Page 1 of 1
camberjust bak E30 er detta ok?
Posted: 17 Dec 2009, 23:35
by e30 tic
har heftet opp camber brikkene idag.
slik jeg har det nå er nå kan bolten max løftes 8mm opp fra org plassering.
bilen skal brukes til normal kjøring og banekjøring. det blir begrenset med Drag tenker jeg.
blir nok ikke senket mer enn 60mm max

Posted: 18 Dec 2009, 00:33
by ButterflyRacing
Vad får du i vinkel på hjulet.
Gata/bana bör du ha 2-3 grader.
Posted: 18 Dec 2009, 00:59
by e30 tic
ButterflyRacing wrote:Vad får du i vinkel på hjulet.
Gata/bana bör du ha 2-3 grader.
''
usikker

kommer jo ann på høyden på bilen
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003
her står det vel 10mm for å få 0'
Posted: 18 Dec 2009, 08:33
by ButterflyRacing
Ja...höjden på bilen måste bestämmas först.
Justeringen på bultarna blir så liten.....att den bara kan användas för att finjustera vinklarna. Och inte för att ställa om mellan bana och strippen.
Jag satte upp min bakvagn på ett bord....med rätt höjd och rätt hjul.

Posted: 18 Dec 2009, 16:02
by e30 tic
det der såg jo bra ut
tror der blir bra med mine 3-8mm kontra org med 40mm senking
helsvets idag

Posted: 20 Dec 2009, 20:16
by Roobin
ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
Posted: 20 Dec 2009, 20:24
by e30 tic
Roobin wrote:ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?
8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist

Posted: 22 Jan 2010, 10:14
by evil-one
e30 tic wrote:Roobin wrote:ah för när jag ökade 10mm på min bakvagn, så blev cambervinkeln -0,36 grader. i camber.
Mvh
hvilket understell(høyde) kjører du med?
8mm kan vel bli "lagom" på min tenker jeg. nå er det uansett hel sveist

blev d bra me hjulvinklarna på din bil ?
jag ska snart fixa min bakvagn, förstår inte riktigt, d står att man behöver endast 4 brickor men på andra ställen 8 brickor ?

Posted: 22 Jan 2010, 11:53
by Strandholm
4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
Posted: 22 Jan 2010, 12:37
by evil-one
Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
Posted: 22 Jan 2010, 14:45
by xelerator
om du nu ska bygga om bakvagnen och har allt nere, är det inte lika bra och bygga så du även kan ställa toe??
Inte mycket pengar det handlar om i förhållande till allt jobb du måste lägga ner på att bygga om..
min åsikt iaf

Posted: 22 Jan 2010, 14:49
by ButterflyRacing
evil-one wrote:Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.
Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
Posted: 23 Jan 2010, 11:17
by e30 tic
ButterflyRacing wrote:evil-one wrote:Strandholm wrote:4 brickor = camber
4 brickor = toe
8 brickor = camber + toe
tack då vet jag d !
cambern känns viktigast eftersom mina däck slits mer på insidan
med 60/40 sänkning
Har du sänkt, så har du massor med toe-in.
Troligtvis därför däcken slits.
Camber gör inte nödvändigtvis att däcken slits.
det låter som jeg må sveise in Toe justering også når jeg kommer hjem fra jobb om det skal bli bra

Posted: 16 Feb 2010, 18:47
by JonasH88
Lyfter tråden lite. Angående en E30 med 45 mm sänkning (coilover)
Vad jag kan läsa mig till så ska 7-8 mm uppflyttning av bultarna ge bra(bättre) hjulvinklar bak. Någon som kan bekräfta innan man helsvetsar, då jag ej har möjlighet att provmonterar bakvagnen på ett tag..
//Jonas