Page 1 of 3

Bmw e30 + saab-motor, Lagbrott?

Posted: 06 Feb 2010, 17:34
by E30 T5
Tjenare ny som man är på forumet så kanske man ska presentera sig lite.
Rikard var namnet och har precis tagit steget från att köra framhjulsdrivna saabar med hyffsad effekt till att köra "Rätthjulsdrift"
Tanken med detta projekt är väl dock att sticka ut en aning så därför kommer motorn i bmwn bytas ut mot en ordentligt moddad saabsnurra.
Hoppas någon vill följa projektet ändå.

Tanken bakom projektet är att få en snygg hyffsat snabb gatbil som tål att plågas.
Då jag är rätt grön på bmw tar jag gärna mot tipps om vilka komponenter etc man ska använda sig utav i jakten på hållbarhet osv.

Bilen ifråga är en e30 323 från 86 som rullat ca 18,000 mil.
vad jag sett så ser det helt okej ut rostmässigt så det är skönt.
Bilen kommer rivas helt för att rostlagas sedan kommer den få en facelift iform av m3 glasfiberbreddning.

Motorn står nästan helt färdigbyggd då den egentligen skulle sitta i en av mina saabar men jag ansåg att det skulle bli lite för mycket pulver för fwd.

Slänger upp lite bilder på bilen som den står.
Motor och inredning m.m kommer säljas allt eftersom den plockas ur.

Image

Image
Image
BBCode, för forum:
Image

Mvh Rikard

Posted: 06 Feb 2010, 18:04
by Jag Heter Jimmy
kan väl bli ganska tufft men lagbrott är det defenitivt man gör inte såhär mot en bmw :lol:

Posted: 06 Feb 2010, 18:08
by E30 T5
Hehe förstod nästan det men hoppas alla på detta underbara forum kan se lite mellan fingrarna =)

Posted: 06 Feb 2010, 18:11
by nicke.t
ett fruktansvärt brott,men blir nog bra. :)

Posted: 06 Feb 2010, 18:37
by JohanE
Lite inspiration: M3E30 + Saab

Posted: 06 Feb 2010, 18:38
by E30 T5
Tack Johan.
Har själv suttigt och dreglat över den e30n riktigt välbyggd.

mvh

Posted: 07 Feb 2010, 10:49
by uranium
Intressant projekt :D

Vad ska du köra med för låda?

Posted: 07 Feb 2010, 20:27
by TreLingon
JohanE wrote:Lite inspiration: M3E30 + Saab


Detta är inte ett lagbrott i mina ögon :)

Posted: 08 Feb 2010, 00:41
by P3kka
TreLingon wrote:
JohanE wrote:Lite inspiration: M3E30 + Saab


Detta är inte ett lagbrott i mina ögon :)


Fin motor i fin kaross. kul idé skall följas, du lär stöta på lite andra problem än vad som är vardagen på detta fora. Passa dig för folks arga blickar :wink:

Posted: 08 Feb 2010, 00:59
by Carlsson
uranium wrote:Intressant projekt :D

Vad ska du köra med för låda?


Opelomega a 2,0 lådan ska tydligen passa bulton samma gäller omega b v6 lådan

Detta kommer bli grymmt om det slutförs :D även gött att du kan regga med det :wink:

Posted: 08 Feb 2010, 01:43
by Christian.N
Jag tycker det är ett coolt bygge. Mycket jobb och det gillar jag.


Att det är en SAAB motor? Nja... ;)

Men go for it! Kommer vara gott om du kan regga med motorn sen :D

Posted: 08 Feb 2010, 08:38
by Overdrift-Johan
jag skulle vara lite skeptisk till R25 lådan från omega2.0. Dom säger (jag har ingen erfarenhet av detta) att lådan bara håller för oginaleffekt i omega A och det är inte mycket.

Försök hitta en R28 från omega b istället... Var noga med bultmönster på lådan bara, för både R25 och R28 finns med olika bultmönster, Det är lådan från en motor med överliggande kamaxlar du ska ha. Är lådan från en gammal CIH så passar det inte... (obekräftat om innehållet i lådan är det samma dock)

Posted: 08 Feb 2010, 10:09
by Thörn
blir nog kanon, då kan du ev få den inreggad med den motorn om du har tur, kanske kan kolla vad lågtryckaren ger i maxvrid där det troligen brister annars.

Posted: 08 Feb 2010, 20:30
by E30 T5
Hej igen.
Kul att det verkar finnas intresse för projektet trots att motorn kommer från en saab :D

När vi ändå är inne på låd-snacket så har jag kollat lite med bakaxel.se
som moddar zf-lådor så de passar rakt mot saab motorn vad tror ni om det? http://www.bakaxel.se/vaexellador.html

Rev lite mer i bilen idag och ryckte ut baksäte samt matta och stolar.

Såg helt okej ut under mattor eller vad tycker ni?

Image

Image

Här var det dock lite mer rost.
Image


Image

Ursäkta kvallen på bilder de är tagna med en crapy i-phone kamera. Kommer bättre bilder med digitalkameran snart.

//Rikard

Posted: 09 Feb 2010, 11:14
by Thörn
saabmotorer rockar, går ju at få fett med mos ur dom med standarddelar, även motorstyret Trionic 5 funkar ju bevisligen bra uppåt 500+
Kolla ordentligt på höger sida framför dörren, brukar rosta där vid domkraftsfästet, desto mer man river, desto mer hittar man oftast
:wink:

Posted: 09 Feb 2010, 13:15
by uranium
Den där länken till dom som kunde göra om ZF-lådor för att passa till saab-motor var ju guld, undrar vad en sån operation skulle gå på..

En polare är besatt av saab och tjatar på mig att skaffa en sån motor och ha i min E36a, min fundering hela tiden har då varit anpassning mot lådan, så det var kul att se att de finns en firma som kan göra det :)

Det är ju uppenbart att det går att få bra fart i dom med lätta medel också dessutom.

Lycka till, ska följa detta :D

Posted: 09 Feb 2010, 16:44
by OskarH
Såg förut att det fanns lösa spränkåpor att köpa till fordväxellådor för att köra med 2.0l opelmotor, detta borde ju betyda att dessa kåpor har samma bultmönster som saabs kortmotor också. Fanns till både Typ9 och BorgWarner (Sierra Cosworth rwd). Detta kanske också skulle kunna vara ett alternativ till Opel-lådan. Cosworth-lådan borde ju klara lite effekt.