AndreasT - e30 s50b32
Posted: 31 Dec 2009, 13:45
Köpte denna 325im -90 i somras och skicket var det som tilltalade mig till inköpet. Nylackerad med välbehållen sportinredning och med bilstein chassi och 17" compomotive fälgar. Bilen har sedan inköpet stått stilla i garaget i väntan på tid och motivation till uppgradering. Bilder från sommaren då den köptes:
Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.
Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.
Bild på inredning
Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren
Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.
Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.
Bild på inredning
Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren