Page 1 of 2
Bygga om E34 till styrväxel?
Posted: 22 Dec 2009, 06:19
by Japmax
Jag har rivit ner hela framvagnen på min 540 för div fix.
Jag har tänkt göra nya grenrör till bilen men insåg snart att på vänstersida finns absolut ingen plats för extraktor. Som de flesta andra E34 har jag även problem med glapp i styrningen. Jag fick iden att bygga om till styrväxel. Jag tycker de borde få plats och det skulle ge massor plats åt mina grenrör.
Vad tror ni? Någon som funderat i samma banor lr kanske rent av gjort det?
Posted: 22 Dec 2009, 11:26
by ButterflyRacing
Jag har vana att bygga hjulupphängningar....och kan leda dej lite.
Får du in en styrväxel i samma höjd, som lederna i karossen sitter idag ?
Då ska brädden på styrväxen vara den samma som lederna har idag.
(jag pratar om dom inre styrlederna...och inte de yttre p-ändarna)
Posted: 22 Dec 2009, 11:56
by ButterflyRacing
Grundläggande....så ska de innre ledrena på styrväxeln sitta på de röda linjerna.
Det som bestämmer höjden.....är var P-ändarna sitter på fjäderbenet.
Brädden på växeln kan få justeras lite...beroenda på Akermanvinkeln.
Posted: 22 Dec 2009, 12:08
by ButterflyRacing
Posted: 24 Dec 2009, 18:37
by Japmax
Ok tack för svaren, de va givande även om de tog lite tid att förstå

Efter lite mer forskning fick jag reda på att E34 IX har styrväxel, så det borde ju bara va att ta styrningen från en sådan.
Posted: 24 Dec 2009, 20:16
by ButterflyRacing
Japmax wrote:Efter lite mer forskning fick jag reda på att E34 IX har styrväxel, så det borde ju bara va att ta styrningen från en sådan.
Nu tacka jag också....det var något som måste kollas upp..

Posted: 24 Dec 2009, 20:26
by Krillian
Posted: 25 Dec 2009, 15:14
by ^MeTaNoLiC^
intressant.. min framvagn verkar oxå behöva lite uppmärksamhet vad det lider..
väntar på en fin byta-till-styrväxel-guide från dig Japmax

Posted: 26 Dec 2009, 11:08
by Nemesis_turbo
har e34 ix styrväxel???
måste isåfall kolla för då har jag en stuyrväxel som ligger från 525 ixen jag skrotade,,, dock tyckte jag det var snäcka på den med
Posted: 28 Dec 2009, 01:28
by Japmax
Jag har precis gått o köpt mig en 525iX och kan bekräfta att de är växel och inte snäcka. Dock sitter växeln i framvagnsbalken som är special för iX. Så bolt on blir de inte direkt. Har lite väl många projekt på gång känner jag, men det vore ju helt klart vettigt med styrväxel på 540in.
Kan tillägga att styrningen på 525iX känns bra mkt mer direkt, den följer vägen bättre Razz Och nått glapp är inte att tala om.
Posted: 28 Dec 2009, 05:40
by jeenz
o va händer om man byter hela balken då ? nå annat som ballar ur totalt då eller?
Posted: 28 Dec 2009, 08:10
by ButterflyRacing
jeenz wrote:o va händer om man byter hela balken då ? nå annat som ballar ur totalt då eller?
Det skulle jag också vilja veta.
Ser ix-balken ut att passa på en vanlig ihop med tråg och sånt..?
Posted: 28 Dec 2009, 08:15
by HenrikF
Det är rätt mkt som skiljer, även karossdelar på ix modellen kontra vanliga rwd.
Främre hjulhus är samma på alla e34, från 518 till m5. men på ix skiljer det.
Tror att det bästa om mest korrekta är flytta över allt till en ix-kaross istället. På e30 är de andra vinklar på fjädertorn etc. Fullt möjligt att det är likadant på e34
Posted: 28 Dec 2009, 09:35
by Joachim
jag har också tänkt på det där med ix-växel på m5:an, men har inte hunnit med det. fint om nån får det å funka.

Posted: 28 Dec 2009, 17:04
by jeenz
Men lagom skillnad
520i m50 -92
525ix m50 -92

Posted: 28 Dec 2009, 17:05
by jeenz
520i m50 -92
525ix m50 -92

Posted: 28 Dec 2009, 22:37
by Japmax
Som sagt allt är annorlunda på en iX, så frågan är om man tjänar något på att ta en E34 växel.. om vi bortser från "exakt rätt" plats så finns det utrymme för en styrväxel under tråget på en 540 iaf. Det är bara att alla geometri ska stämma.
Den där akermanvinkeln, vad bestämmer vilken den ska va?