Page 1 of 2
Forzas E36 M50 turbo
Posted: 25 Oct 2009, 19:33
by Forza
Ja då var de dags att lägga upp en tråd om bygget.
Grund o botten, en BMW 328i -95
Såhär ser receptet ut för tillfället(kan hinna ändras)
M50b25 botten som blir borrat o deckat med 328 vev o smidda kolvar o stakar.
Blir att lua upp motorn en aning med egenbyggda motorfästen sam växelådsfästen. Lådan blir en ZF. Samt försöka behålla orginal insuget, men får se hur trångt det blir.
Får se om det blir med eller utan vanos, det får tiden utvisa men det lutar åt att de blir vanos toppen med bortblockad vanos.
Egensmitt grenrör med en kkk29 som hjälper till att andas.
En HKS kopia till wastegate.
46mm Dump
Aeromotive A1000 Pump
Aeromotive Bränslefilter
Aeromotive BTR
4-pucks sinter
618 tryckplatta med lättat m20 svänghjul
Kina IC
Troligtvis halvbur med nya sitta still stolar.
Säkert mycket mer att nämna men de kommer vell eftersom.
Målet är ca 500 driftsäkra hästar som man kan ha kul med på gatan
Posted: 25 Oct 2009, 19:43
by Forza
Nu är iaf den nya motorn på Ingång, kommer imorgon mitt på dan.
Sen kommer det förhoppningsvis ett litet paket från "over there" bara polarn kommer sig hem därifrån.
Kommer biler snart
Posted: 26 Oct 2009, 10:42
by moxi
när kommer det lite bilder?
Posted: 26 Oct 2009, 12:14
by Forza
Det kommer
Posted: 27 Oct 2009, 10:01
by Forza
Här kommer lite blandade bilder iaf
Nya Motorn m50b25
Dumpen och WG:n
Motorrummet för tillfället
Snurran så ska få sig en omgång, inte så snygg just nu men
Utgångsobjektet, kommer att de ganska likadan ut på utsidan fast med vita fälgar och en vinge
Posted: 27 Oct 2009, 17:28
by moxi
vad blir det för sprut?
Posted: 27 Oct 2009, 20:16
by Forza
vad blir det för sprut?
Jadu, de är vell inte så mycket o fundera på, vipec, har inte hört ett ont om de än så
Posted: 27 Oct 2009, 20:37
by moxi
okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
Posted: 27 Oct 2009, 20:39
by Forza
Här kommer lite bilder från kvällens arbete
Tillverkade ett verktyg för att hålla emot för att kunna dra lös vevaxelbulten som ja hört så mycket om.
Vadå mutterknack??
Blir smutt me 2,8 liter med denna
M52 blocket, lagren såg onekligen fräsha ut efter 25000 och 2 HÅRDA år, var endast 2:ans vevlager som va dåligt.
Nu har man iaf blockat mer m52 blocket samt fått hem m50:in som skall börja rivas. Blir att snöra dit växellådan och den tomma toppen imorgon för att börja bygga nya motorfästen och se vars turbon kommer att hamna.
Posted: 27 Oct 2009, 20:44
by Forza
moxi wrote:okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
OKey, trevligt
Ja kommer nog att välja vipec direkt, tycker de låter mycket smidigare samt att man kan mappa tänding, får med startmapp, bra support
För mig e de ganska bra för ja e inte nån El Gud direkt
Turbo Blir en kkk 29 toppmonterad.
Posted: 08 Nov 2009, 20:37
by Forza
Här kommer en liten update
Har börjat på dom nya motorfästena
Posted: 08 Nov 2009, 20:42
by Ludde_
Forza wrote:moxi wrote:okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
OKey, trevligt
Ja kommer nog att välja vipec direkt, tycker de låter mycket smidigare samt att man kan mappa tänding, får med startmapp, bra support
För mig e de ganska bra för ja e inte nån El Gud direkt
Turbo Blir en kkk 29 toppmonterad.
Varför skulle man inte kunna mappa tändning med ms?
Och startmapp följer det väll med de flesta sprut?
Inget ont om vipec då de verkar vara kanon
Posted: 08 Nov 2009, 20:48
by Forza
Följer de me startmapp till MS? :O Ja de kanske de gör, ja vet så lite om de, va bara med när en polare installerade de men han kunde inte mappa tändning. Men de finns vell säkert flera versioner...
Posted: 25 Nov 2009, 21:54
by Forza
Har stått lite still senaste tiden men ikväll ha jag vare o fipplat med motorfästena. Börjar vara hyfsat klart, bara lite finjustering som fattas sen blir det att snygga till fästen när man ser att allt är bra..
Växelådsfästet: Behövde bara borra nya hål samt göra nya bussningar så passa det rikigt bra
Motorfäste
Posted: 25 Nov 2009, 21:58
by Highburg
Ser bra ut hur mycket luta du upp den
Nått ca mått kanske mellan fjädertorn o topp
Posted: 25 Nov 2009, 22:02
by Forza
Fan de glömde ja helt kika, men ja kollar de nästa gång ja ska till garaget, ska ändå skruva dit orginalfästena o mäta om igen så att alla centrummått stämmer. Kan ta lite före o efterbilder kanske man får en bättre uppfattning.
Posted: 29 Nov 2009, 20:55
by Forza
Nån som kan säga hur ni alla sätter upp era kolvar när ni ska svarva av dom? Har ju en riktigt fin svarv på firman o kan svarva hjälpligt men hur sätter ni upp dom utan att få "märken" på dom?