Page 1 of 2

Skulle detta funka? (bakvagn e30)

Posted: 13 Dec 2009, 16:35
by Andy_b
skulle man kunna ta komplett bakaxel från en e34 m5
korta av ändarna så man får samma brädd som på e30
skruva fast vid silenten och bygga ny fast sättning bak

bredare skärmkanter typ golf mk2 och köra med e36 fälgar på den

känner att det skulle bli lättare på alla sätt då
få 5bult.. stora bromsar.. stabilare axel.. m.m.m.m.


e34 axeln är 1500mm bred
e30 axeln är 1415mm bred?
vilket gör den 42,5mm bredare per sida

och det skiljer väll 10mm på et,n mellan e30 och e36,,, et45 på e36?
då är det 32,5mm kvar som är bredare en org e30

golf mk2 skärmkanter borde vara ca 20mm bredare en e30ins
då har jag 11,2mm kvar sen
och det med vallsning eller kanske lite svarvning på insidan fälgarna borde bli perfa tycker jag

Posted: 13 Dec 2009, 16:39
by Strandholm
Har också funderat på det.
Köper man sviktstålsaxlar så kan man ju även flytta in bärarmarna såatt man får en smalare spårvidd.

Posted: 13 Dec 2009, 16:41
by markus
Hur stor är skillnaden mellan bullthålen i silentblocken på dom ?

Posted: 13 Dec 2009, 16:46
by Andy_b
markus wrote:Hur stor är skillnaden mellan bullthålen i silentblocken på dom ?
det vet jag inte en

men det är ju en bit mellan bärarm och silent på e34an så det fins en del och ta av

Posted: 13 Dec 2009, 22:40
by makeba
Tänk på att E34 brukar ha et 20 orginal och E36 fälgar ca et 40-45 orginal. Så vid användning av breda fälgar (med ca et 40) finns det stor risk att dem tar i bärarmen.

Posted: 13 Dec 2009, 22:50
by Andy_b
makeba wrote:Tänk på att E34 brukar ha et 20 orginal och E36 fälgar ca et 40-45 orginal. Så vid användning av breda fälgar (med ca et 40) finns det stor risk att dem tar i bärarmen.
sant .... men man kan ju jacka ur och förstärka baksidan om det skulle va så ,,,, och en distans till dämparen så den hamnar längre från hjulet

Posted: 13 Dec 2009, 23:26
by ButterflyRacing
Jag kommer att göra så, på en av mina Touringar.
Dock har jag inte måttat färdigt. Men det måste gå.

Posted: 14 Dec 2009, 01:33
by Andy_b
ButterflyRacing wrote:Jag kommer att göra så, på en av mina Touringar.
Dock har jag inte måttat färdigt. Men det måste gå.
jag har suttigt o räknat lite på det
doch har jag inte kollat på plats .. men det borde fan gå
bara det är samma längd på länkarmar så hjulet kommer rätt i hjulhuset
går ju att justera till viss mån vid silenten men inte allt för mycket skulle jag tro

planen är att kasta upp detta på min touring med :D

Posted: 15 Dec 2009, 00:52
by Andy_b
men är det ingen som vet? .. nån borde ju ha gått i dessa tankar innan

Posted: 15 Dec 2009, 00:59
by dgyldmark
jag har byggt. dock på e28 om det är till någon nytta. gick precis att korta in de stora silentblocken.

Posted: 15 Dec 2009, 06:32
by johankihl
Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.

Posted: 15 Dec 2009, 11:02
by Andy_b
johankihl wrote:Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.
jag ser det som mindre jobb att sätta upp hela bryggan från e34an

"bara" att korta av den .. sen blir det ju samma jobb ibak kant

Posted: 15 Dec 2009, 12:23
by ButterflyRacing
För mej är det frågan om att kunna använda V8-bromsarna rakt av.
Men....jag kommer inte att ha några problem med att det tar i skärmarna.
Så jag tar förmodligen en 740-bakvagn till min... 8)

Posted: 15 Dec 2009, 15:24
by johankihl
Andy_b wrote:
johankihl wrote:Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.
jag ser det som mindre jobb att sätta upp hela bryggan från e34an

"bara" att korta av den .. sen blir det ju samma jobb ibak kant
Tills du bevisat motsatsen tror jag att du har fel. Har en känsla av att det låter enklare än det är. Bäramarna sitter ju längst ute vid silentblocken iaf på e30 bakvagnen och gör de det på e34 så är det rökt direkt. Tänker på att det med nöd och näppe är genomförbart på e28 och de borde vara bredare än e30 mellan silentblocken.

Posted: 15 Dec 2009, 18:15
by silverryggen
Jag mätte o grubblade på samma grejj för nåt år sen.kom fram till att det inte skulle gå.
Man lär ta en E28 bakvagn o korta in för silentblocken.
Har för mig Hilda här på forumet kör så på sin M3:a.
Arneman i hofors va o snodde en E28:a av mig häromveckan,den står bakom AT och har hela bakvagnen kvar.Dra iväg o kolla om den står kvar.

mvh

Posted: 15 Dec 2009, 19:13
by Andy_b
silverryggen wrote:Jag mätte o grubblade på samma grejj för nåt år sen.kom fram till att det inte skulle gå.
Man lär ta en E28 bakvagn o korta in för silentblocken.
Har för mig Hilda här på forumet kör så på sin M3:a.
Arneman i hofors va o snodde en E28:a av mig häromveckan,den står bakom AT och har hela bakvagnen kvar.Dra iväg o kolla om den står kvar.

mvh
ja det ska jag göra

men problemet är fortfarande att jag inte får på min e34 m5 diff på e28/e30 bryggan
därför äns det 1000ggr lättare att bygga om e34 bryggan

det är ju minst 5cm mellan silenten och bärarm på e34an ... inte som på e30 där dom ligger imot typ

Posted: 15 Dec 2009, 19:51
by silverryggen
Ja men du lär korta in det mycket mer än va det räcker till.E28 e mycket smalare vid blocken.
Sälj diffen,o satsa på en komplett bakvagn, o helst en manlig utvx typ 3.07 så det biter iväg lite :)