Volvo 240 Turbo vs BMW 635 CSI Grupp A
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Volvo 240 Turbo vs BMW 635 CSI Grupp A
Volvo 240 Turbo vs BMW 635 CSI @ Bathurst 1000, 1985 [Grupp A]
http://www.garaget.org/video/uzm8s7v3b3ym
http://www.garaget.org/video/uzm8s7v3b3ym
Enköping, 073-3104393
- ^MeTaNoLiC^
- Posts: 158
- Joined: 14 Jun 2009, 10:03
- Location: Vänersborg
en till film där man ser volvos överlägsenhet ännu bättre
http://video.tinypic.com/player.php?v=2ijl0m1
bmw'n ser ut som en vinglig och smoggad jänkare i jämförelse

http://video.tinypic.com/player.php?v=2ijl0m1
bmw'n ser ut som en vinglig och smoggad jänkare i jämförelse

Varför snikig M5 när det finns 540?
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Gick väl bättre än just denna 635 just då kanske!?
Jim Richards vann Australian touringcar championship med just en 635:a 1985.
Han vann 7st av 10st race totalt, Volvo vann 1+ 2:a en annan gång,därefter bara 4 och 5:e placeringar som bäst + fick bryta i 3 av dessa tävlingarna.
Men Bathurst 1000 var en individuell "endurance" tävling, där sedan Volvo blev oplacerade då de fick bryta.(körde i klass B)
Jim Richards kom 4:a i grupp C
Men Volvo ställde endast upp med 1 st volvo, medans där var hela 7st 635:or.
För övrigt så hade BMW hyffsad framgång med 635:or under 80 talet....men knappast så bra som E9 Csl under 70 och början av 80, inte heller som E30M3 under slutet av 80 och början av 90.
E24:an är ju inte direkt en vridstyv bil original, liksom även E9:an inte är,men gick ju rätt så bra ändå med lite uppstyvning av ram och chassie.
Jim Richards vann Australian touringcar championship med just en 635:a 1985.
Han vann 7st av 10st race totalt, Volvo vann 1+ 2:a en annan gång,därefter bara 4 och 5:e placeringar som bäst + fick bryta i 3 av dessa tävlingarna.
Men Bathurst 1000 var en individuell "endurance" tävling, där sedan Volvo blev oplacerade då de fick bryta.(körde i klass B)
Jim Richards kom 4:a i grupp C
Men Volvo ställde endast upp med 1 st volvo, medans där var hela 7st 635:or.
För övrigt så hade BMW hyffsad framgång med 635:or under 80 talet....men knappast så bra som E9 Csl under 70 och början av 80, inte heller som E30M3 under slutet av 80 och början av 90.
E24:an är ju inte direkt en vridstyv bil original, liksom även E9:an inte är,men gick ju rätt så bra ändå med lite uppstyvning av ram och chassie.

Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
-
- Posts: 223
- Joined: 09 Oct 2006, 19:10
- Location: Göteborg
BMW har väl vart mer inriktade på motorsport än vad Volvo har som satsat mer på säkerhet och familjebilar.bullen! wrote:att volvo råkat få till det någon gång är bara att gratulera. men det är ju konstigt att de inte är där bmw är idag om de nu var så duktiga...
Hur som haver så har inte Volvo gjort en "rolig" bil att köra sen 940n slutade tillverkas 98..
Jopp, Per Stureson vann med 240 Turbo.. nästa år kom Mercedes med sin 190E 2.3-16, vilket är bilen BMW fanatiker har och tacka för M3:ans uppkomst, om jag nu inte minns helt felno1_martin wrote:Skulle man jämföra budget så skulle väll antagligen volvos satsning se ut som en gäng entusiaster. Var det inta samma bilar som körde dåtidens motsvarighet till DTM Där van väll Volvo 1985?

Året därpå kom M3ans deltagande och kan ju jämföras med Brawn GP detta år i F1.
Litet klipp ifrån DTM "The Golden Years.."
Dvs:
Audi 90Q, BMW M3, MB 2.3-16, MB 2.5-16, MB 2.5-16 Evo II & Ford bl.a....
http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM
Dvs:
Audi 90Q, BMW M3, MB 2.3-16, MB 2.5-16, MB 2.5-16 Evo II & Ford bl.a....
http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM
Du är inte ensam, det är inte mycket som slår den eran!bullen! wrote:Jag blir rörd.
Menar, kolla resterande historia utav DTM:
Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=xCS7CBcHxtA
Del 3:
http://www.youtube.com/watch?v=BHMkiLOaBgY
Det är liksom.. inte samma

Det gick ju rätt hyffsat för Volvo i BTCC och STCC med 850in och s40in o de är ju bil modeller som är nyare än 940.ramberg wrote:BMW har väl vart mer inriktade på motorsport än vad Volvo har som satsat mer på säkerhet och familjebilar.bullen! wrote:att volvo råkat få till det någon gång är bara att gratulera. men det är ju konstigt att de inte är där bmw är idag om de nu var så duktiga...
Hur som haver så har inte Volvo gjort en "rolig" bil att köra sen 940n slutade tillverkas 98..
Sen får jag hålla med Doktorn att det inte finns något ballare än en Grupp A 242

http://www.youtube.com/watch?v=TGHogwVJ1Nc
http://www.youtube.com/watch?v=ex1maW8q ... re=channel
Precis, och båda två modellerna du nämnde är framhjulsdrivna.Akke wrote:Det gick ju rätt hyffsat för Volvo i BTCC och STCC med 850in och s40in o de är ju bil modeller som är nyare än 940.ramberg wrote:BMW har väl vart mer inriktade på motorsport än vad Volvo har som satsat mer på säkerhet och familjebilar.bullen! wrote:att volvo råkat få till det någon gång är bara att gratulera. men det är ju konstigt att de inte är där bmw är idag om de nu var så duktiga...
Hur som haver så har inte Volvo gjort en "rolig" bil att köra sen 940n slutade tillverkas 98..
Sen får jag hålla med Doktorn att det inte finns något ballare än en Grupp A 242
http://www.youtube.com/watch?v=TGHogwVJ1Nc
http://www.youtube.com/watch?v=ex1maW8q ... re=channel
Hur du än vrider och vänder på det kommer dom ALDRIG att vara en rolig bil ur min synvinkel!
Jag HATAR framhjulskraffs!