JimmyA -e30 m20b28 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

JimmyA -e30 m20b28 Turbo

Post by JimmyA »

Tänkte lägga upp en tråd här för att motivera mig själv samt dokumentera bygget.

Kommentera gärna!

Bilen är alltså en BMW 325 -90. Importerad efter milleniumskiftet så det är inget rostvrak även fast den kanske inte ser så rolig ut.

Köpte chassiet ifrån en herre som hade påbörjat bygga den för bmw cup modifierad klass så det är låg vikt och massa väghållning och efter jag köpte den fick den effekten hon förtjänade :)

Lite kort info då:

Topp:
M20b20 med uppfrästa förbränningsrum av PPF
Svetsad och planad av PPF
PPF Raceventiler 1mm oversize
PPF Z58 kam
Custom aluminium insug

Underdel:
ARP Bultar i hela motorn
PPF Borrat block
PPF Pyramidringar
CP Kolvar
Eagle Stakar
M21 Högflödes Oljepump
PPF Stödgördelkit
Smidd 525tds vev med PPF hylsa


Turbo setup:
Precision SC6265
50mm wastegate
PPF grenrör
PPF 50mm Dump

Sprut, tändning och soppa:
Microtech sprut
Magnafuel soppapump
1300cc spridare


Chassie:
Grupp N chassie justerbart i höjd och hårdhet
H&R ställbara krängningshämmare
Delrinbussningar i hela chassiet
3,46 diffad bakaxel

Interiör:
Helt rensad
2 racestolar
fullbur
6-punkts bälten
Brandsläckare
Kolfiber panel
Autometer mätare

Exteriör:
M-tech 2 bakkjol
Adolfson front i glasfiber
Breyton sidokjolar
Hella mörktonade lyktor fram,bak samt blinkers
m3 speglar
Plastrutor
Glasfiberhuv
Sidepipe avgasrör


Image

Image

Mer info kommer...
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Film:

så här gick bilen 2009 med 1,2 bars laddtryck inget smitt eller nå findelar.

i år blir det helsmitt och strokad med lite puts å riktiga slangkopplingar mm

http://www.youtube.com/watch?v=rveuRbQwzQc

http://www.youtube.com/watch?v=ykTmOP67 ... re=related
Last edited by JimmyA on 29 Jan 2010, 21:51, edited 1 time in total.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Nice bygge. =)

Har du ngn info om den svarta turbobanditen´s E34??
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Uppdatering:

Ett par bra å ha m20 toppar :lol:
Image

Toppen som ska användas tvättas noga rent.
Image

Lite bilder på underdelen:
Image

Så vackert att man blir tårögd:
Image

Pluggat en vattenkanal i blocket var nån ovanlig gänga 1,75 om jag inte missminner mig som en arbetskamrat fick svarva ner åt mig:
Image


Olja till turbon med uttag för oljetrycksmätare:
Image

Kolfiberplatta :
Image

Oljetråg med AN-koppling påsvetsad:
Image

Här är lite fler grejer som ska på motorn
Image
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Uppdatering:

Man vill ju ha bra koll på sakerna :lol:
Image

Bromsar inhandlade av Fox här på forumet:
Image

Brorsan gav mig en PPF fuelrail i julklapp. hur visste han?
Image

nu får det bli svarta AN kopplingar överallt också! lite dyrare men ack så fint!

En meck på jobbet tillverkade en fästplatta till min TPS i nån form av nylonplast också:
Image :D
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Pitbull wrote:Nice bygge. =)

Har du ngn info om den svarta turbobanditen´s E34??


ja självklart det är en polare som har den, hört rykten om 2bar+ och rykande bakdäck i förbjudna hastigheter. det bästa är att ägaren är en sån som inte är rädd för att hålla i

länk till m5an http://www.garaget.org/?car=158618
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

riktigt tuff e30 du har byggt ihop!

tänkte bara fråga, har du någon bild på när dina stora mätare är tända på instumenten? dvs varv och hastighet?

ska nämligen handla en sådan hastighetsmätare är det tänkt och vill bara se hur den lyser jämfört med min varvräknare jag har

tror du det är något du skulle kunna ordna?

skulle vara kanon! :D


Mvh
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

Vi vill ha uppdateringar nu jimmy ;)
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Post by BmwFredrik »

Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?

Mvh
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

BmwFredrik wrote:Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?

Mvh


Det är där ena slangen från själlhuset går in orginal.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

BmwFredrik wrote:Den där vatten kanalen i blocket du pluggade är den onödig eller?
har fått för mig att den ska sitta förgrenad mellan termostathuset och expansions kärlet för att få rätt kylning och slippa värmeproblem, eller är det jag som har fattat helt fel?

Mvh
Det är tvärt om :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Dajb wrote:riktigt tuff e30 du har byggt ihop!

tänkte bara fråga, har du någon bild på när dina stora mätare är tända på instumenten? dvs varv och hastighet?

ska nämligen handla en sådan hastighetsmätare är det tänkt och vill bara se hur den lyser jämfört med min varvräknare jag har

tror du det är något du skulle kunna ordna?

skulle vara kanon! :D


Mvh


ska kolla om jag har nån bild men man kan byta färg på lamporna mha gummihattar som medföljer
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Jahopp mina bilder ligger nere nu igen. min polare har inte betalat räkningen för sin domän men dom dyker snart upp igen! Är mkt som händer just nu men tyvärr inte med bilen. Har iaf varit å hämtat upp nya 1300cc spridare utav Brillko.

Image

kommer även upp lite bilder på nya garaget som vi håller på och renoverar upp. det kommer bli riktigt riktigt bra!
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Först tar vi lite före bilder av garaget som var väldigt nedgånget.

Image

Image

Image

Image

Image

Bygger ut övervåningen
Image

Trappan var på samma ställe som bilarna skall stå så den kapade jag ner och en ny byggs på ett annat ställe
Image

Här är nya trappan påbörjad
Image

Allt blir vitt! allt allt allt
Image

om ni kollar på dom första bilderna ser ni hur alla balkar etc är i alla möjliga färger. kan säga att i verkligheten är det en enorm skillnad bilderna kanske inte speglar helhetsintrycket riktigt?
Image

Image

Min morbror byggde stegen på rekordtid
Image

Image

Tur att golvet ska målas
Image


I veckan ska väggarna målas en gång till, golvet blästras, kanske målas om tid finns. i helgen hämtar vi en 2-pelarlyft också! kommer mer eller mindre bli en komplett verkstad med lyft, tryckluft, svarv, pelarborr, slipmaskiner, alla möjliga svetsar och massor av kompetens under taket så nu har jag alla möjligheter i världen att få utlopp för alla mina ideér jag har med bilen :)
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

ser ut att bli ett schysst garage. hur får ni tag på dessa?
The Lower Class
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

RoDe wrote:ser ut att bli ett schysst garage. hur får ni tag på dessa?


jag gjorde en tråd i övrigt forumet å frågade om nån var intresserad :wink:
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Får man fråga vad ni får betala för det där garaget ? Hur många delar ni på ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply