Page 1 of 2
dta eller autronic
Posted: 11 Jul 2006, 18:28
by Dofilus
Tänkte inhandla ett motorstyrsystem och jag undrar över några saker. Motorn är en m50b25 vanos. Kör man autronic måste man ha separat tändning (msd" som ppf pojkarna har eller går det bra att koppla in org tändspolarna och styra från autronicen? Dta sprutet går väl på detta viset.
Motorn är förövrigt mls3,5 packning, arp bult, schwitzer s3b turbo.
mvh Erik
Posted: 11 Jul 2006, 19:43
by Bäckis
Ärtan har just gjort sin 3:e dag med en bil med DTA. Ska man tro honom så suger det så fett jämfört med Autronic att det är helt sjut.
I M50 kan du enligt Johan Kihl köra med VAG spolarna med inbyggda steg, och det tycks ju funka fint.
Posted: 11 Jul 2006, 19:52
by CorsaManiac
Hör med någon som har jobbar MYCKET med bägge systemen. Det verkar ju finnas en hel del nöjda DTA användare ute där, och det är ju inte dumt att dom har inbyggda Tändsteg.
Posted: 11 Jul 2006, 21:27
by Bmwandreas
Ja DTA är det överlägset sämsta insprutningen jag sett än så länge.
Man kan tex inte mappa online själv utan måste lita sig på automappning, och det är livsfarligt på en turbobil med mycket effekt.
Sen har du tex bränslekorrigering på laddtryck, tändningsbackning i % på laddtryck och massa annat onödigt tjafs som gör allt så mycket svårare.
Autronic,Nira,Megasqirt,Haltech är en dröm att hålla på med dom detta.
Jag blev mycket besviken!
Posted: 11 Jul 2006, 21:42
by Dofilus
megasquirt är billigt ju, trodde det var skräp. kanske skulle skaffa ett sådant. Var beställer man ett sånt? visst är det en byggsats?
Posted: 11 Jul 2006, 21:42
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Ja DTA är det överlägset sämsta insprutningen jag sett än så länge.
Man kan tex inte mappa online själv utan måste lita sig på automappning, och det är livsfarligt på en turbobil med mycket effekt.
Sen har du tex bränslekorrigering på laddtryck, tändningsbackning i % på laddtryck och massa annat onödigt tjafs som gör allt så mycket svårare.
Autronic,Nira,Megasqirt,Haltech är en dröm att hålla på med dom detta.
Jag blev mycket besviken!
Nu försvarar jag inte DTA men visst kan du justera online, dock bara i hust det fältet som du befinner dig i för tillfället, ska du justera 500rpm högre upp i registret måste du antingen varva så mycket eller hoppa ur realtime läget och gå in på soppa eller tändningskurvan och ändra.
Vad är det som är konstigt när det gäller bränslekorrigering på laddtryck?
Posted: 11 Jul 2006, 21:46
by Bmwandreas
Då funkar inte target lambda map.
Man måste helst mappa den som sugmotor sen plocka dit turbo och ställa in bränslekorrigeringen bara.
Dom som inte provat annat sprut tycker jag ska göra det:)
Posted: 11 Jul 2006, 21:56
by worre
låter som ett mörker att mappa tragist
Posted: 11 Jul 2006, 22:23
by CorsaManiac
har du mappat mkt Haltech BmwAndreas??
Är lite sugen på E6X på bygget till nästa år, det ligger ju ganska bra till i pris. Tänkte om det är enkelt/svårt att jobba med.
Posted: 11 Jul 2006, 22:25
by Bmwandreas
Ett av dom jobbigare att mappa, men det går bra om man får några timmar på sig.
Megasquirt är lättare att mappa.
Posted: 11 Jul 2006, 22:28
by CorsaManiac
Vad tar ni för att mappa en bil då med tex haltech?? ni ligger ju rätt nära å bra
Posted: 11 Jul 2006, 22:38
by Bmwandreas
3000-10000kr allt beror på om det strular m.m
Posted: 11 Jul 2006, 22:39
by Muxxor
Skulle vara grymt med en sammanställning av nån som testat alla. Med pris, för- och nackdelar. Vilka maskiner som vilken passar bra på osv.
Posted: 11 Jul 2006, 22:48
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Då funkar inte target lambda map.
Man måste helst mappa den som sugmotor sen plocka dit turbo och ställa in bränslekorrigeringen bara.
Dom som inte provat annat sprut tycker jag ska göra det:)
Aha, jag har inte kört min i autotune så det hade jag missat.
Som sagt var, finns det andra sprut att välja på så kan man lika gärna göra det
Posted: 11 Jul 2006, 23:03
by Insanity
Finns en dynobox till Dta som man ska ha när man mappar, det underlättar mycket då justerar du med rattar för bränsle å tänding i realtime..
Mvh Stefan
Posted: 11 Jul 2006, 23:36
by Johnny H
Jag har inte heller några större problem att mappa DTA, MEN visst är Autronic mer lättanvänt och logiskt.
Posted: 12 Jul 2006, 11:32
by Fido85
autronic är paradiset mot dta...finns så mycket superbra funktioner på autronic som dta inte har