Page 1 of 1
Vad kan det bero på att HC värdet är för högt på tomgång?
Posted: 17 Dec 2009, 14:57
by Jonas_Linder
Besiktade min 525 -95 idag och HC-Halten på tomgången var då 200 och MAX får vara 100.
Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på?
Hc halten har väll med hur mycket olja som förbränns att göra?
Kan det vara så att ventiltätningar börjar bli dåliga?
Posted: 17 Dec 2009, 15:37
by Mattias Sandgren
Det kan vara att förbränningen hamnat lite långt från lambda 1.0 också, HC går upp då (både magert och för fett), det kan vara att lambda-sonden är trött.
Jag besiktade min 320 -89 med VEMS idag, CO på 0.8 (4.5). Vad hade du?
Hade du högt CO har den gått fett.. lågt CO = magert.
Posted: 17 Dec 2009, 21:38
by Jonas_Linder
Mattias Sandgren wrote:Det kan vara att förbränningen hamnat lite långt från lambda 1.0 också, HC går upp då (både magert och för fett), det kan vara att lambda-sonden är trött.
Jag besiktade min 320 -89 med VEMS idag, CO på 0.8 (4.5). Vad hade du?
Hade du högt CO har den gått fett.. lågt CO = magert.
Okej, lambda värdet låg på 1,02 och co halten var 0,2 så allt förutom HC halten stämde bra.
Har bytt olja och filter idag. Tankade även 16Liter bensin samt 5L E75, så jag hoppas att det går bättre på besiktningen imorn=)
Posted: 18 Dec 2009, 11:10
by Klangen
Nar det bara ar HC som sticker ivag (inom rimliga granser), brukar det racka med en riktig service + lite "finsoppa" (98 )...
Se till att bilen ar riktigt varm & go vid efterkontrollen bara.
Nolla adapteringen kan ocksa vara en fin grej att gora.
Dvs, luftfilter, olja & stift.
Att kora i lite E85 ar fusk
Kommer nog att bli prima.
Mvh
Klang
Posted: 18 Dec 2009, 14:28
by emil
trött katalysator orskar detta,
100 är ju godkänt, volvo 940 har 400 som bra värde om man mäter före katten, från 200 bör du kunna spöa bilen för att få upp temperatur och tända katten ordentligt...
Posted: 19 Dec 2009, 13:43
by PrylBalle
Jag hade lite över 300 i HC på min 325a (original). Besmannen sa till mig att dra den ordentligt på motorvägen ett varv och komma tillbaka. Efter det hade jag 7 i HC
Det måste ju varit katalysatorn som var boven?
Posted: 19 Dec 2009, 13:51
by Hansa
Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.
men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
Posted: 19 Dec 2009, 14:44
by AllarN
Hansa wrote:Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.
men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
Ja i Borlänge är det så, var ute och piskade min M5a rejält så oljan var nära 100 grader, sedan fick jag står och vänta i 30min innan jag fick värdena mätta, var måttligt nervös då, men dom var bra. I Falun är det bättre, där mäter som värdena först av allt.
Posted: 20 Dec 2009, 17:35
by lixon
Sist ja besikta så stod ja säkert 40min innan utanför bes och motorn + katten hann svalna blev bra värden ändå.