Page 1 of 2
JimmyA -e30 m20b28 Turbo
Posted: 29 Jan 2010, 21:37
by JimmyA
Tänkte lägga upp en tråd här för att motivera mig själv samt dokumentera bygget.
Kommentera gärna!
Bilen är alltså en BMW 325 -90. Importerad efter milleniumskiftet så det är inget rostvrak även fast den kanske inte ser så rolig ut.
Köpte chassiet ifrån en herre som hade påbörjat bygga den för bmw cup modifierad klass så det är låg vikt och massa väghållning och efter jag köpte den fick den effekten hon förtjänade
Lite kort info då:
Topp:
M20b20 med uppfrästa förbränningsrum av PPF
Svetsad och planad av PPF
PPF Raceventiler 1mm oversize
PPF Z58 kam
Custom aluminium insug
Underdel:
ARP Bultar i hela motorn
PPF Borrat block
PPF Pyramidringar
CP Kolvar
Eagle Stakar
M21 Högflödes Oljepump
PPF Stödgördelkit
Smidd 525tds vev med PPF hylsa
Turbo setup:
Precision SC6265
50mm wastegate
PPF grenrör
PPF 50mm Dump
Sprut, tändning och soppa:
Microtech sprut
Magnafuel soppapump
1300cc spridare
Chassie:
Grupp N chassie justerbart i höjd och hårdhet
H&R ställbara krängningshämmare
Delrinbussningar i hela chassiet
3,46 diffad bakaxel
Interiör:
Helt rensad
2 racestolar
fullbur
6-punkts bälten
Brandsläckare
Kolfiber panel
Autometer mätare
Exteriör:
M-tech 2 bakkjol
Adolfson front i glasfiber
Breyton sidokjolar
Hella mörktonade lyktor fram,bak samt blinkers
m3 speglar
Plastrutor
Glasfiberhuv
Sidepipe avgasrör
Mer info kommer...
Posted: 29 Jan 2010, 21:40
by JimmyA
Film:
så här gick bilen 2009 med 1,2 bars laddtryck inget smitt eller nå findelar.
i år blir det helsmitt och strokad med lite puts å riktiga slangkopplingar mm
http://www.youtube.com/watch?v=rveuRbQwzQc
http://www.youtube.com/watch?v=ykTmOP67 ... re=related
Posted: 29 Jan 2010, 21:41
by Pitbull
Nice bygge. =)
Har du ngn info om den svarta turbobanditen´s E34??
Posted: 29 Jan 2010, 21:49
by JimmyA
Uppdatering:
Ett par bra å ha m20 toppar
Toppen som ska användas tvättas noga rent.
Lite bilder på underdelen:
Så vackert att man blir tårögd:
Pluggat en vattenkanal i blocket var nån ovanlig gänga 1,75 om jag inte missminner mig som en arbetskamrat fick svarva ner åt mig:
Olja till turbon med uttag för oljetrycksmätare:
Kolfiberplatta :
Oljetråg med AN-koppling påsvetsad:
Här är lite fler grejer som ska på motorn
Posted: 29 Jan 2010, 21:56
by JimmyA
Uppdatering:
Man vill ju ha bra koll på sakerna
Bromsar inhandlade av Fox här på forumet:
Brorsan gav mig en PPF fuelrail i julklapp. hur visste han?
nu får det bli svarta AN kopplingar överallt också! lite dyrare men ack så fint!
En meck på jobbet tillverkade en fästplatta till min TPS i nån form av nylonplast också:
Posted: 29 Jan 2010, 21:59
by JimmyA
Pitbull wrote:Nice bygge. =)
Har du ngn info om den svarta turbobanditen´s E34??
ja självklart det är en polare som har den, hört rykten om 2bar+ och rykande bakdäck i förbjudna hastigheter. det bästa är att ägaren är en sån som inte är rädd för att hålla i
länk till m5an
http://www.garaget.org/?car=158618
Posted: 09 Mar 2010, 01:56
by Dajb
riktigt tuff e30 du har byggt ihop!
tänkte bara fråga, har du någon bild på när dina stora mätare är tända på instumenten? dvs varv och hastighet?
ska nämligen handla en sådan hastighetsmätare är det tänkt och vill bara se hur den lyser jämfört med min varvräknare jag har
tror du det är något du skulle kunna ordna?
skulle vara kanon!
Mvh
Posted: 09 Mar 2010, 16:53
by maccan
Vi vill ha uppdateringar nu jimmy
Posted: 09 Mar 2010, 18:21
by BmwFredrik
Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?
Mvh
Posted: 09 Mar 2010, 20:35
by markus
BmwFredrik wrote:Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?
Mvh
Det är där ena slangen från själlhuset går in orginal.
Posted: 09 Mar 2010, 23:50
by Nisse Järnet
BmwFredrik wrote:Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?
Mvh
Det är tvärt om
Posted: 21 Mar 2010, 21:43
by JimmyA
Dajb wrote:riktigt tuff e30 du har byggt ihop!
tänkte bara fråga, har du någon bild på när dina stora mätare är tända på instumenten? dvs varv och hastighet?
ska nämligen handla en sådan hastighetsmätare är det tänkt och vill bara se hur den lyser jämfört med min varvräknare jag har
tror du det är något du skulle kunna ordna?
skulle vara kanon!
Mvh
ska kolla om jag har nån bild men man kan byta färg på lamporna mha gummihattar som medföljer
Posted: 21 Mar 2010, 21:44
by JimmyA
Jahopp mina bilder ligger nere nu igen. min polare har inte betalat räkningen för sin domän men dom dyker snart upp igen! Är mkt som händer just nu men tyvärr inte med bilen. Har iaf varit å hämtat upp nya 1300cc spridare utav Brillko.
kommer även upp lite bilder på nya garaget som vi håller på och renoverar upp. det kommer bli riktigt riktigt bra!
Posted: 21 Mar 2010, 21:45
by JimmyA
Posted: 21 Mar 2010, 22:17
by RoDe
ser ut att bli ett schysst garage. hur får ni tag på dessa?
Posted: 21 Mar 2010, 22:19
by JimmyA
RoDe wrote:ser ut att bli ett schysst garage. hur får ni tag på dessa?
jag gjorde en tråd i övrigt forumet å frågade om nån var intresserad
Posted: 21 Mar 2010, 22:32
by markus
Får man fråga vad ni får betala för det där garaget ? Hur många delar ni på ?