Vilken motorolje anbefales til trimmet s38b36 ??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Vilken motorolje anbefales til trimmet s38b36 ??

Post by luring1 »

Ble anbefalt 20/50 ( merikansk mineral olje Quacker eller Penzoil ) til en turbo konvertert s38b36 m/ underpyling

Takker for innspill / komentarer
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

mobil 1 15w50 :)
det är bevisat att en syntet olja har bättre egenskaper än en mineral
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

syntet är bättre än mineral på alla vis, en syntetolja är en förbättrad mineralolja!
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

dom riktiga pojkarna kör på mineral,
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

dom riktiga pojkarna som skruvar isär motorn varje säsong o renoverar. byter olja efter varje race och som endast kör på bana/stripp..
men i bruks/race bilen som man kallstartar ofta o.s.v skulle inte ja köra nått annat än syntet pga dom mycke bättre kallstarts egenskaperna, står imot oxidation mycke bättre, renar bättre, klarar värme bättre, ska tydligen minska friktionen också..

men ja vet att många kör på mineral, fattar inte varför? billigare?
gör det även själv nu faktiskt, men det är inte i finmotorn :)
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ragge_c wrote:dom riktiga pojkarna kör på mineral,
''och oljebyte efter varje repa ungefär :roll:

mineralär inte bättre, så är det helt enkelt.

syntet är likadan förutom att molekylstegarna är förfinade, helt perfekta motför mineralens icke perfekta.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

motorer som inte har någon oljepump ska man inte ha syntet olja, där ska man ha mineral....t.ex gräsklipparmotorer....



============
Overcharged
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

alla har sina teorier, själv kommer jag åka på en rak 50 mineral olja i hondan,
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Men vad är bättre med en mineralolja då?=)

nada.
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Post by luring1 »

Javel takk. Da blir det mineral 20-50
User avatar
Codac
Posts: 308
Joined: 11 May 2006, 19:42

Post by Codac »

har du en äldre motor så kan det vara en fördel átt åka mineral..Syntet har en tendens att börja trycka sig ut genom packningar...
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Post by luring1 »

Det var det jeg tenkte på, vanskelig å "holde" den inne i motoren
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag kör som vanligt Quakerstate high performance 20/50 mineral.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag är också medlem på forumet sporthoj.com och där är det en kille som är en mer eller mindre oljeguru. Han skrev tre långa trådar om oljor.

Jag tolkade det såhär:
Syntetolja har längre molekylkedjor. (De som hakar i varandra och bildar oljefilmen.) När oljan slits mals dessa kedjor ner till mindre bitar, vilket innebär att det tar längre tid att slita ut en syntetolja mot mineralolja pga att syntetoljan har mycket längre kedjor från början!

Olja slits ut fortare vid högre temperaturer, och syntetoljan tål högre temperaturer!


Jag trodde förr att syntetolja var som vatten och liksom rinner bort från toppen när man stängt av bilen. Så att när man sen startar den så finns det inget som smörjer toppen några sekunder. Syntetoljan var väl inte så bra när den kom heller. Så det kan nog vara en skröna som ligger kvar i många hjärnor.

Idag kör jag med Statiol Racingway 25W50 helsyntet. Den är tjock och go. Klarar hög temp och kommer inte ut genom några packningar! (Jag åker bara på sommaren, och mest bara på banträffar)

En annan sak som är tänkvärt är att om du köper halvsyntet, (vilket jag gjorde förut) så tror man ju att det är ca 50% mineral och 50% syntet. Men det finns ju inget som säger att det är så. Det skulle lika gärna kunna vara 1% dyr syntet och 99% billig mineralolja. Men ändå så kostar oljan ganska mycket mer än vanlig mineralolja. Här finns det pengar att tjäna för oljebolagen.

Jag har valt att köra med syntetolja iställer för halvsyntet pga ovan nämnda argument. Köper du 10W40 i halvsyntet eller 10W40 i helsyntet så har de ju samma viskositet osv. Men helsyntetoljan lär hålla längre och hålla för högre temp.

Nån sa nån gång att mineralolja är lite "klibbigare" än syntet. Kanske är juat detta en fördel som mineraloljan har?? Byter man olja ofta så funkar det kanske?

Så vad väljer du?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

har alltid kört mineral, och har aldrig haft problem med den, trots skapliga effektuttag,

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Har alltid kört helsyntet och det har funkat kanon :) Har aldrig haft problem med läckande motorer osv.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
luring1
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2006, 21:22

Post by luring1 »

Takk for svar
Mange forskjellige meninger / erfaringer her, men nå er det 20/50 mineral i motoren !!!
Post Reply