k
Posted: 05 Feb 2010, 21:12
ukjj
japp de va på tidenchribbe wrote:fan va nice med en projekt tråd
har redan börjat bygga ett. tack ändår.ivars wrote:nice spec! finns ett bra insug till salu om du inte redan börjat bygga ett
nicke.t wrote:ser riktigt fint ut block+topp.mvh
Varför inte frågar jag då?moonzhine wrote:Ser bra ut,men varför ett ms sprut till den fina motorn?
För att det finns skräckexempel med Megasquirt liksom med Kinaturbosarna som Ivars skrev om. Vi hade tex mappat en polares Audi i 15 mil på gatan på väg till PPF för att bromsa. Strax innan Avesta stannar vi på en mack, nöjda som fasen att mappen är så bra den går att få till på gatan, helt perfekt lambda över hela registret sparar mappen och går in och tar en raggarballe. När vi kommer ut från macken och slår igång bilen är alla värden i sprutet precis som innan, allt frid och fröjd, VE-tabellen ser exakt likadan när man tittar på den som när vi klev ut. Då kommer chocken, när han startar motorn stämmer inte ETT enda lambda värde, på något sätt har den ändrat på allt vi hade gjort och bilen gick snålt ibland, fett ibland och beter sig skit konstigt. Vi börjar mappa resten av vägen till Avesta för att få hyfsad ordning innan Ärtan ska ta över och får till den något sånär bra. Upp med bilen i bänken, vad händer då? Alla värden ser ut som innan, men lambdavärdet fladdrar som en sparvLudde_ wrote:Varför inte frågar jag då?moonzhine wrote:Ser bra ut,men varför ett ms sprut till den fina motorn?
+1johankihl wrote:För att det finns skräckexempel med Megasquirt liksom med Kinaturbosarna som Ivars skrev om. Vi hade tex mappat en polares Audi i 15 mil på gatan på väg till PPF för att bromsa. Strax innan Avesta stannar vi på en mack, nöjda som fasen att mappen är så bra den går att få till på gatan, helt perfekt lambda över hela registret sparar mappen och går in och tar en raggarballe. När vi kommer ut från macken och slår igång bilen är alla värden i sprutet precis som innan, allt frid och fröjd, VE-tabellen ser exakt likadan när man tittar på den som när vi klev ut. Då kommer chocken, när han startar motorn stämmer inte ETT enda lambda värde, på något sätt har den ändrat på allt vi hade gjort och bilen gick snålt ibland, fett ibland och beter sig skit konstigt. Vi börjar mappa resten av vägen till Avesta för att få hyfsad ordning innan Ärtan ska ta över och får till den något sånär bra. Upp med bilen i bänken, vad händer då? Alla värden ser ut som innan, men lambdavärdet fladdrar som en sparvLudde_ wrote:Varför inte frågar jag då?moonzhine wrote:Ser bra ut,men varför ett ms sprut till den fina motorn?. Motorn rasade i bänken, en stake gick av, om det berodde på att den spikade kan jag inte svara på men högt cylindertryck är ju iaf orsaken. Värt att chansa? Jag skulle inte göra det igen.
Hoppas att det svarade på din fråga, hoppas att alla ser detta som ett informativt inlägg, inte ett negativt