Page 1 of 1

Vilken motorolje anbefales til trimmet s38b36 ??

Posted: 26 Jul 2006, 12:43
by luring1
Ble anbefalt 20/50 ( merikansk mineral olje Quacker eller Penzoil ) til en turbo konvertert s38b36 m/ underpyling

Takker for innspill / komentarer

Posted: 26 Jul 2006, 12:58
by Ludde
mobil 1 15w50 :)
det är bevisat att en syntet olja har bättre egenskaper än en mineral

Posted: 26 Jul 2006, 18:42
by Zwofurti
syntet är bättre än mineral på alla vis, en syntetolja är en förbättrad mineralolja!

Posted: 26 Jul 2006, 18:48
by ragge_c
dom riktiga pojkarna kör på mineral,

Posted: 26 Jul 2006, 22:04
by Ludde
dom riktiga pojkarna som skruvar isär motorn varje säsong o renoverar. byter olja efter varje race och som endast kör på bana/stripp..
men i bruks/race bilen som man kallstartar ofta o.s.v skulle inte ja köra nått annat än syntet pga dom mycke bättre kallstarts egenskaperna, står imot oxidation mycke bättre, renar bättre, klarar värme bättre, ska tydligen minska friktionen också..

men ja vet att många kör på mineral, fattar inte varför? billigare?
gör det även själv nu faktiskt, men det är inte i finmotorn :)

Posted: 26 Jul 2006, 22:07
by Zwofurti
ragge_c wrote:dom riktiga pojkarna kör på mineral,
''och oljebyte efter varje repa ungefär :roll:

mineralär inte bättre, så är det helt enkelt.

syntet är likadan förutom att molekylstegarna är förfinade, helt perfekta motför mineralens icke perfekta.

Posted: 26 Jul 2006, 22:40
by Overcharged
motorer som inte har någon oljepump ska man inte ha syntet olja, där ska man ha mineral....t.ex gräsklipparmotorer....



============
Overcharged

Posted: 27 Jul 2006, 22:46
by ragge_c
alla har sina teorier, själv kommer jag åka på en rak 50 mineral olja i hondan,

Posted: 28 Jul 2006, 01:51
by Zwofurti
Men vad är bättre med en mineralolja då?=)

nada.

Posted: 28 Jul 2006, 07:11
by luring1
Javel takk. Da blir det mineral 20-50

Posted: 28 Jul 2006, 10:21
by Codac
har du en äldre motor så kan det vara en fördel átt åka mineral..Syntet har en tendens att börja trycka sig ut genom packningar...

Posted: 28 Jul 2006, 11:09
by luring1
Det var det jeg tenkte på, vanskelig å "holde" den inne i motoren

Posted: 28 Jul 2006, 13:14
by Bmwandreas
Jag kör som vanligt Quakerstate high performance 20/50 mineral.

Posted: 29 Jul 2006, 09:23
by Nisse977
Jag är också medlem på forumet sporthoj.com och där är det en kille som är en mer eller mindre oljeguru. Han skrev tre långa trådar om oljor.

Jag tolkade det såhär:
Syntetolja har längre molekylkedjor. (De som hakar i varandra och bildar oljefilmen.) När oljan slits mals dessa kedjor ner till mindre bitar, vilket innebär att det tar längre tid att slita ut en syntetolja mot mineralolja pga att syntetoljan har mycket längre kedjor från början!

Olja slits ut fortare vid högre temperaturer, och syntetoljan tål högre temperaturer!


Jag trodde förr att syntetolja var som vatten och liksom rinner bort från toppen när man stängt av bilen. Så att när man sen startar den så finns det inget som smörjer toppen några sekunder. Syntetoljan var väl inte så bra när den kom heller. Så det kan nog vara en skröna som ligger kvar i många hjärnor.

Idag kör jag med Statiol Racingway 25W50 helsyntet. Den är tjock och go. Klarar hög temp och kommer inte ut genom några packningar! (Jag åker bara på sommaren, och mest bara på banträffar)

En annan sak som är tänkvärt är att om du köper halvsyntet, (vilket jag gjorde förut) så tror man ju att det är ca 50% mineral och 50% syntet. Men det finns ju inget som säger att det är så. Det skulle lika gärna kunna vara 1% dyr syntet och 99% billig mineralolja. Men ändå så kostar oljan ganska mycket mer än vanlig mineralolja. Här finns det pengar att tjäna för oljebolagen.

Jag har valt att köra med syntetolja iställer för halvsyntet pga ovan nämnda argument. Köper du 10W40 i halvsyntet eller 10W40 i helsyntet så har de ju samma viskositet osv. Men helsyntetoljan lär hålla längre och hålla för högre temp.

Nån sa nån gång att mineralolja är lite "klibbigare" än syntet. Kanske är juat detta en fördel som mineraloljan har?? Byter man olja ofta så funkar det kanske?

Så vad väljer du?

Posted: 30 Jul 2006, 16:34
by robbz
har alltid kört mineral, och har aldrig haft problem med den, trots skapliga effektuttag,

/mvh

Posted: 30 Jul 2006, 21:31
by Nisse Järnet
Har alltid kört helsyntet och det har funkat kanon :) Har aldrig haft problem med läckande motorer osv.

Posted: 30 Jul 2006, 23:24
by luring1
Takk for svar
Mange forskjellige meninger / erfaringer her, men nå er det 20/50 mineral i motoren !!!