Skulle detta funka? (bakvagn e30)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Skulle detta funka? (bakvagn e30)
skulle man kunna ta komplett bakaxel från en e34 m5
korta av ändarna så man får samma brädd som på e30
skruva fast vid silenten och bygga ny fast sättning bak
bredare skärmkanter typ golf mk2 och köra med e36 fälgar på den
känner att det skulle bli lättare på alla sätt då
få 5bult.. stora bromsar.. stabilare axel.. m.m.m.m.
e34 axeln är 1500mm bred
e30 axeln är 1415mm bred?
vilket gör den 42,5mm bredare per sida
och det skiljer väll 10mm på et,n mellan e30 och e36,,, et45 på e36?
då är det 32,5mm kvar som är bredare en org e30
golf mk2 skärmkanter borde vara ca 20mm bredare en e30ins
då har jag 11,2mm kvar sen
och det med vallsning eller kanske lite svarvning på insidan fälgarna borde bli perfa tycker jag
korta av ändarna så man får samma brädd som på e30
skruva fast vid silenten och bygga ny fast sättning bak
bredare skärmkanter typ golf mk2 och köra med e36 fälgar på den
känner att det skulle bli lättare på alla sätt då
få 5bult.. stora bromsar.. stabilare axel.. m.m.m.m.
e34 axeln är 1500mm bred
e30 axeln är 1415mm bred?
vilket gör den 42,5mm bredare per sida
och det skiljer väll 10mm på et,n mellan e30 och e36,,, et45 på e36?
då är det 32,5mm kvar som är bredare en org e30
golf mk2 skärmkanter borde vara ca 20mm bredare en e30ins
då har jag 11,2mm kvar sen
och det med vallsning eller kanske lite svarvning på insidan fälgarna borde bli perfa tycker jag
pm om det är nått
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Hur stor är skillnaden mellan bullthålen i silentblocken på dom ?
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sant .... men man kan ju jacka ur och förstärka baksidan om det skulle va så ,,,, och en distans till dämparen så den hamnar längre från hjuletmakeba wrote:Tänk på att E34 brukar ha et 20 orginal och E36 fälgar ca et 40-45 orginal. Så vid användning av breda fälgar (med ca et 40) finns det stor risk att dem tar i bärarmen.
pm om det är nått
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
jag har suttigt o räknat lite på detButterflyRacing wrote:Jag kommer att göra så, på en av mina Touringar.
Dock har jag inte måttat färdigt. Men det måste gå.
doch har jag inte kollat på plats .. men det borde fan gå
bara det är samma längd på länkarmar så hjulet kommer rätt i hjulhuset
går ju att justera till viss mån vid silenten men inte allt för mycket skulle jag tro
planen är att kasta upp detta på min touring med

pm om det är nått
Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
jag ser det som mindre jobb att sätta upp hela bryggan från e34anjohankihl wrote:Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.
"bara" att korta av den .. sen blir det ju samma jobb ibak kant
pm om det är nått
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Tills du bevisat motsatsen tror jag att du har fel. Har en känsla av att det låter enklare än det är. Bäramarna sitter ju längst ute vid silentblocken iaf på e30 bakvagnen och gör de det på e34 så är det rökt direkt. Tänker på att det med nöd och näppe är genomförbart på e28 och de borde vara bredare än e30 mellan silentblocken.Andy_b wrote:jag ser det som mindre jobb att sätta upp hela bryggan från e34anjohankihl wrote:Är det inte lättare att bara byta klumpen och sätta i M5nav i bärarmarna på en e30 brygga? Ser inte anledningen till att göra merjobbet med att få dit en brygga av samma konstruktion? Hjulen passar ju rätt bra i hjulhuset med en e30 brygga.
"bara" att korta av den .. sen blir det ju samma jobb ibak kant
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Jag mätte o grubblade på samma grejj för nåt år sen.kom fram till att det inte skulle gå.
Man lär ta en E28 bakvagn o korta in för silentblocken.
Har för mig Hilda här på forumet kör så på sin M3:a.
Arneman i hofors va o snodde en E28:a av mig häromveckan,den står bakom AT och har hela bakvagnen kvar.Dra iväg o kolla om den står kvar.
mvh
Man lär ta en E28 bakvagn o korta in för silentblocken.
Har för mig Hilda här på forumet kör så på sin M3:a.
Arneman i hofors va o snodde en E28:a av mig häromveckan,den står bakom AT och har hela bakvagnen kvar.Dra iväg o kolla om den står kvar.
mvh
Den e inte lång men den e smal
ja det ska jag görasilverryggen wrote:Jag mätte o grubblade på samma grejj för nåt år sen.kom fram till att det inte skulle gå.
Man lär ta en E28 bakvagn o korta in för silentblocken.
Har för mig Hilda här på forumet kör så på sin M3:a.
Arneman i hofors va o snodde en E28:a av mig häromveckan,den står bakom AT och har hela bakvagnen kvar.Dra iväg o kolla om den står kvar.
mvh
men problemet är fortfarande att jag inte får på min e34 m5 diff på e28/e30 bryggan
därför äns det 1000ggr lättare att bygga om e34 bryggan
det är ju minst 5cm mellan silenten och bärarm på e34an ... inte som på e30 där dom ligger imot typ
pm om det är nått
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken