Williams 318is turbo såld
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Williams 318is turbo såld
Hallå.
Det här blir inget häpnadsväckande eftersom det är mitt första turbobygge, men jag ska försöka ordna 3-400 hk och lära mig ett och ett annat
Jag har en M42b18 med:
*Oringat block
*Svarvade kompsänkta kolvar, har inte kollat komp, men höftar på 9:1
*ARP toppbultar
*1000cc RC-spridare
*LC-1 Innovate Lambda
*Eget pulssplitgrenrör med uttag för WG
*turbobanditen 60mm WG
*Eget plenum
*3,5" gasspjäll
*Schwitzer S200 turbo
*MS I V.3
*M20 svänghjul
618 tryckis
4 puckad
*Getrag 260 växellåda
*Prosport mätare till oljetemp, oljetryck, vattentemp och laddtryck
Det är alltså en e30 318is -90. röd och flammig och hemsk i lacken, men det ska jag inte göra något åt, inte nu iaf.
Först ska jag BARA göra motorn, alltså inte bur, upphängning, utseende och sånt. Det eftersom jag inte vill börja på med allt och sen ha för mycket kvar för att vilja fortsätta.
såhär ser pärlan ut
blä
ja vet itne om dethär är nya eller gamla ARP, men jag har dragit de 120nm jallafall
jag har o-ringat kanske man ser där också
Måla
vi får se hur länge dethär är vitt, de blir nog brunt och äckligt lagom till den startar
jag hade herr Bonjes ritning som riktlinje när jag svarvade, fast tog bort lite mindre material. org rymmer skålningen 8ml har jag för mig, bonjes rymde 14ml har jag för mig, mina rymmer 12ml. så komp kanske hamnar kring 9:1
såhär blev de efter ett tag
man va tvungen att slipa lite och sätta distanser för att få på m20svänghjul
växellådan jag köpte hade fel lutning märkte jag, så jag får göra om växelbalken och spakställ
såhär blev balken. Det var något halvhårt gummi en polare hade jag använde till växellådskuddar. sjukt elastiskt, jag mosade allt jag orkade (jag är sjukt stark) i skruvstädet och de blev inte ett märke!
Och motorn får vila på dessa
jag fick inte tag på en TIG så jag miggade grenröret, det blev itne så snyggt men det syns ju knappt heller..
därpå sitter denna, Bonjes gamla. en schwitzer s200
bra skit
Nu får bilen tyvärr stå ute i ett par dar så jag får vänta lite med att börja på tryckrör och plenum.
men sådär ser det ut nu hur som helst[/img]
Det här blir inget häpnadsväckande eftersom det är mitt första turbobygge, men jag ska försöka ordna 3-400 hk och lära mig ett och ett annat
Jag har en M42b18 med:
*Oringat block
*Svarvade kompsänkta kolvar, har inte kollat komp, men höftar på 9:1
*ARP toppbultar
*1000cc RC-spridare
*LC-1 Innovate Lambda
*Eget pulssplitgrenrör med uttag för WG
*turbobanditen 60mm WG
*Eget plenum
*3,5" gasspjäll
*Schwitzer S200 turbo
*MS I V.3
*M20 svänghjul
618 tryckis
4 puckad
*Getrag 260 växellåda
*Prosport mätare till oljetemp, oljetryck, vattentemp och laddtryck
Det är alltså en e30 318is -90. röd och flammig och hemsk i lacken, men det ska jag inte göra något åt, inte nu iaf.
Först ska jag BARA göra motorn, alltså inte bur, upphängning, utseende och sånt. Det eftersom jag inte vill börja på med allt och sen ha för mycket kvar för att vilja fortsätta.
såhär ser pärlan ut
blä
ja vet itne om dethär är nya eller gamla ARP, men jag har dragit de 120nm jallafall
jag har o-ringat kanske man ser där också
Måla
vi får se hur länge dethär är vitt, de blir nog brunt och äckligt lagom till den startar
jag hade herr Bonjes ritning som riktlinje när jag svarvade, fast tog bort lite mindre material. org rymmer skålningen 8ml har jag för mig, bonjes rymde 14ml har jag för mig, mina rymmer 12ml. så komp kanske hamnar kring 9:1
såhär blev de efter ett tag
man va tvungen att slipa lite och sätta distanser för att få på m20svänghjul
växellådan jag köpte hade fel lutning märkte jag, så jag får göra om växelbalken och spakställ
såhär blev balken. Det var något halvhårt gummi en polare hade jag använde till växellådskuddar. sjukt elastiskt, jag mosade allt jag orkade (jag är sjukt stark) i skruvstädet och de blev inte ett märke!
Och motorn får vila på dessa
jag fick inte tag på en TIG så jag miggade grenröret, det blev itne så snyggt men det syns ju knappt heller..
därpå sitter denna, Bonjes gamla. en schwitzer s200
bra skit
Nu får bilen tyvärr stå ute i ett par dar så jag får vänta lite med att börja på tryckrör och plenum.
men sådär ser det ut nu hur som helst[/img]
Last edited by Pilliam on 20 Mar 2017, 07:39, edited 13 times in total.
318is -90 turbo
blir fint sugen på att göra nått liknande nån dag is är ju sjukt roliga redan original
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kan man tänka sig, har själv alldrig haft så skoj med bil som med min gamle 318 is mycket körglädje
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Haha du kan nog hämta mer effekt då det kommer sitta en Mitsubishi EVO 8 turbo på denna. Jag och en polare bygger ihop en snik-sladdbil
Korta drag: Renoverad oringad M42 med M50 stakar så det blir svinlågt komp ARP till toppen, svarvat M20 svänghjul med 325 platta och sinterlamell, 630cc spridare och MS. (Kör med M50 lager till axiallagret också så man får dubbla)
Sprutet är nästan klart, grenrör ska byggas samt avgas och ic rör och lite annat smått men snart så kanske den brummar
Vi håller till i Täby, du då?
Korta drag: Renoverad oringad M42 med M50 stakar så det blir svinlågt komp ARP till toppen, svarvat M20 svänghjul med 325 platta och sinterlamell, 630cc spridare och MS. (Kör med M50 lager till axiallagret också så man får dubbla)
Sprutet är nästan klart, grenrör ska byggas samt avgas och ic rör och lite annat smått men snart så kanske den brummar
Vi håller till i Täby, du då?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Började kapa lite alu till plenum idag.
Kommer köra original runners och formen blir som på bilderna nedan.
Får se om jag stoppar i några trattar, har inte hittat några än som mäter 44mm.. men det borde ju fungera att slipa mina runners lite koniskt till 50mm mot plenum, verkar rätt vanligt med såna trattar.
sådär då. måste få tag på en TIG nu..[/img]
Kommer köra original runners och formen blir som på bilderna nedan.
Får se om jag stoppar i några trattar, har inte hittat några än som mäter 44mm.. men det borde ju fungera att slipa mina runners lite koniskt till 50mm mot plenum, verkar rätt vanligt med såna trattar.
sådär då. måste få tag på en TIG nu..[/img]
Last edited by Pilliam on 31 Jan 2010, 22:05, edited 1 time in total.
318is -90 turbo
Fick dit en ny ratt idag, 90 mm stigning. sen så flyttade nog rattnavet ett par mm bakåt också. ja undrar hur många
Också gjorde jag en exeptionell testväxelspak. ska svarva till något såntdär ungefär.
Sen funderar jag över var jag ska sätta mätare. ska ha 5 totti.
3 hamnar vid mittenluftkanalen, sen tror jag ja sätter 2 bredvid huvudströmbrytaren. jag slipper gärna flytta huvudströmbrytaren, så det blir kanske nån sånhär grej att sätta över hålet från myntfacket och göra 2 hål
fast bredare dårå..
Också gjorde jag en exeptionell testväxelspak. ska svarva till något såntdär ungefär.
Sen funderar jag över var jag ska sätta mätare. ska ha 5 totti.
3 hamnar vid mittenluftkanalen, sen tror jag ja sätter 2 bredvid huvudströmbrytaren. jag slipper gärna flytta huvudströmbrytaren, så det blir kanske nån sånhär grej att sätta över hålet från myntfacket och göra 2 hål
fast bredare dårå..
318is -90 turbo