En bekants e39 så har vevhusventilation frysit på så en cyl blivit propfull med olja.
Tog ur tändstifften och skulle köra ur den olja, trevligt resultat, jag har en stor oljefläck i taket, säkert närmare 1l olja i cylindern.
Så nu funderar jag på hur tusans skall jag göra så att katten inte går sönder då jag sätter igång den. Gissar på att hela avgasystemet är fullt med olja också.
Någon som har en vettig lösning på det hela.
Var ett helvete att städa upp
Last edited by Icee on 01 Feb 2010, 16:47, edited 1 time in total.
Byt ut vevhusventilationens rör osv!
Har de en gång frysit så kommer de garanterat göra de igen eftersom de är så mycket koks å skit.
Helt otroligt vad kylan tar på dom motorerna. Finns fall där bilar även fått vevstakar krökta efter ett missöde som detta.
Det vanligaste är att bilarna trycker ur sig oljan ur ex ventilkåpspackningen, men i värsta fall så går oljan bakvägen genom kolvringarna och fyller cylindrarna.
Men för att svara på din fråga så kan kattarna ta stryk, även lambdasonder.
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
Läser man på autopower så är detta rätt vanligt. Utbytesdelar ligger på runt 3000kr tydligen.
Med de priserna för några slangstumpar som troligen fryser vid nästa köldknäpp så hade jag gjort ren dem själv först.
Får byta klockan då och göra rent. Bara att hoppas på att den klarat sig, gick inte runt på starten mera. Men han hade stängt av direkt de såg molnet bakom bilen.
Den har nog tryckt ut runt ventilkåpspackningen också.
Helvetes skit, först Citroen skiten man kör med själv, nu den här också.
Kan medela att allt hade klart sig. Starta igång den precis. Helvete vad det rök om den
Hade den till gå säkert 2h med lite körning också, börjar så småningom försvinna lite oljelukt.
Blir till att göra en ordentlig service nu med oljebyte och byta den där klockan, slangarna putsa jag ur, var en hel del koks i dem.
Den är såld ny här i landet och är en av de sista e39 så måste fan ha den där vintermodellen. Men massor med korta körningar på max några km, aldrig något destu mera gasning. Med en temperatur som pendlat mellan -20 till -30 gör väll det mesta fryser. Var en hel del vatten i olja också.
glömde påpeka det men varit på tapeten man ska självklart byta vevhus slangar och cyklonen, ta även med röret till oljestickan för det brukar också vara igensatt, om ni inte gillar att elda, ta alltid av ventilkåpan och kika om den har krökt sig brukar bli skeva, annars gör rent den ny packning tuta och kör , du har även ventilationen på insuget som du bör byta eller göra rent. sen bara liten service åk inte så korta sträcker och have fun. (kul när det ryker ju)
Skulle vilja veta om de gått ut något servicemeddelande på de här slangbytet.
Bilen är en -03 såld ny här i landet och hade den där sommar konfiguration.
Tycker åtminstone de borde gått ut men de vore roligt att veta. Om så vore det roligt om ni kunde fixa papper på när det.
Mest för att gå dit och bråka då dom prackar ner på importbilar hela tiden.
Var på besök hos bmw handlaren idag.
Hävdade först att det var importbil och därför det inte blivit fixat. Påminde dom att dom sålt den ny åt honom. Vart lite ställda och skulle forska i varför det inte blivit ordnat.
Hoppas inte på för mycket men vore trevligt om dom kunde bjuda på grejerna. Tänkte det är åtminstone värt ett försök
Jag har hört att i canada sitter det andra slangar och grejor för att klara kylan. I sverige tyckte dom att det inte behövs, men vi har ju så gott som samma klimat som dom!
Det har hänt på min fars bil med! 530 02a
Men blev inte lika som för dig!