Page 1 of 2

vilka kablar behövs för att få igång en m50?

Posted: 08 Nov 2009, 21:52
by daniel.e
Försöker få igång en m50b20, men vilka kablar behövs från motorkontakten för att få igång den?
Pump och startmotor är jag på de klara med, men va behövs till?

Re: vilka kablar behövs för att få igång en m50?

Posted: 08 Nov 2009, 22:09
by Carlsson
daniel.e wrote:Försöker få igång en m50b20, men vilka kablar behövs från motorkontakten för att få igång den?
Pump och startmotor är jag på de klara med, men va behövs till?
nr 13 bensinpump
18 start
21 Tändning
sen kan dessa två vara bra men det funkar utan
nr23 oljelampan
nr25 genarator, laddlampan


MVH Daniel

Posted: 08 Nov 2009, 23:08
by daniel.e
Förstod lite de, kollade på http://www.akgmotorsport.com/usm50swap.html
men vart ska 21an? +12v, jord?

Posted: 09 Nov 2009, 10:51
by Konny
daniel.e wrote:Förstod lite de, kollade på http://www.akgmotorsport.com/usm50swap.html
men vart ska 21an? +12v, jord?


21an grön är det tännings ström på från bilens sida, ska ihop med den gröna på motorn!

Posted: 09 Nov 2009, 16:13
by daniel.e
Så grön till plus? Vart tokig på elsystemet så jag klippte bort allt ur bilen :D

Posted: 09 Nov 2009, 21:48
by Carlsson
okej var det klippt och sönderpundat av massa ljud muppar???

Posted: 09 Nov 2009, 22:14
by daniel.e
Haha, nej de var i skick men de ska bli isbil så ju mindre el de finns desto bättre :D Så nu är allt som går att ta bort utan värre fel borta från bilen
8) bara ratt, pedaler, kupéfläkt kvar. :lol:
Bara stol, bälte och någon form av "bur" kvar att göra
Och btw så fick jag igång den ikväll :D

Posted: 22 Nov 2009, 20:30
by gunning
Är de någon mer el man ska koppla in förutom de som carlsson skrev om man har en m50 i e30?

Har kopplat in den elen å startat verkar fungera fint.

förutom att starten inte går på tändningen?

Bara om man ger direkt ström på startmotorn varför?

Allt fungerade med m20 motorn, borde väl fungera nu oxå har ju inte rört den elen?

I värsta fall får ja väll koppla in en startknapp :P

El är inte min grej, så bli inte arga nu

Posted: 24 Nov 2009, 06:52
by Konny
gunning wrote:Är de någon mer el man ska koppla in förutom de som carlsson skrev om man har en m50 i e30?

Har kopplat in den elen å startat verkar fungera fint.

förutom att starten inte går på tändningen?

Bara om man ger direkt ström på startmotorn varför?

Allt fungerade med m20 motorn, borde väl fungera nu oxå har ju inte rört den elen?

I värsta fall får ja väll koppla in en startknapp :P

El är inte min grej, så bli inte arga nu



Är den svart/gula kabeln som är till startmotorn! har man den kopplad ska de fungera, gjorde de senast igår på min vinterbil och allt fungerade kanon direkt :D

Posted: 24 Nov 2009, 07:44
by hockne
Tackar för lån av tråden :P
Jag hade nästan samma fråga men fick mitt svar ;)

Tackar !

Posted: 25 Nov 2009, 23:58
by gunning
ja hade kopplat rätt :)

Bara att de satt ngt gammalt defa larm på bilen som bröt signalen mellan nyckeln och säkringsboxen, klippte den och skarvade förbi larmet, funkar fint nu.

Men såklart har ja ngt annat el fel nu :(

Så fort ja bara nuddar på gasen när bilen är igång så dör motorn?!

Som att den inte skulle få mer soppa å stryper sig själv?
Även om ja håller fullt så verkar de inte bli ngn skillnad, måste va ngn kontakt eller sladd som sitter fel va?

Dem sladdar ja kopplat in är:

nr 13 bensinpump
18 start
21 Tändning
sen kan dessa två vara bra men det funkar utan
nr23 oljelampan
nr25 genarator, laddlampan

Har letat läckage men hitttar inget...
Tycker motorn hackar å går ojämt oxå

Blev massa frågor nu, men ja känner mig helt förvirrad med alla sladdar och kontakter :(

Mvh

Posted: 26 Nov 2009, 07:23
by Hansa
Som alla andra kommer säga så jag säger det först : LMM eller TPS kan du ju börja kolla, kolla även så alla vacumslangar är hela så du inte har haft haft sönder någon vid motorbytet.

Posted: 26 Nov 2009, 16:59
by gunning
Ok ska kolla de ikv i garaget, hoppas att ja hittar något :S

Kommer med ett svar senare....

Posted: 05 Jan 2010, 10:29
by BPM
Ingen som har en bild på motorkontakten och vilket stift som hänger ihop med vilket nummer?

Posted: 05 Jan 2010, 10:57
by Carlsson
det står nummer vid varje stift annars kolla på e30.de där finns bilder steg för steg hur man trycker i andra motorer i E30.

här är den översatt med google det är lite mongo översättning men man fattar :wink:
http://translate.google.se/translate?u= ... =&ie=UTF-8

Posted: 05 Jan 2010, 11:00
by BPM
Okej, det är såpass fint!

Då ska jag nog kunna förstå det när jag ser det.

Detta gäller M50 ---> Volvo men principen är densamma.

Posted: 05 Jan 2010, 13:52
by Carlsson
BPM wrote:Okej, det är såpass fint!

Då ska jag nog kunna förstå det när jag ser det.

Detta gäller M50 ---> Volvo men principen är densamma.
kolla faq på tpc där finns en guide till hur man monterar getrag i volvo motorn är inte svårare än några slangar 5kablar och bygga egna motorfästen. kolla min garaget sida där finns lite bilder på motor fästen osv.