Tjena. Har hört och sett att bussnignen som beskrivs i rubriken behöver bytas på min e36a 4dr -92 m-chassi.
Går det att bara hänga ner den främre delen av bärarmen eller måste man plocka bort hela skiten?
Går det att bara hänga ner den så undrar jag ungefär hur hårt ni som mont/demont sådana förut har behövt pressa, och inte med svar som "jävligt hårt" eller liknande. utan gärna angivelser i ton lr liknande så man vet.
borde ju gå att få in någon liten hydraulisk press där kan man tycka.
Att jag vill göra på det här sättet är framförallt för att jag vill få det gjort fort, och jag får inte av bakhjulet då det sitter med låsbult som förra ägaren tydligen inte skickade med....
Mvh Emil
Byta främre bärarmsbussningar vänster bak e36 -92
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det går att byta den på plats. Ja gjorde det på min E36 Coupe. pressade i den nya med hjälp av ett löst skruvstäd.
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Vi byggde en avdragare av m12 gängstång + lite plåtbitar, satt som faen, riktigt dryg bustning att byta.
tips är att notera hur allt sitter, även bustningens mått i armen.
Annars blir toe fel va?
ps. mät måttet åt mig på engång har fixat bilden i tråden nu.
tips är att notera hur allt sitter, även bustningens mått i armen.
Annars blir toe fel va?
ps. mät måttet åt mig på engång har fixat bilden i tråden nu.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för alla svar, vilket mått är du ute efter?
är bussnignen assymetrisk(stavning) alltså ?
Eftersom du trodde att hjulinställningen kunde bli fel.
Har hört att man ska mäta så den sitter lika med tanke på rotationen som blir i den när fjädringen går upp och ner lixom. Och det är ju ganska förståeligt.
Den nuvarande bussningen är lika med noll nästan, det ligger metall mot metall där så kan bli lite svårt att mäta något kanske.
Kom gärna med fler tips.
Mvh Emil
är bussnignen assymetrisk(stavning) alltså ?
Eftersom du trodde att hjulinställningen kunde bli fel.
Har hört att man ska mäta så den sitter lika med tanke på rotationen som blir i den när fjädringen går upp och ner lixom. Och det är ju ganska förståeligt.
Den nuvarande bussningen är lika med noll nästan, det ligger metall mot metall där så kan bli lite svårt att mäta något kanske.
Kom gärna med fler tips.
Mvh Emil
ne behöver kolla om en 2002 är tillräckligt bred över baken =)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite uppdate från kvällens skruvande, allt som kan gå fel gick nog fan fel för mig.
Tänkte börja med att lossa de 3 bultarna som håller bussningen i chassi.
Lättare sagt en gjort, värme, kyla och mutter dragare.. När itne det funkade så fortsatte jag bara nöta med mutterdragarn, självklart slutade det med att bultskallen och den lilla midjan som fanns satt kvar i hylsan och gängorna i chassi.
Många svordommar senare så struntade jag i dom där tills vidare och började skruva loss själva bussningen, den bulten gick lätt, och gummit gick lätt att slå ur med en hammare sen, självklart så satt hylsan som en gång varit ihopsatt med gummit kvar i länkarmen och har istortsett oxiderat ihop till en homogen massa.. Då bestämde jag mig för att ta bort länkarmen så att man kan få ur den där.. Den övre bärarmen (som fjädern också sitter i) gick lätt att få bort. Den undre gick ju självklart bulten av på. Men p åden sidan som bulten gick av så går det att kränga länkarmen över den stump som sitter kvar, men på andra sidan så kan jag inte ens vrida av skallen då hela bulten verkar ha oxiderat ihop med innerhylsan i bussnignen, så jag funderar på att kapa skallen på den bulten så att jag kan få bort den undre länkarmen också, då är det bara broms wire bromsok och drivaxel kvar sedan. Och när man väl har länkarmen lös så borde man kunna få ur dom 2 helslut bussningarna.
Hur tar man smidigt bort handbroms wire och drivaxel?
Och vad tycker ni jag ska göra med de tre avdragna bultarna till främre bärarmsinfästningen? Försöka borra ur dom udnerifrån? eller om man kanske kapar ett hål i tröskeln åvanför så att man kan borra ur och gänga nytt, ev svetsa på en ny mutter i chassiet?
Hjälp eller vaf fan säger man i ett sånt här läge? Bra less blir man iallafall..
Låsbulten till bakhjulet är ur btw, gick att svetsa på en annan mutter på den.
Mvh Emil
Tänkte börja med att lossa de 3 bultarna som håller bussningen i chassi.
Lättare sagt en gjort, värme, kyla och mutter dragare.. När itne det funkade så fortsatte jag bara nöta med mutterdragarn, självklart slutade det med att bultskallen och den lilla midjan som fanns satt kvar i hylsan och gängorna i chassi.
Många svordommar senare så struntade jag i dom där tills vidare och började skruva loss själva bussningen, den bulten gick lätt, och gummit gick lätt att slå ur med en hammare sen, självklart så satt hylsan som en gång varit ihopsatt med gummit kvar i länkarmen och har istortsett oxiderat ihop till en homogen massa.. Då bestämde jag mig för att ta bort länkarmen så att man kan få ur den där.. Den övre bärarmen (som fjädern också sitter i) gick lätt att få bort. Den undre gick ju självklart bulten av på. Men p åden sidan som bulten gick av så går det att kränga länkarmen över den stump som sitter kvar, men på andra sidan så kan jag inte ens vrida av skallen då hela bulten verkar ha oxiderat ihop med innerhylsan i bussnignen, så jag funderar på att kapa skallen på den bulten så att jag kan få bort den undre länkarmen också, då är det bara broms wire bromsok och drivaxel kvar sedan. Och när man väl har länkarmen lös så borde man kunna få ur dom 2 helslut bussningarna.
Hur tar man smidigt bort handbroms wire och drivaxel?
Och vad tycker ni jag ska göra med de tre avdragna bultarna till främre bärarmsinfästningen? Försöka borra ur dom udnerifrån? eller om man kanske kapar ett hål i tröskeln åvanför så att man kan borra ur och gänga nytt, ev svetsa på en ny mutter i chassiet?
Hjälp eller vaf fan säger man i ett sånt här läge? Bra less blir man iallafall..
Låsbulten till bakhjulet är ur btw, gick att svetsa på en annan mutter på den.
Mvh Emil