt värden på vågarna.
En annan sak man ska tänka på om man ska vara riktigt noga är att man "hoppar" bilen samt gärna rulla bilen lite fram och tillbaka Så däcken "glider" ut. Men det här är väl lite beroende på vad för utrustning man har att mäta med och hur noga man är