Page 1 of 1

motorn dör på högre varv än 4500...

Posted: 06 Jul 2006, 21:55
by Erki87
hejsan

min motor har börjat dö vid ungefär 4500 varv.

det är nästan som om det vore ett nytt varvstopp vid 4500 varv.

har kollat lite på lmm o så men hittar inget fel.

någon som har en bra ide vad ska jag annars kolla?

kan soppa pumpen börja ge sig?

hör av er med idéer.

motorn är en m42b18 om ni undrar :P

mvh Eric

Posted: 06 Jul 2006, 23:50
by Zwofurti
testat att knacka ihop stiften lite?

fan, det var ju nån som hade precis detta fel tidigare härpå forumet med samma motor.

Posted: 06 Jul 2006, 23:52
by Erki87
okej tycker inte det borde vara det då motorn fungerade klockrent innan...

Posted: 07 Jul 2006, 05:11
by Svintoleffe
om motorn går klockrent under, oså blir det typ som att du skallen i rastten efter 4,500 varv, då kan det tyuvär vara lmm som pajat.

Posted: 07 Jul 2006, 05:26
by Vigge
ja har en hel extra luftmängdmätare som du kan testa med. Bor i e-tuna.
mvh

Posted: 07 Jul 2006, 10:15
by Erki87
du har pm vigge

Posted: 09 Jul 2006, 08:09
by Erki87
nu har victor och jag testat med en annan luftmassemätare.

konstaterade direkt att bilen bara gick sämre. så lmm är det inte.


bilen har börjat hacka typ helatiden nu.


nån mer som har någon bra idé över vad som kan vara fel och hur jag ska felsöka det?

mvh eric

Posted: 09 Jul 2006, 09:54
by Svintoleffe
Koppla in en bränsle trycksmäatare så ser du om den får för lite bränsle, annasr är dte nog någo med tändingen som jävlas typ ett tändstift kasnke elelr sånt.

Posted: 09 Jul 2006, 09:55
by Erki87
jepp får ta o göra det...

testade att byta soppapumps relä men den gick likadant ändå...

Posted: 09 Jul 2006, 12:33
by paytax
Du har väl separta spolar på den där, kan ju vara att en håller eller har gått sönder.

Mvh

Posted: 09 Jul 2006, 15:18
by flp
har du kollat upp triggerkabeln till sprutet. min 325a började först slå ifrån lite här och där och så då den var skadad. (då jag körde standard motronic)

Posted: 09 Jul 2006, 17:38
by Erki87
nu har jag bytt:
kam givare och trigger givare... går fortfarande dåligt

orolig på tomgång och orkeslös

jag förstår inte vad det kan vara...



jag har trimkammar i.
kan det vara så att en kam har vridit sig lite ? eller den kanske inte blir så då.

mvh Eric

Posted: 09 Jul 2006, 20:18
by Svintoleffe
Tomgången sak vaar orlig när du har trim kammer, i bilen, men bilen sak knappast kännas orkelslös då är det något väldigt galet, en kam kan ju ha vridit sig.=(((.

Iannat fall så kan du ju väen pröva o öka btr trycket lite os e om det blir skillnad, blev en stor skillnad på m20 jag kröl med.
Men kolla först kammarna så dom står rätt.

Posted: 10 Jul 2006, 17:31
by Erki87
nu har jag bytt:
tändspolar
tändstift


kollat bränsle tryck och grundinställt kammarna

(bränsletrycket hoppar upp och ner mellan 2 och 3 bar när man gasar och på tomgång)

bilen går fortfarande som ett mök.