Williams 318is turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo såld

Post by Pilliam »

Hallå.

Det här blir inget häpnadsväckande eftersom det är mitt första turbobygge, men jag ska försöka ordna 3-400 hk och lära mig ett och ett annat

Jag har en M42b18 med:

*Oringat block
*Svarvade kompsänkta kolvar, har inte kollat komp, men höftar på 9:1
*ARP toppbultar
*1000cc RC-spridare
*LC-1 Innovate Lambda
*Eget pulssplitgrenrör med uttag för WG
*turbobanditen 60mm WG
*Eget plenum
*3,5" gasspjäll
*Schwitzer S200 turbo
*MS I V.3
*M20 svänghjul
618 tryckis
4 puckad
*Getrag 260 växellåda
*Prosport mätare till oljetemp, oljetryck, vattentemp och laddtryck


Det är alltså en e30 318is -90. röd och flammig och hemsk i lacken, men det ska jag inte göra något åt, inte nu iaf.

Först ska jag BARA göra motorn, alltså inte bur, upphängning, utseende och sånt. Det eftersom jag inte vill börja på med allt och sen ha för mycket kvar för att vilja fortsätta.



såhär ser pärlan ut
Image

blä
Image

ja vet itne om dethär är nya eller gamla ARP, men jag har dragit de 120nm jallafall
Image
jag har o-ringat kanske man ser där också


Måla
Image

vi får se hur länge dethär är vitt, de blir nog brunt och äckligt lagom till den startar
Image

jag hade herr Bonjes ritning som riktlinje när jag svarvade, fast tog bort lite mindre material. org rymmer skålningen 8ml har jag för mig, bonjes rymde 14ml har jag för mig, mina rymmer 12ml. så komp kanske hamnar kring 9:1
Image

såhär blev de efter ett tag
Image

man va tvungen att slipa lite och sätta distanser för att få på m20svänghjul
Image

växellådan jag köpte hade fel lutning märkte jag, så jag får göra om växelbalken och spakställ
Image

såhär blev balken. Det var något halvhårt gummi en polare hade jag använde till växellådskuddar. sjukt elastiskt, jag mosade allt jag orkade (jag är sjukt stark) i skruvstädet och de blev inte ett märke!
Image

Och motorn får vila på dessa
Image

jag fick inte tag på en TIG så jag miggade grenröret, det blev itne så snyggt men det syns ju knappt heller..
Image

därpå sitter denna, Bonjes gamla. en schwitzer s200
Image

bra skit
Image

Nu får bilen tyvärr stå ute i ett par dar så jag får vänta lite med att börja på tryckrör och plenum.

men sådär ser det ut nu hur som helst[/img]
Last edited by Pilliam on 20 Mar 2017, 07:39, edited 13 times in total.
318is -90 turbo
User avatar
jimm_y
Posts: 343
Joined: 22 Sep 2008, 17:53
Location: Klippan

Post by jimm_y »

blir fint :wink: sugen på att göra nått liknande nån dag is är ju sjukt roliga redan original
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad


http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Kul med fler som bygger 318is turbo :) Det är en klart underskattad bil som blir riktigt skoj med lite laddtryck
/M|cke F@.gner
User avatar
jimm_y
Posts: 343
Joined: 22 Sep 2008, 17:53
Location: Klippan

Post by jimm_y »

kan man tänka sig, har själv alldrig haft så skoj med bil som med min gamle 318 is mycket körglädje
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad


http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

ja, jag ville ha kvar den fina viktfördelningen så det blev den söta lilla 4an!
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Du kommer ha en till bil med liknande spec att fajtas mot på Sthlms gator 8) Ser bra ut! :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

den här stan är inte stor nog för oss båda.


så tyvärr måste jag flytta.. skit


nää men var håller du till?
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Haha du kan nog hämta mer effekt då det kommer sitta en Mitsubishi EVO 8 turbo på denna. Jag och en polare bygger ihop en snik-sladdbil :)

Korta drag: Renoverad oringad M42 med M50 stakar så det blir svinlågt komp :D ARP till toppen, svarvat M20 svänghjul med 325 platta och sinterlamell, 630cc spridare och MS. (Kör med M50 lager till axiallagret också så man får dubbla)

Sprutet är nästan klart, grenrör ska byggas samt avgas och ic rör och lite annat smått men snart så kanske den brummar :)

Vi håller till i Täby, du då?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

de låter ju fint!

Jag har egentligen inte en aning var min hamnar i hk, men 3-400 vore fräscht..

Ja sitter och trycker på ekerö
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nice :) Ja minst 300 är tanken, lär ju vara kolvarna som sätter "stopp" När beräknar du att din kommer vara körklar?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

härligt med fler turbo m42.

vill också ha :D
Sebastian Blomgren
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

vet inte när jag blir klar. målet är väl till våren, men går allt bra så vore de ju bajskul att köra lite på isen!
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Började kapa lite alu till plenum idag.
Kommer köra original runners och formen blir som på bilderna nedan.

Image
Får se om jag stoppar i några trattar, har inte hittat några än som mäter 44mm.. men det borde ju fungera att slipa mina runners lite koniskt till 50mm mot plenum, verkar rätt vanligt med såna trattar.

Image
sådär då. måste få tag på en TIG nu..[/img]
Last edited by Pilliam on 31 Jan 2010, 22:05, edited 1 time in total.
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Det där är ju 4" rör, sen tar jag ett lika långt 3" och kapar diagonalt och svetsar fast. 100% bra förklarat gissar jag.. ni vet kanske vad jag menar?

såhär ska de se ut hur som helst..
Image
318is -90 turbo
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Ser nice ut :)
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Fick dit en ny ratt idag, 90 mm stigning. sen så flyttade nog rattnavet ett par mm bakåt också. ja undrar hur många

Image

Också gjorde jag en exeptionell testväxelspak. ska svarva till något såntdär ungefär.

Sen funderar jag över var jag ska sätta mätare. ska ha 5 totti.
3 hamnar vid mittenluftkanalen, sen tror jag ja sätter 2 bredvid huvudströmbrytaren. jag slipper gärna flytta huvudströmbrytaren, så det blir kanske nån sånhär grej att sätta över hålet från myntfacket och göra 2 hål

Image

fast bredare dårå..
318is -90 turbo
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

ser ju mycket fräscht och trevligt ut...

måste säga att växellådan är väldigt mycket *bling* :D
Fredrik
070 4567 121
Post Reply