fästa medbringare på lamell-diff E36
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
fästa medbringare på lamell-diff E36
har tittat igenom verkstadshandboken för generella tolleranser om koniska lager men inte hittat något. så om man tvätta rent mutter,medbringare, pinjong gängorna. och sen en tub med lock-tight extra stark gänglås.. och sen dra man bara muttern lite grann.. ungefär som när man spänner koniska hjullager. man spänner lite samtidigt som man snurra på lagret.. tro ni det fungera ?
Re: fästa medbringare på lamell-diff E36
efter som ingen svarar så tog jag eget bevåg att chansa... det gick fint
jag låste det ena drivaxel-medbringaren och spännde muttern till pinjongens medbringare så pass att lamellen började slira. med min moment stav så började lamellen slira när jag spännde med ca 60N/m utan olja i diffen. diffen rullar nu något lättare än förut men samma glapp finns som förut. man känner ett litet glapp men kan inte se glappet om man rör ena och håller i den andra medbringaren. rikligt med gäng-lås använder + låsblecket..

jag låste det ena drivaxel-medbringaren och spännde muttern till pinjongens medbringare så pass att lamellen började slira. med min moment stav så började lamellen slira när jag spännde med ca 60N/m utan olja i diffen. diffen rullar nu något lättare än förut men samma glapp finns som förut. man känner ett litet glapp men kan inte se glappet om man rör ena och håller i den andra medbringaren. rikligt med gäng-lås använder + låsblecket..