kolla min koppling av megasquirt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

kolla min koppling av megasquirt

Post by blueserik »

Tja. Har precis gett mig på att koppla in mitt ms 1 V3.0 med extra kod på min m20b25 e30.

Tänkte kolla om någon har lust att kolla om jag gjort rätt.
Jag kör med msd blaster spole och Original VR givare.
Har kopplat in mig direkt på motronicboxen. Alltså slaktat allt inne i boxen och använt kontakten endast.

Så här har jag kopplat. Jag utgår från ms 37 pinnskontakten.

Pinn 1.2.3.4.5.6 ej inkopplade.
7 går till 48 på Motronic
8.9.10.11 med 19 går till jord som jag skruvat fast i motronic chassit.
12.13.14.15.16.17.18 ej inkopplade
20 går till 44.
21 går till 45.
22 går till 52.
23 ej inkopplad.
24 går till 47.
25 ej inkopplad.
26 går till 53
27 ej inkopplad.
28 går till 27.
29,30 och 31 ej inkopplade.
32,33 går till 16.
34.35 går till 17
36 ej inkopplad.
37 går till 22,23,36.

Stämmer detta?
Jag har kollat tusen ggr men man vet ju aldrig. Första gången jag gör detta så.
MVH Erik
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

Ingen som e jävlig?
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Är det någon som vet säkert att detta stämmer så ska jag göra samma sak som dig, Tycker det skulle spara en jävla massa tid för mig som för övrigt är rätt oduglig på att koppla el :)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

Ja du jag e väl inte den bästa men hittade lite schema som jag gick efter. Var endast 2 saker som jag behövde ändra. Får se om de stämmer bara..
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

tror inte så många orkar kolla då det bara e massa siffror utan scheman å grejer tyvärr.
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

ne jag tänkte de också faktiskt. men jag ska skicka med dem schema jag kollade..
Tänkte mer om någon mer här hade gjort samma sak.

Fast jag kopplade tändning annorlunda samt att jag ej drog nya kablar till luftmängdsmätaren utan använde mig utav dem från LMM.

http://megasquirt.se/index.php?page=v3-0
http://farm4.static.flickr.com/3096/259 ... 6bfc_o.png
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/19 ... /fig02.pdf
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Borde väll inte vara några problem att använda den härvan. Jag tänkte också koppla in megasquirtet på motronic boxen. Det ända jag jag behöver göra om bör vara tps och lufttemp (möjligtvis lambdan med). Men det är ju relativt enkelt.
Men jag ska nog mäta lite i kontakten till härvan nån annan dag så man är 100.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

ja det är inga problem att använda motronic kontakten.
Lambda har jag ej inkopplat då jag endast ska köra med bredbandslambda.

här e ett foto på hur de ser ut.

Image
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Har för mig att man får ändra lite vid pumpreläet, det ska ha tändningsplus o styras av jord från boxen, motornicet skickar en +signal till reläet.

TPS ska bytas också.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Det stämmer inte riktigt som du gjort.
Har gjort ett schema till e30, sen finns andra megasquirt filer på E-racers.se

http://www.e-racers.se/html/filer/filer ... nr.BMW.GIF
Last edited by Mirre on 18 Nov 2009, 21:46, edited 1 time in total.
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

Min tps är bytad till en m50 tps. Mitt relä är kopplat som original men signalen från sopparelät går till pinn 37 på MS kontakten.
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Har tyvärr inte papprena framför mig, men kan återkomma med det.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

Tja.
Blir fan inte klok på de här.
Har kopplat exakt som Mirres schema.
Installerade MegaTune i datorn från skivan som följde med min MS box.
Men jag får fan ingen kontakt med boxen.
Har kollat alla COM portar men de går ej. Tändningen är på men de hjälps inte.
Vrider jag om nycklen till startläge händer inte ett skit. Bränslepumpen dras inte runt, men de gör den kanske inte om ej sprutet fungerar.
men va fan e fel?

Nått jag inte begriper mig på är var sprutet får plus ifrån.
Samt att min motronicbox som jag använt mig av inte är jordad heller.
Någon som vet vad fan de kan vara?
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

blueserik wrote:Tja.
Blir fan inte klok på de här.
Har kopplat exakt som Mirres schema.
Installerade MegaTune i datorn från skivan som följde med min MS box.
Men jag får fan ingen kontakt med boxen.
Har kollat alla COM portar men de går ej. Tändningen är på men de hjälps inte.
Vrider jag om nycklen till startläge händer inte ett skit. Bränslepumpen dras inte runt, men de gör den kanske inte om ej sprutet fungerar.
men va fan e fel?

Nått jag inte begriper mig på är var sprutet får plus ifrån.
Samt att min motronicbox som jag använt mig av inte är jordad heller.
Någon som vet vad fan de kan vara?
nu har jag aldrig grejat med eftermaknads sprut men det ser ut på ritningen som att plus kommer in på stift 28 i ms boxen från stift 37 i motronic boxen.
och enligt mirres schema ska jorden till stift 2 och 14 på motoronic boxen om jag har fattat rätt dvs.

MVH Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Mirre wrote:Det stämmer inte riktigt som du gjort.
Har gjort ett schema till e30, sen finns andra megasquirt filer på E-racers.se

http://www.e-racers.se/html/filer/filer ... nr.BMW.GIF
32-33 ska väll gå till 16 på motronic kontakten och 34-35 till 17?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
blueserik
Posts: 539
Joined: 17 Nov 2007, 10:31
Location: Hässleholm/skåne
Contact:

Post by blueserik »

Jo de har du nog rätt i de där med plus men alltså jorden då?
jag menar om jag jordar på motronickontakten så har den i sin tur väl ingen jord?
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

blueserik wrote:Jo de har du nog rätt i de där med plus men alltså jorden då?
jag menar om jag jordar på motronickontakten så har den i sin tur väl ingen jord?
jo det måste den ha orginal boxen måste ju fått jord på ett eller flera ställen typ jord punkter på motorn å så kommer det någon jord via 25 pins kontakten osv
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Post Reply