Page 1 of 4

AndreasT - e30 s50b32

Posted: 31 Dec 2009, 13:45
by AndreasT
Köpte denna 325im -90 i somras och skicket var det som tilltalade mig till inköpet. Nylackerad med välbehållen sportinredning och med bilstein chassi och 17" compomotive fälgar. Bilen har sedan inköpet stått stilla i garaget i väntan på tid och motivation till uppgradering. Bilder från sommaren då den köptes:

Image
Image

Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.

Image
Image
Image
Image
Image


Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.


Image
Image

Bild på inredning
Image

Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren :)

Posted: 31 Dec 2009, 14:19
by Strandholm
ett projekt i min smak. Hejja hejja :]

Posted: 31 Dec 2009, 14:48
by _Johnny_
Fint projekt! Hoppas motorn får gå lite snart då, blev ju ingen körande när den satt i Pelkos röda. :(

Posted: 31 Dec 2009, 14:58
by pelko
Motorn har väl redan gått :)

Mvh

Posted: 31 Dec 2009, 15:12
by Rikard B
såg vansinnigt fint ut :shock: :D

Posted: 31 Dec 2009, 17:45
by Pimplaren
Ruskigt snygg! blir nog en trevlig kärra :)
Gått med turbo innan?

Posted: 31 Dec 2009, 19:12
by P.Herrdahl
Helt rätt AndreasT, lycka till med nya bilen!

Posted: 31 Dec 2009, 20:58
by Johan99
Snygg bil! 8)

Posted: 01 Jan 2010, 11:20
by Rsjerry
Bättre än så blir det inte :)

Posted: 01 Jan 2010, 13:26
by AndreasT
Tackar, jo motorn är redan uppstartad i bilen :)
Ja när jag köpte den satt en m20b25 turbomotor i bilen fast med blockspricka som jag sålde. Då jag fått några PM om hur jag kopplade in ews skriver jag allmänt om det här istället:

Ecu, ews, nyckel, antennring kom från samma donator bil

Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten

Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen

Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.

Posted: 01 Jan 2010, 17:53
by ylindgren
Men hva gjør du med styre staget når du har senka bremse servoen så mye? Går den ikke i ?

Hva gjør du med feste inne til bremse pedalen?

Posted: 01 Jan 2010, 18:34
by AndreasT
Nej styrstången går fritt så det är inga problem. Jag har påbörjat att göra en förlängare mellan bromspedalen och bromsservot enl bilden.

Image

Posted: 02 Jan 2010, 00:33
by ylindgren
Hm, en ny og smart løsning dette. :D

Posted: 02 Jan 2010, 10:19
by Thörn
gott att du hittat nytt projekt, blir kul att följa.
Funderar på om (när) det kommer att gå överstyr... :)

Posted: 02 Jan 2010, 14:38
by -AL-
Hör av dig när du skall sälja

Posted: 05 Jan 2010, 00:12
by bumper
Riktigt nice. :D

Posted: 06 Jan 2010, 13:08
by AndreasT
Så då har man fått gjort lite små saker utförda igen. Då kabelhärvan är till en en högerstyrd bil hittades lämplig plats för ECU under instrumentbrädan.
Adapetern mellan bromspedal och servo är också klar och totalt blev det 2cm längre hävarm så hoppas det inte blir allt för tungtrampat.

Image

Ny generatorrem och kylsystemet monterades och termostatgivaren för elfläktaren kopplades in.
Oljekylaren fick fästen tillverkade och monterades:
Image

Styrväxel från e36 monterad med nya styrleder samt nya hydraulrör samt och banjokopplingar överallt.
Kräningshämnaren blev modifierade med gassvetsen då grenrören låg emot, och på bilen ser man även främre avgassystemet.

Image

Bromssystemet klart och luftat och även kopplingen, så nu återstår bara att montera luftfilter och fäste för gajvajern och invänta tills snö är borta för provtur :) Skall även beställa nya o-ringar till magnetventilerna i vanosen och löda om dessa då detta verkar vara ett vanligt fel för säkerhetsskull.

Image