Page 1 of 1
Hur montera låsning för vipparmar M20B20?
Posted: 24 Feb 2010, 22:20
by Woohoo
Har haft av toppen och bytt samtliga insugsventiler och nu när vi starta bilen så hoppade alla låsningarna till vipparmarna på den sidan av och det knacka givetvis nå fruktansvärt!
Tänkte väl att vipparmsaxeln var fel vriden så vred på den montera allt och provstartade för att upptäcka att dom hoppade av igen!!
Vad gör vi för fel? finns väl inget som fixerar axel i ett läge?
Blir inte klok på det här!!
/Mvh Erik
Posted: 24 Feb 2010, 22:27
by kristov
Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.
Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.
Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.
Posted: 24 Feb 2010, 22:30
by kristov
Posted: 24 Feb 2010, 22:30
by ZAK
Har du satt vipparmsaxlarna rätt? På änden så finns det spår som ska titta in mot kamaxeln. I spåren ska det sedan en låsning.
Låsningarna till vipporna har sedan små spår som dom ska stickas ner i.
Den raka sidan ska ner där och låsas av sig själv.
Posted: 24 Feb 2010, 22:37
by Woohoo
Ok, har bara haft bort axeln på insugssidan så kan inte ha skiftat dom!!
Däremot låter ju den där mellanplåten klart intressant, får kolla på det!
Tackar för mycket snabba svar.
/Mvh Erik
Posted: 27 Feb 2010, 19:23
by FugitivE
Conny wrote:Öhh, e ja dum eller har inte M20 motorerna enkel-kamaxel, dubbla e väl M50!
Dom pratar om vipparmsaxlarna inte kamaxeln..
Posted: 01 Mar 2010, 10:39
by Rsjerry
kristov wrote:Aj aj aj... Båda axlar ska fikseras av en metallplåt i framkant av toppen vid kamdrevet.
Det går også att stoppa inn axlarna fel - dvs. höger axel på vänster sida.
Då stämmer inte oljehålen överens och alla vippor kommer skära sig.
Stoppar man in dom på det sättet så hamnar väl spåren för vipparmslåsningarna helt fel, dvs bredvid vippan?
Mvh