Page 1 of 2

WV Golf Vr6, vad är skit med dessa?!

Posted: 26 Feb 2010, 01:12
by Jonis
VR6, något att ha?!
Läs mitt inlägg på nästa sida!

Posted: 26 Feb 2010, 08:22
by Sbuddz
Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J

Posted: 26 Feb 2010, 09:30
by hellebjork
Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)

Posted: 26 Feb 2010, 09:35
by Sbuddz
Jo, allt är ju relativt.
Sist jag renoverade en G-lader landade notan på 16.764kr.

Enligt min plånbok är det dyrt som skam.

/J

Posted: 26 Feb 2010, 12:23
by balobas
hellebjork wrote:
Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)


Visste att jag kände igen ditt namn från CCS :wink:

Posted: 26 Feb 2010, 13:24
by balobas
Haft ett par Corrado`s, både G60 och VR6 och jag skulle nog satsa på en 16v pga G60 är slö o törstig och gamla nu och de kan dra iväg en hel del i kostnader såsom glapp framvagn, avgas, bromsar, kompressorrenovering etc! VR6an ihop med Ferrita är gosigt ljud och en mycket trevlig körmaskin med sitt bottenvrid/utväxling men när det kommer till att renovera kamkedjor med släpor/spännare mm så är det kostsamt likaså bensinförbrukningen och försäkringskostnaden!

Skulle satsa på 16V`n eller VR6 trots allt!

Onödiga fakta/ egna tankar: Corradon tillverkades i Osnabruck och är till stor del handbyggd! Vanliga VW`s tillverkades/tillverkas i Wolfsburg?! G60ìn va ca 100k dyrare än motsvarande Golf GTI att köpa i Sverige runt 1989-1990! De sista VR6òrna 1995 hade riktpris på ca 270k i Sverige och gjorde att det inte blev någon säljar-succè! Folk köpte nog hellre en beg Porsche eller Audi för dom pengarna! Men Corradon har en charm, själ som med sitt marknadsvärde idag ändå ligger bra till för den som vill ha nåt lite extra med på köpet för ca 25-40k


Image
Reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=25Em7VVh1sg

TopGear: http://www.youtube.com/watch?v=hQs6uCJE0W8

Posted: 26 Feb 2010, 14:00
by hellebjork
Sbuddz wrote:Jo, allt är ju relativt.
Sist jag renoverade en G-lader landade notan på 16.764kr.

Enligt min plånbok är det dyrt som skam.

/J


Jo, då förstår jag att du tycker det var dyrt. Sls i tyskland tar €445 + frakt :-)

balobas wrote:
hellebjork wrote:
Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)


Visste att jag kände igen ditt namn från CCS :wink:


Heh, ja du ser :-)

Posted: 26 Feb 2010, 15:22
by Grefven
det finns en modell utan g-lader om man inte just har ett intresse av att äga en sån.

och jag misstänker att tanten inte fastnade för något annat än designen på karossen.

Posted: 26 Feb 2010, 15:36
by hellebjork
bullen! wrote:det finns en modell utan g-lader om man inte just har ett intresse av att äga en sån.

och jag misstänker att tanten inte fastnade för något annat än designen på karossen.


Det finns tre modeller utan g-lader. 2.0 8v 115hk, 2.0 16v 136hk och vr6.

Posted: 26 Feb 2010, 15:39
by balobas
Lite mer övrig info om jag minns rätt: VR6an har bakvagn utvecklad av eller kopierad teknik från Bmw? Corradons bottenplatta bygger på Golf 3ans?

Posted: 26 Feb 2010, 16:09
by Grefven
jag vet att det finns mer än en modell. menade inte så utan att det finns ett (flera) annat alternativ än just den gamla kompressormodellen.

varför ska en brud ha en gammal bil i renoveringsbehöv när det bara är form och färg som är det viktiga kanske?

om hon nu inte är sjukt intresserad av just en sur gammal kompressormaskin.

Posted: 26 Feb 2010, 16:50
by Allx
Jag har också haft en Corrado. Det var en G60 och den var allt annat än trött. Kadett gsi och vr6.or var inga problem att köra ifrån så dom är inte direkt trötta. Och min var inte ens chippad med mindre remhjul. Tyvärr är det ganska mycket små skitfel på dem hela tiden så jag sålde min efter att jag lagt över många tusenlappar på den. Och det skulle blivit mer om jag haft den kvar. Men snyggare kaross får man leta efter.. Länge!

Posted: 26 Feb 2010, 17:28
by Sbuddz
[quote=]


Jo, då förstår jag att du tycker det var dyrt. Sls i tyskland tar €445 + frakt :-)

[quote]

Vad gör dom för 445Euro?
På den jag fixade byttes skovel och en halvan av huset oxå.

/J

Posted: 26 Feb 2010, 17:36
by balobas
Snyggare kaross får man enl mig oxå leta efter!

Hur fan kunde dom välja modellnamnet Scirocco på den nya VW`n :evil:

Mycket små skitfel håller jag oxå med om att de kommer på dom!
Relativt bra sätt rostmässigt på dem jag haft iaf!

Måste gå att få ner priset på kompressor-renoveringen! Folk snackar och skryter i ämnet om att dom lossat delar/na av det som gått åt till "just deras" renovering för dryga 3k och endel har lyckats laga enl "diy"-guider alt lämnat iväg till dem som kan! Därför tyckter jag iaf att det låter dyrt med 16k..?

Posted: 26 Feb 2010, 17:44
by hellebjork
balobas wrote:Lite mer övrig info om jag minns rätt: VR6an har bakvagn utvecklad av eller kopierad teknik från Bmw? Corradons bottenplatta bygger på Golf 3ans?


Tror Corrado är en blanding av A2 (Golf mk2, jetta mk2) och Passatens B3 plattform, inte helt hundra dock. =)

Posted: 27 Feb 2010, 20:33
by balobas

Posted: 27 Feb 2010, 20:52
by Jonis
Haha, Bullen du har så rätt så, e ju mera" naaaw vilket söt lite bil" som gäller :wink:
men man vill ju inte ha massa problem som sagt utan köpa de Motoralternativet som krånglar minst å så fräsch kaross de går, smärtgränsen går väl kanske vid 20k i hennes fall..

Får även säga tack å att ja e förvånad över alla svar, trodde de skulle va helt dött i denna tråden, men icke då :D
Å att flera av er faktiskt "erkänner" att den e sjukt snygg, vågade inte ja säga försen nu :wink: :oops: haha!

En fråga te då: uhm, hur stödbegärliga e sånå här bilar å hur dyrt kan de va å försäkra? klart svårt å svara på!

MVH/Jonis