Page 1 of 1

Kopplings fråga 535 E34

Posted: 24 Jul 2006, 17:27
by Attida
Håller som bäst på med att turbokonvertera min 535 E34.
Men då kopplingen inte var i 100% skick innan konverteringen vill jag nu veta vad jag bör göra.
Motor och låda är utlyft ur bilen nu o d skulle passa bra att byta koppling samtidigt.
Så mina frågor är:

- Kan man se/mäta en tryckplatta och få reda på dess skick?
- skulle kanske tryckplatta + lamell från M5 E34 passa "bolt on" på min 535 -88?
- vad klarar en M5 koppling i vrid?
-Ev starkare tryckplatta, vilken passar?

Vet att kopplingen ändrades 1988/3 på M30. Och min bil är 1988/1. Den har alltså den första. samma som e28?

Jag siktar på 300-350hk och vill inte ha en slirande koppling.

Tackar på förhand!

Posted: 24 Jul 2006, 18:45
by rob_t_j72

Posted: 24 Jul 2006, 18:48
by rob_t_j72
[url=http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1723&highlight=koppling]

[url=http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=826&highlight=koppling]

Mvh

Posted: 31 Jul 2006, 11:22
by Attida
Får meddela att kopplingen från M5 3,6 inte passar på dom 535orna med dubbelmasse svänghjul.
Jag använde mig av M5 3,6 svänghjul(som för övrigt var halva vikten ungefär).
Detta passade som kanon!

Alltså svänghjul, lamell och tryckplatta bytade jag.

Bara att bulta dit.