Bmw e30 + saab-motor, Lagbrott?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw e30 + saab-motor, Lagbrott?
Tjenare ny som man är på forumet så kanske man ska presentera sig lite.
Rikard var namnet och har precis tagit steget från att köra framhjulsdrivna saabar med hyffsad effekt till att köra "Rätthjulsdrift"
Tanken med detta projekt är väl dock att sticka ut en aning så därför kommer motorn i bmwn bytas ut mot en ordentligt moddad saabsnurra.
Hoppas någon vill följa projektet ändå.
Tanken bakom projektet är att få en snygg hyffsat snabb gatbil som tål att plågas.
Då jag är rätt grön på bmw tar jag gärna mot tipps om vilka komponenter etc man ska använda sig utav i jakten på hållbarhet osv.
Bilen ifråga är en e30 323 från 86 som rullat ca 18,000 mil.
vad jag sett så ser det helt okej ut rostmässigt så det är skönt.
Bilen kommer rivas helt för att rostlagas sedan kommer den få en facelift iform av m3 glasfiberbreddning.
Motorn står nästan helt färdigbyggd då den egentligen skulle sitta i en av mina saabar men jag ansåg att det skulle bli lite för mycket pulver för fwd.
Slänger upp lite bilder på bilen som den står.
Motor och inredning m.m kommer säljas allt eftersom den plockas ur.
BBCode, för forum:
Mvh Rikard
Rikard var namnet och har precis tagit steget från att köra framhjulsdrivna saabar med hyffsad effekt till att köra "Rätthjulsdrift"
Tanken med detta projekt är väl dock att sticka ut en aning så därför kommer motorn i bmwn bytas ut mot en ordentligt moddad saabsnurra.
Hoppas någon vill följa projektet ändå.
Tanken bakom projektet är att få en snygg hyffsat snabb gatbil som tål att plågas.
Då jag är rätt grön på bmw tar jag gärna mot tipps om vilka komponenter etc man ska använda sig utav i jakten på hållbarhet osv.
Bilen ifråga är en e30 323 från 86 som rullat ca 18,000 mil.
vad jag sett så ser det helt okej ut rostmässigt så det är skönt.
Bilen kommer rivas helt för att rostlagas sedan kommer den få en facelift iform av m3 glasfiberbreddning.
Motorn står nästan helt färdigbyggd då den egentligen skulle sitta i en av mina saabar men jag ansåg att det skulle bli lite för mycket pulver för fwd.
Slänger upp lite bilder på bilen som den står.
Motor och inredning m.m kommer säljas allt eftersom den plockas ur.
BBCode, för forum:
Mvh Rikard
- Jag Heter Jimmy
- Christian.N
-
jag skulle vara lite skeptisk till R25 lådan från omega2.0. Dom säger (jag har ingen erfarenhet av detta) att lådan bara håller för oginaleffekt i omega A och det är inte mycket.
Försök hitta en R28 från omega b istället... Var noga med bultmönster på lådan bara, för både R25 och R28 finns med olika bultmönster, Det är lådan från en motor med överliggande kamaxlar du ska ha. Är lådan från en gammal CIH så passar det inte... (obekräftat om innehållet i lådan är det samma dock)
Försök hitta en R28 från omega b istället... Var noga med bultmönster på lådan bara, för både R25 och R28 finns med olika bultmönster, Det är lådan från en motor med överliggande kamaxlar du ska ha. Är lådan från en gammal CIH så passar det inte... (obekräftat om innehållet i lådan är det samma dock)
She said "It's just a car!"
I told her "you're just a girl"
I told her "you're just a girl"
Hej igen.
Kul att det verkar finnas intresse för projektet trots att motorn kommer från en saab
När vi ändå är inne på låd-snacket så har jag kollat lite med bakaxel.se
som moddar zf-lådor så de passar rakt mot saab motorn vad tror ni om det? http://www.bakaxel.se/vaexellador.html
Rev lite mer i bilen idag och ryckte ut baksäte samt matta och stolar.
Såg helt okej ut under mattor eller vad tycker ni?
Här var det dock lite mer rost.
Ursäkta kvallen på bilder de är tagna med en crapy i-phone kamera. Kommer bättre bilder med digitalkameran snart.
//Rikard
Kul att det verkar finnas intresse för projektet trots att motorn kommer från en saab
När vi ändå är inne på låd-snacket så har jag kollat lite med bakaxel.se
som moddar zf-lådor så de passar rakt mot saab motorn vad tror ni om det? http://www.bakaxel.se/vaexellador.html
Rev lite mer i bilen idag och ryckte ut baksäte samt matta och stolar.
Såg helt okej ut under mattor eller vad tycker ni?
Här var det dock lite mer rost.
Ursäkta kvallen på bilder de är tagna med en crapy i-phone kamera. Kommer bättre bilder med digitalkameran snart.
//Rikard
saabmotorer rockar, går ju at få fett med mos ur dom med standarddelar, även motorstyret Trionic 5 funkar ju bevisligen bra uppåt 500+
Kolla ordentligt på höger sida framför dörren, brukar rosta där vid domkraftsfästet, desto mer man river, desto mer hittar man oftast
Kolla ordentligt på höger sida framför dörren, brukar rosta där vid domkraftsfästet, desto mer man river, desto mer hittar man oftast
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Den där länken till dom som kunde göra om ZF-lådor för att passa till saab-motor var ju guld, undrar vad en sån operation skulle gå på..
En polare är besatt av saab och tjatar på mig att skaffa en sån motor och ha i min E36a, min fundering hela tiden har då varit anpassning mot lådan, så det var kul att se att de finns en firma som kan göra det
Det är ju uppenbart att det går att få bra fart i dom med lätta medel också dessutom.
Lycka till, ska följa detta
En polare är besatt av saab och tjatar på mig att skaffa en sån motor och ha i min E36a, min fundering hela tiden har då varit anpassning mot lådan, så det var kul att se att de finns en firma som kan göra det
Det är ju uppenbart att det går att få bra fart i dom med lätta medel också dessutom.
Lycka till, ska följa detta
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Såg förut att det fanns lösa spränkåpor att köpa till fordväxellådor för att köra med 2.0l opelmotor, detta borde ju betyda att dessa kåpor har samma bultmönster som saabs kortmotor också. Fanns till både Typ9 och BorgWarner (Sierra Cosworth rwd). Detta kanske också skulle kunna vara ett alternativ till Opel-lådan. Cosworth-lådan borde ju klara lite effekt.