motorn dör på högre varv än 4500...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

motorn dör på högre varv än 4500...

Post by Erki87 »

hejsan

min motor har börjat dö vid ungefär 4500 varv.

det är nästan som om det vore ett nytt varvstopp vid 4500 varv.

har kollat lite på lmm o så men hittar inget fel.

någon som har en bra ide vad ska jag annars kolla?

kan soppa pumpen börja ge sig?

hör av er med idéer.

motorn är en m42b18 om ni undrar :P

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

testat att knacka ihop stiften lite?

fan, det var ju nån som hade precis detta fel tidigare härpå forumet med samma motor.
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

okej tycker inte det borde vara det då motorn fungerade klockrent innan...
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

om motorn går klockrent under, oså blir det typ som att du skallen i rastten efter 4,500 varv, då kan det tyuvär vara lmm som pajat.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

ja har en hel extra luftmängdmätare som du kan testa med. Bor i e-tuna.
mvh
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

du har pm vigge
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

nu har victor och jag testat med en annan luftmassemätare.

konstaterade direkt att bilen bara gick sämre. så lmm är det inte.


bilen har börjat hacka typ helatiden nu.


nån mer som har någon bra idé över vad som kan vara fel och hur jag ska felsöka det?

mvh eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Koppla in en bränsle trycksmäatare så ser du om den får för lite bränsle, annasr är dte nog någo med tändingen som jävlas typ ett tändstift kasnke elelr sånt.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jepp får ta o göra det...

testade att byta soppapumps relä men den gick likadant ändå...
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

Du har väl separta spolar på den där, kan ju vara att en håller eller har gått sönder.

Mvh
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

har du kollat upp triggerkabeln till sprutet. min 325a började först slå ifrån lite här och där och så då den var skadad. (då jag körde standard motronic)
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

nu har jag bytt:
kam givare och trigger givare... går fortfarande dåligt

orolig på tomgång och orkeslös

jag förstår inte vad det kan vara...



jag har trimkammar i.
kan det vara så att en kam har vridit sig lite ? eller den kanske inte blir så då.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Tomgången sak vaar orlig när du har trim kammer, i bilen, men bilen sak knappast kännas orkelslös då är det något väldigt galet, en kam kan ju ha vridit sig.=(((.

Iannat fall så kan du ju väen pröva o öka btr trycket lite os e om det blir skillnad, blev en stor skillnad på m20 jag kröl med.
Men kolla först kammarna så dom står rätt.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

nu har jag bytt:
tändspolar
tändstift


kollat bränsle tryck och grundinställt kammarna

(bränsletrycket hoppar upp och ner mellan 2 och 3 bar när man gasar och på tomgång)

bilen går fortfarande som ett mök.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Post Reply