525IX Bakaxel

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

525IX Bakaxel

Post by Hansa »

Är ju viskodiff på dessa och Bäckis har en tillsalu, men tydligen ska man mata på tryck från styrservon i dom? varför? är det nödvändigt? Och jag hittar ingen vettig info om jag googlar heller. enda jag hittar är att en klump från en e30 325ix passar en vanlig e30 325,

Men varför ska just en diff från en 525ix matas me tryck från styrservon? låter inte så smärtfritt att bulta dit en 525ix diff på en vanlig 525a.

Nån som sitter på nån matnyttig info?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Att skruva dit den är bolt on, varför den är kopplad till pumpen är frågan.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Diffen är elektroniskt styrd på 525iX. Sitter en enhet som slangarna går via till diffen. Tror att systemet fungerar ungefär som AYC på Mitsubishi Evo.

Någon som är säker på att de går från servoumpen? Jag trodde att det satt en elhydraul pump på dem...
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Ibland ska dom då krångla till det mer än nödvändigt! frågan är om man måste koppla på tryck från styrservon, separat pump eller hur det nu är för att den ska funktionera ordentligt eller över huvud taget!

Ska ringa nån bmw verkstad imorgon och höra om dom vet hur det ligger till.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Här har du väl redan tittat antar jag: Realoem - E34 525ix EH LOCK TUBING/MOUNTING PARTS
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Nä det har jag faktist inte gjort!

Men insåg nu att smälla dit en diff från en 525ix på en 525i inte är värt det! =)

Om det inte går att plugga in/ut på diffen och köra ändå villket jag tvekar på att det gör!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Post Reply