Kanske dette er tatt upp før, men jag er norsk så er lite svår och søke.
Men lurer på hur ni gjør det, kappar ut rusten, och hur ska man tilpasse den nye platen? hur skal man gjøre stålet sterkt nok?
skal man punkte? eller hel svetse? kan man øverlappe lite?
noe annet man ska passe på? vad for verktyg er viktigt och ha?
er det svårt for en nybegynner och fixa?
Rust svets gulv, kan nogen svara?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Rust svets gulv, kan nogen svara?
Køper gjerna en vass motor for e30
Jag tror att det finns lika många sätt att laga en röten E30 på, som det finns användare på forumet.
Jag brukar iallafall vara ganska grundlig av mig.
Ponera att ett av dina dräneringslock i golvet har rostat upp och kanterna omkring i plåten är angripen den med.
Först slår jag bort all ljuddämpningsmatta, om den inte redan är borta.
Sedan tar jag stålborsttrissan på vinkelslipen och fräser plåtrent runtomkring, så att jag ser angreppets omfattning.
Jag gör likadant undertill, underredsmassa ryker och brinner utav helvete.
Dessutom gör den att svetsen bara pruttar omkring när du svetsar och punkterna liknar de som blir när du missat att vrida på gasen.
Brukar använda en 1mm kapskiva och kapa ur plåten som är angripen, jag tar gärna till litegrann så att jag verkligen är säker på att jag kommer att svetsa i frisk plåt.
Här gradar jag av kanterna och håller sedan en plåt mot hålet underifrån.
Nu kan jag ritsa fram en perfekt avbild av den plåt som måste klippas till och passas in i hålet.
Ju noggrannare du är med passformen desto lättare blir det att svetsa i den.
Om det glipar mycket så skjuter du med största sannolikhet bara hål i någon av kanterna.
När jag känner att plåtbiten passar bra i hålet så punktar jag fast den i ett lämpligt hörn.
Nu brukar jag ta ett hammarskaft och bonka rätt plåten så den stämmer mot alla kanter, samtidigt som jag punktar vidare.
Till sist punktar jag alla längder runtom för att det dels skall bli tätt med metall, men även för att det skall bli starkt och hållbart.
Nu åker stålborsttrissan fram igen och med den kär jag rent alla svetsar så att jag ser om någon blev dålig.
Sen tar jag en stark ficklampa och lyser underifrån för att se om det finns något uppenbart hål.
Lika bra att punkta igen allt när man ändå kommit så här långt.
Tvätta av allt med thinner och grisa på den absolut värsta grundfärgen du kan hitta.
Gärna sådan för fartygskrov.
Så.. pang på nästa!
Ni vet väl att rost är som isberg?
Ser du en rostfläck på en bil så är det bara 10% av verkligheten.
Lycka till med lagandet och som jag brukar säga...
Är det värt att göra det, så är det värt att göra det väl.

Jag brukar iallafall vara ganska grundlig av mig.
Ponera att ett av dina dräneringslock i golvet har rostat upp och kanterna omkring i plåten är angripen den med.
Först slår jag bort all ljuddämpningsmatta, om den inte redan är borta.

Sedan tar jag stålborsttrissan på vinkelslipen och fräser plåtrent runtomkring, så att jag ser angreppets omfattning.
Jag gör likadant undertill, underredsmassa ryker och brinner utav helvete.
Dessutom gör den att svetsen bara pruttar omkring när du svetsar och punkterna liknar de som blir när du missat att vrida på gasen.
Brukar använda en 1mm kapskiva och kapa ur plåten som är angripen, jag tar gärna till litegrann så att jag verkligen är säker på att jag kommer att svetsa i frisk plåt.
Här gradar jag av kanterna och håller sedan en plåt mot hålet underifrån.
Nu kan jag ritsa fram en perfekt avbild av den plåt som måste klippas till och passas in i hålet.
Ju noggrannare du är med passformen desto lättare blir det att svetsa i den.
Om det glipar mycket så skjuter du med största sannolikhet bara hål i någon av kanterna.
När jag känner att plåtbiten passar bra i hålet så punktar jag fast den i ett lämpligt hörn.
Nu brukar jag ta ett hammarskaft och bonka rätt plåten så den stämmer mot alla kanter, samtidigt som jag punktar vidare.
Till sist punktar jag alla längder runtom för att det dels skall bli tätt med metall, men även för att det skall bli starkt och hållbart.
Nu åker stålborsttrissan fram igen och med den kär jag rent alla svetsar så att jag ser om någon blev dålig.
Sen tar jag en stark ficklampa och lyser underifrån för att se om det finns något uppenbart hål.
Lika bra att punkta igen allt när man ändå kommit så här långt.
Tvätta av allt med thinner och grisa på den absolut värsta grundfärgen du kan hitta.
Gärna sådan för fartygskrov.
Så.. pang på nästa!
Ni vet väl att rost är som isberg?
Ser du en rostfläck på en bil så är det bara 10% av verkligheten.
Lycka till med lagandet och som jag brukar säga...
Är det värt att göra det, så är det värt att göra det väl.

Grr!
0706-419608
0706-419608