Bygger rörbock, behöver hjälp av bur/chassibyggare.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Franke

Bygger rörbock, behöver hjälp av bur/chassibyggare.

Post by Franke »

Håller på att mecka ihop två rörbockar som jag ska använda till att bocka burar m.m med.

Det mesta är tillverkat, så nu ska jag börja med böjsegmenten,alltså dom delarna som rören formas efter.

Tänker göra segment på 45mm och 40mm till en början, men problemet är att jag inte har koll på toleransen på rören.

Vill ju göra böjsegmenten så tajta som möjligt men om rören ligger på tex 45,00mm så blir det svårt att få i rören om jag svarvar segmenten i samma mått.

Så om någon sitter på sömlösa rör och en mikrometer hade jag varit väldigt tacksam för hjälp med måtten.
Det kanske tom finns någon som vet om vad toleransen på sömlösa rör brukar ligga på ?

Hur som helst så är även synpunkter uppskattade då jag inte har någon erfarenhet alls av dessa rörbockar .

Slänger upp en bild på den modell av rörbock som jag håller på med.

Image
Last edited by Franke on 18 Dec 2009, 16:03, edited 3 times in total.
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

Jag kan mäta i morgon.

Kan du göra en extra uppsättning till mej ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Franke

Post by Franke »

ButterflyRacing wrote:Jag kan mäta i morgon.

Kan du göra en extra uppsättning till mej ?
Kanon,tack på förhand !
Ska börja med att göra ett par stycken åt mig själv först, sen får vi se om jag kan ordna fler.
Har lite problem att få fram dessa då det behövs ämnen som ligger på 230mm i diam. Jag måste även leja iväg en del av jobbet då jag endast har tillgång till manuella maskiner.
Ingenting är omöjligt men inom den närmsta tiden blir det svårt att få fram fler 40/45mm segment.
Franke

Post by Franke »

Butterflyracing: Kollade du upp rören ?

Jag har hittat en katalog på Tibnors hemsida med info om olika rör.
I den katalogen så står det även toleranser, jag har dock inga rör hemma att jämföra med men enligt listan så ska rör i dimensionen 32-40mm ha en tolerans på +- 0.15mm och rör i dim. 42-50mm +-0.20mm.
Så det blir att svarva efter det.
Om du får tid framöver så får du gärna kolla upp det, är lite nyfiken på hur det stämmer :)

Länkar till katalogen

http://viewer.zmags.com/publication/071 ... 71181ad/10
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

Det har jag glömt...som vanligt. Mej får man påminna.. :roll: '

Det är väl åldern som tar ut sin rätt..
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Franke

Post by Franke »

Haha ....jadå det är ingen fara,men som sagt om du får tid och ork över (vilket jag förmodar inte lär bli nu under julen :) )
så hade jag varit väldigt tacksam om du hade lust o mäta lite framöver.
Lampaz

Post by Lampaz »

Tänk på att använda rätt grova bultar, gärna med 12.9 hållfasthet.
Brorsan gjorde en sån rörbock för nått år sen men bultarna håller inte, blir så enorma krafter när man kröker rören.

Skulle jag göra så skulle jag lagt med typ en 20mm axel som centrumbult.

Hitta en bild på den:

Image

Men det blir fina böjar med den, så länge bultarna håller! :P
Lampaz

Post by Lampaz »

Brorsan gjorde en sån rörbock för nått år sen men bultarna håller inte, blir så enorma krafter när man kröker rören.

Hitta en bild på den:

Image

Lampaz

Post by Lampaz »

Hitta en bild på den:

Image

Love

Post by Love »

Hur långa ämnen behöver du för att få fast dom i maskinen?Tror att vi har den storleken på jobbet,antar att det inte gör nå't om dom är grövre?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Franke

Post by Franke »

Lampaz wrote:Tänk på att använda rätt grova bultar, gärna med 12.9 hållfasthet.

Kul bygge :)
Jag har tänkt på hållfastheten, själva rörbocken är gjord i laserskurna 12mm plåtar och alla pinnar mellan plåtarna är gjorda i seghärdat material.
"Centrumbulten" är 25mm och även den i seghärdat 2541 så det borde inte vara något bekymmer. Dock kul att nämner det då jag inte hört någon uttalat sig om en sån här modell av rörbock tidigare.

Love wrote:Hur långa ämnen behöver du för att få fast dom i maskinen?Tror att vi har den storleken på jobbet,antar att det inte gör nå't om dom är grövre?
Färdig längd på bitarna är 55mm så ämnen på 60mm skulle funka om det inte är allt för snekapat.
Större diameter än 230mm gör absolut inget heller.
Som det ser ut nu så har jag ämnen så det räcker till mitt behov men om jag skulle behöva fler ämnen så kanske jag kan höra av mig till dig ?
HULTA

Post by HULTA »

absolut ingen ide att tillverka segment till 40mm rör,det är inte tillåtet att bygga chassi med den dimesionen längre,det är 45mm,42mm och några få pinnar 38mm som är aktuella idag,har själv en jd2 bock maskin med segment för 1 5/8 rör som jag helt enkelt slipade upp till 42mm med minsta radien som gick att få tag på=5,5"

funkar kalasbra

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
Franke

Post by Franke »

HULTA wrote:absolut ingen ide att tillverka segment till 40mm rör,det är inte tillåtet att bygga chassi med den dimesionen längre,det är 45mm,42mm och några få pinnar 38mm som är aktuella idag,har själv en jd2 bock maskin med segment för 1 5/8 rör som jag helt enkelt slipade upp till 42mm med minsta radien som gick att få tag på=5,5"

funkar kalasbra

mvh
Tack för tipset, har själv dålig koll på vilka regler som gäller.
Tog för givet att det var 40mm/45mm rör som gällde eftersom http://www.finess.se/ säljer dom dimensionerna.

Då får det bli 42/45 mm segment istället, eller åtminstonde 42mm till en början.
Kollade lite på Jd2:s hemsida nyss och det är precis som du säger,
5,5 tums radie är tydligen det som gäller om man ska bocka rör över 38mm (1,5tum)
Tycker personligen att det låter stort men jag har ju spanat lite på opelbygget ni sysslar med och det ser ju riktigt bra ut :P

Tanken med mina rörbockar är att även kunna bocka rör till mc-ramar, så jag kommer även att tillverka böjsegment med mindre radie och diam.
Men jag börjar med det som känns mest aktuellt så nu blir det till att leta ämnen som är lite större :)
Post Reply