Var ställa in chassi i blekinge?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Var ställa in chassi i blekinge?

Post by Dawe_A »

hejsan!

Tänkte lämna audin med kw coilsen till någon som verkligen vet hur man ställer in ett chassi.


Har ni något hett tips i närheten eller?

ett ca pris på vad det går på vore också bra att veta!


mvh
David
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Vet att seg lämnade iväg sin 200sx innan Gatebil förra året o fick sin bil inställd efter drifting, kommer inte ihåg om de va kellmes eller om de va olofssons som gjorde de. Men då hade han papper med på hur han ville ha de inställt!

MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

däck och kylarfirman i nättraby ställer in med laser på alla 4 hjulen.
Dom kan säkert fixa det om det är några speciella värden du vill ha
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

ZAK wrote:däck och kylarfirman i nättraby ställer in med laser på alla 4 hjulen.
Dom kan säkert fixa det om det är några speciella värden du vill ha
Okej tack!


Men vadå.. har dom koll på hur man ställer coils med? Tänkte ställa in alla dämpare och samtidigt göra en 4hjulsinställning..

ursäkta om jag va otydlig i första inlägget.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Tänkte mer på om det var några särskilda camber/castervinklar du ville ha?
Annars har dom ju i datorn vad det ska vara Original så att säga.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Grefven

Post by Grefven »

Han menar nog cornerweight. Om de ha vågar under hjulen vid hjulinställningen.

Eller menar du att köra dämparna i en bänk och räkna ut arbetsområdet och matcha fjäder till det kanske? Sånt rejsianerna är glada i att diskutera och svänga sig med fancy formler.
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

bullen! wrote:Han menar nog cornerweight. Om de ha vågar under hjulen vid hjulinställningen.

Eller menar du att köra dämparna i en bänk och räkna ut arbetsområdet och matcha fjäder till det kanske? Sånt rejsianerna är glada i att diskutera och svänga sig med fancy formler.
Kan ev, ordna med våg om man vill ha cornerweight osv.
Kompisen brukar ha det på brinkarnas motorfestival i emmaboda.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Det jag menar är en rikig inställning av hjul och coliovers efter typ "gata" för optimerad väghållning, få man får ut något av de som sitter på bilen.

Vet att det inte finns något universal värde/värden som är det ultimata, men för te.x gata då.

Jag slår nog dig en signal imorgon ang detta mange!


mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grefven

Post by Grefven »

cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Inte riktigt Blekinge men i alla fall.......

Magnus på JBM gör chassie setup med cornerweight, finns i Halmstad.

http://www.jmbo.se/
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

bullen! wrote:cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)
Ja, det är korrekt. Krängaren ska demonteras vid Cornerweight och sen ska dem återmonteras och då vara i "idle" läge så att säga.

MVH Erik
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

erikjakan wrote:
bullen! wrote:cornerweight gör man väl med krängare borta och i samband med en hjulinställning för att det ska bli rätt?

(jag frågar för att lära mig)
Ja, det är korrekt. Krängaren ska demonteras vid Cornerweight och sen ska dem återmonteras och då vara i "idle" läge så att säga.

MVH Erik
Helt riktigt, annars får man inte rätt värden på vågarna.
En annan sak man ska tänka på om man ska vara riktigt noga är att man "hoppar" bilen samt gärna rulla bilen lite fram och tillbaka Så däcken "glider" ut. Men det här är väl lite beroende på vad för utrustning man har att mäta med och hur noga man är
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Post Reply