Page 1 of 2
kortare vxl-lägen
Posted: 30 Jan 2010, 22:23
by aelget
Hejsan!
Har hört att man ska kunna förlänga " pinnen " som sitter i växelreglaget som då gör att man får kortare växellägen...
Är det någon som utfört något liknande så lägg gärna fram tips och gärna bilder!
Mvh
Jonas R.
Posted: 30 Jan 2010, 22:27
by Grooverhound
du plockar bort vxl spaken.så förlänger du spaken under kulan.10mm bli nog ganska lagom.
alltlöst
Posted: 30 Jan 2010, 22:31
by aelget
Jag har allt löst på sidan av... Hmm... J*kla svårt att förklara... Men du menar att jag ska förlänga undre delen av växelspaken?.
Kan man inte förlänga där " armarna från växelreglaget går ihop?.
( Sitter som en pinne och en kula där ... )
Posted: 30 Jan 2010, 22:38
by jeenz
nej förläng spaken mellan kulan och fästet till växelförarn..
20mm blir perfekt!
/jenz
asdf
Posted: 30 Jan 2010, 22:43
by aelget
Tyckte också 10mm lät för lite...
Tack För Hjälpen !

Posted: 30 Jan 2010, 23:59
by Andy_b
20 blir på tok för långt .. du kommer nog inte orka växla med orginal längden på spaken då
10-12 blir bra
Posted: 31 Jan 2010, 02:47
by Daniel86
Olika lådor har också olika längd under kulan, någon z3m som har har kortast lägen.
Fanns någon tråd om detta förut.
Posted: 31 Jan 2010, 04:39
by Thell
Alla spakar finns på bmw o kostar runt 500kr
själv kör jag med z4 3.0 på min e30 men jag fick flytta upp det bakre fästet till spakstället för att få frigång mot kardanen, funkar nog kanske om man kör med orginal m20 kardan
(jag har 325tds, lika stor som 328/m3)
cheap
Posted: 31 Jan 2010, 10:46
by aelget
Hmm... 2 bud på 20mm och ett på 10mm... Får väl bli 15mm längre då, går ju göra om, om man tycker det blir för tajt.
Jag ska ju ha ZF-lådan från en 525TDS E34a.... Någon som vet vilken av dom där spakarna som får plats utan några mods från BMW?.
Mvh
Jonas
Posted: 31 Jan 2010, 10:52
by ButterflyRacing
ZF-lådorna kräver mer förlängning än dom gamla lådorna.
Vi förlänger så mycket som går....innan leden tar i kardanstången.
Dock kör vi med längre spak inne i bilen också....
Posted: 31 Jan 2010, 11:10
by Thörn
tips spakarna kostar en 5 hundring på bmw. har man stora kardanen får man nog inte på z3m, jag har z43.0 den fick jag plats med precis med 328 kardan. Fick sätta spakstället så högt det går i fästet. Går iofs kanske att ändra fästet om man vill ha på Z3M spak.
Posted: 31 Jan 2010, 12:14
by JohanE
Z3M tar i kardanen om man kör ZF och 328-kardan i E30. Det har jag provat.
Posted: 01 Feb 2010, 16:52
by Spiidfriik
Vill man krångla till det (eller har en iX) kan man göra såhär för att få mer utrymme mellan kulan och mellanaxeln:

Posted: 01 Feb 2010, 17:47
by jeenz
Eller så betalar man massa pengar till en firma + man låter kontakter göra en knopp i en svarv och vips är detta resultatet, fullt ställbar!

Posted: 01 Feb 2010, 18:22
by Andy_b
jag förlängde 37mm under kulan
men då får man flytta upp fästet i bilen 25mm samt kapa upp golvet för att få plats
sen gör men en sån här på 35cm så spaken blir ca 40cm allt som allt
men det blir sjukt nice att växla och det ser grymt ballt ut
Posted: 01 Feb 2010, 18:56
by Pilliam
hur fäster du den?
Det ser stört ballt ut, ska göra det på min
Posted: 01 Feb 2010, 19:11
by Andy_b
kapade av org spak sen gänga jag den ... samt borra och gänga nya spaken
tror det va m12