kortare vxl-lägen

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

kortare vxl-lägen

Post by aelget »

Hejsan!

Har hört att man ska kunna förlänga " pinnen " som sitter i växelreglaget som då gör att man får kortare växellägen...

Är det någon som utfört något liknande så lägg gärna fram tips och gärna bilder!

Mvh
Jonas R.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

du plockar bort vxl spaken.så förlänger du spaken under kulan.10mm bli nog ganska lagom.
Rasmus Olofsson||
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

alltlöst

Post by aelget »

Jag har allt löst på sidan av... Hmm... J*kla svårt att förklara... Men du menar att jag ska förlänga undre delen av växelspaken?.

Kan man inte förlänga där " armarna från växelreglaget går ihop?.

( Sitter som en pinne och en kula där ... )
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

nej förläng spaken mellan kulan och fästet till växelförarn..
20mm blir perfekt!

/jenz
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

asdf

Post by aelget »

Tyckte också 10mm lät för lite... :)


Tack För Hjälpen ! :)
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

20 blir på tok för långt .. du kommer nog inte orka växla med orginal längden på spaken då
10-12 blir bra
pm om det är nått
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

Olika lådor har också olika längd under kulan, någon z3m som har har kortast lägen.

Fanns någon tråd om detta förut.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

Image
Image

Alla spakar finns på bmw o kostar runt 500kr

själv kör jag med z4 3.0 på min e30 men jag fick flytta upp det bakre fästet till spakstället för att få frigång mot kardanen, funkar nog kanske om man kör med orginal m20 kardan
(jag har 325tds, lika stor som 328/m3)
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

cheap

Post by aelget »

Hmm... 2 bud på 20mm och ett på 10mm... Får väl bli 15mm längre då, går ju göra om, om man tycker det blir för tajt.

Jag ska ju ha ZF-lådan från en 525TDS E34a.... Någon som vet vilken av dom där spakarna som får plats utan några mods från BMW?.

Mvh
Jonas
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

ZF-lådorna kräver mer förlängning än dom gamla lådorna.

Vi förlänger så mycket som går....innan leden tar i kardanstången.
Dock kör vi med längre spak inne i bilen också....
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

tips spakarna kostar en 5 hundring på bmw. har man stora kardanen får man nog inte på z3m, jag har z43.0 den fick jag plats med precis med 328 kardan. Fick sätta spakstället så högt det går i fästet. Går iofs kanske att ändra fästet om man vill ha på Z3M spak.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Z3M tar i kardanen om man kör ZF och 328-kardan i E30. Det har jag provat.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Vill man krångla till det (eller har en iX) kan man göra såhär för att få mer utrymme mellan kulan och mellanaxeln:

Image
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Eller så betalar man massa pengar till en firma + man låter kontakter göra en knopp i en svarv och vips är detta resultatet, fullt ställbar!

Image
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

jag förlängde 37mm under kulan
men då får man flytta upp fästet i bilen 25mm samt kapa upp golvet för att få plats
sen gör men en sån här på 35cm så spaken blir ca 40cm allt som allt
Image

men det blir sjukt nice att växla och det ser grymt ballt ut
pm om det är nått
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

hur fäster du den?

Det ser stört ballt ut, ska göra det på min
318is -90 turbo
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

kapade av org spak sen gänga jag den ... samt borra och gänga nya spaken
tror det va m12
pm om det är nått
Post Reply