WV Golf Vr6, vad är skit med dessa?!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

WV Golf Vr6, vad är skit med dessa?!

Post by Jonis »

VR6, något att ha?!
Läs mitt inlägg på nästa sida!
Last edited by Jonis on 04 Apr 2012, 00:11, edited 2 times in total.
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
Sbuddz
Posts: 239
Joined: 28 Aug 2009, 09:33
Location: Göteborg
Contact:

Post by Sbuddz »

Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!! :)
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hellebjork
Posts: 129
Joined: 09 Jul 2006, 14:22
Location: Gävleborg

Post by hellebjork »

Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)
User avatar
Sbuddz
Posts: 239
Joined: 28 Aug 2009, 09:33
Location: Göteborg
Contact:

Post by Sbuddz »

Jo, allt är ju relativt.
Sist jag renoverade en G-lader landade notan på 16.764kr.

Enligt min plånbok är det dyrt som skam.

/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!! :)
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

hellebjork wrote:
Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)


Visste att jag kände igen ditt namn från CCS :wink:
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

Haft ett par Corrado`s, både G60 och VR6 och jag skulle nog satsa på en 16v pga G60 är slö o törstig och gamla nu och de kan dra iväg en hel del i kostnader såsom glapp framvagn, avgas, bromsar, kompressorrenovering etc! VR6an ihop med Ferrita är gosigt ljud och en mycket trevlig körmaskin med sitt bottenvrid/utväxling men när det kommer till att renovera kamkedjor med släpor/spännare mm så är det kostsamt likaså bensinförbrukningen och försäkringskostnaden!

Skulle satsa på 16V`n eller VR6 trots allt!

Onödiga fakta/ egna tankar: Corradon tillverkades i Osnabruck och är till stor del handbyggd! Vanliga VW`s tillverkades/tillverkas i Wolfsburg?! G60ìn va ca 100k dyrare än motsvarande Golf GTI att köpa i Sverige runt 1989-1990! De sista VR6òrna 1995 hade riktpris på ca 270k i Sverige och gjorde att det inte blev någon säljar-succè! Folk köpte nog hellre en beg Porsche eller Audi för dom pengarna! Men Corradon har en charm, själ som med sitt marknadsvärde idag ändå ligger bra till för den som vill ha nåt lite extra med på köpet för ca 25-40k


Image
Reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=25Em7VVh1sg

TopGear: http://www.youtube.com/watch?v=hQs6uCJE0W8
hellebjork
Posts: 129
Joined: 09 Jul 2006, 14:22
Location: Gävleborg

Post by hellebjork »

Sbuddz wrote:Jo, allt är ju relativt.
Sist jag renoverade en G-lader landade notan på 16.764kr.

Enligt min plånbok är det dyrt som skam.

/J


Jo, då förstår jag att du tycker det var dyrt. Sls i tyskland tar €445 + frakt :-)

balobas wrote:
hellebjork wrote:
Sbuddz wrote:Motorn i G60 är ju samma grund och botten som RP/ABS/EG och alla andra 1.8 liters 4or från VW som sällan är problem med.

Just med G60 är ju själva kompressorn ( G-ladern ) den svaga punkten, dyra som skam att renovera, svårt att göra det själv.
Men...... man kan alltid byta ut G-Ladern till en Lysholm, Eaton, Rotrex eller liknande utan problem med AB Svensk Lotteritjänst ( läs bilprovningen ). Ska visst gå att sätta turbo istället oxå men det KAN bli problem med besiktning då.

Sen är det ju ganska kul att kunna få fram laddtryck och oljetemp i färddatorn original oxå :)

/J


Jag äger en sån bil, trevlig bil på många sätt. Håller inte med ovanstående att det är svårt ett renovera g-ladern eller att det är dyrt att lämna iväg det. Visst, det är inte gratis, men dyrt som skam är att ta i :-)


Visste att jag kände igen ditt namn från CCS :wink:


Heh, ja du ser :-)
Grefven

Post by Grefven »

det finns en modell utan g-lader om man inte just har ett intresse av att äga en sån.

och jag misstänker att tanten inte fastnade för något annat än designen på karossen.
hellebjork
Posts: 129
Joined: 09 Jul 2006, 14:22
Location: Gävleborg

Post by hellebjork »

bullen! wrote:det finns en modell utan g-lader om man inte just har ett intresse av att äga en sån.

och jag misstänker att tanten inte fastnade för något annat än designen på karossen.


Det finns tre modeller utan g-lader. 2.0 8v 115hk, 2.0 16v 136hk och vr6.
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

Lite mer övrig info om jag minns rätt: VR6an har bakvagn utvecklad av eller kopierad teknik från Bmw? Corradons bottenplatta bygger på Golf 3ans?
Grefven

Post by Grefven »

jag vet att det finns mer än en modell. menade inte så utan att det finns ett (flera) annat alternativ än just den gamla kompressormodellen.

varför ska en brud ha en gammal bil i renoveringsbehöv när det bara är form och färg som är det viktiga kanske?

om hon nu inte är sjukt intresserad av just en sur gammal kompressormaskin.
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Post by Allx »

Jag har också haft en Corrado. Det var en G60 och den var allt annat än trött. Kadett gsi och vr6.or var inga problem att köra ifrån så dom är inte direkt trötta. Och min var inte ens chippad med mindre remhjul. Tyvärr är det ganska mycket små skitfel på dem hela tiden så jag sålde min efter att jag lagt över många tusenlappar på den. Och det skulle blivit mer om jag haft den kvar. Men snyggare kaross får man leta efter.. Länge!
User avatar
Sbuddz
Posts: 239
Joined: 28 Aug 2009, 09:33
Location: Göteborg
Contact:

Post by Sbuddz »

[quote=]


Jo, då förstår jag att du tycker det var dyrt. Sls i tyskland tar €445 + frakt :-)

[quote]

Vad gör dom för 445Euro?
På den jag fixade byttes skovel och en halvan av huset oxå.

/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!! :)
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

Snyggare kaross får man enl mig oxå leta efter!

Hur fan kunde dom välja modellnamnet Scirocco på den nya VW`n :evil:

Mycket små skitfel håller jag oxå med om att de kommer på dom!
Relativt bra sätt rostmässigt på dem jag haft iaf!

Måste gå att få ner priset på kompressor-renoveringen! Folk snackar och skryter i ämnet om att dom lossat delar/na av det som gått åt till "just deras" renovering för dryga 3k och endel har lyckats laga enl "diy"-guider alt lämnat iväg till dem som kan! Därför tyckter jag iaf att det låter dyrt med 16k..?
hellebjork
Posts: 129
Joined: 09 Jul 2006, 14:22
Location: Gävleborg

Post by hellebjork »

balobas wrote:Lite mer övrig info om jag minns rätt: VR6an har bakvagn utvecklad av eller kopierad teknik från Bmw? Corradons bottenplatta bygger på Golf 3ans?


Tror Corrado är en blanding av A2 (Golf mk2, jetta mk2) och Passatens B3 plattform, inte helt hundra dock. =)
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

Haha, Bullen du har så rätt så, e ju mera" naaaw vilket söt lite bil" som gäller :wink:
men man vill ju inte ha massa problem som sagt utan köpa de Motoralternativet som krånglar minst å så fräsch kaross de går, smärtgränsen går väl kanske vid 20k i hennes fall..

Får även säga tack å att ja e förvånad över alla svar, trodde de skulle va helt dött i denna tråden, men icke då :D
Å att flera av er faktiskt "erkänner" att den e sjukt snygg, vågade inte ja säga försen nu :wink: :oops: haha!

En fråga te då: uhm, hur stödbegärliga e sånå här bilar å hur dyrt kan de va å försäkra? klart svårt å svara på!

MVH/Jonis
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Post Reply