Forzas E36 M50 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Forzas E36 M50 turbo
Ja då var de dags att lägga upp en tråd om bygget.
Grund o botten, en BMW 328i -95
Såhär ser receptet ut för tillfället(kan hinna ändras)
M50b25 botten som blir borrat o deckat med 328 vev o smidda kolvar o stakar.
Blir att lua upp motorn en aning med egenbyggda motorfästen sam växelådsfästen. Lådan blir en ZF. Samt försöka behålla orginal insuget, men får se hur trångt det blir.
Får se om det blir med eller utan vanos, det får tiden utvisa men det lutar åt att de blir vanos toppen med bortblockad vanos.
Egensmitt grenrör med en kkk29 som hjälper till att andas.
En HKS kopia till wastegate.
46mm Dump
Aeromotive A1000 Pump
Aeromotive Bränslefilter
Aeromotive BTR
4-pucks sinter
618 tryckplatta med lättat m20 svänghjul
Kina IC
Troligtvis halvbur med nya sitta still stolar.
Säkert mycket mer att nämna men de kommer vell eftersom.
Målet är ca 500 driftsäkra hästar som man kan ha kul med på gatan
Grund o botten, en BMW 328i -95
Såhär ser receptet ut för tillfället(kan hinna ändras)
M50b25 botten som blir borrat o deckat med 328 vev o smidda kolvar o stakar.
Blir att lua upp motorn en aning med egenbyggda motorfästen sam växelådsfästen. Lådan blir en ZF. Samt försöka behålla orginal insuget, men får se hur trångt det blir.
Får se om det blir med eller utan vanos, det får tiden utvisa men det lutar åt att de blir vanos toppen med bortblockad vanos.
Egensmitt grenrör med en kkk29 som hjälper till att andas.
En HKS kopia till wastegate.
46mm Dump
Aeromotive A1000 Pump
Aeromotive Bränslefilter
Aeromotive BTR
4-pucks sinter
618 tryckplatta med lättat m20 svänghjul
Kina IC
Troligtvis halvbur med nya sitta still stolar.
Säkert mycket mer att nämna men de kommer vell eftersom.
Målet är ca 500 driftsäkra hästar som man kan ha kul med på gatan
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
när kommer det lite bilder?
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Här kommer lite blandade bilder iaf
Nya Motorn m50b25
Dumpen och WG:n
Motorrummet för tillfället
Snurran så ska få sig en omgång, inte så snygg just nu men
Utgångsobjektet, kommer att de ganska likadan ut på utsidan fast med vita fälgar och en vinge
Nya Motorn m50b25
Dumpen och WG:n
Motorrummet för tillfället
Snurran så ska få sig en omgång, inte så snygg just nu men
Utgångsobjektet, kommer att de ganska likadan ut på utsidan fast med vita fälgar och en vinge
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
vad blir det för sprut?
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Här kommer lite bilder från kvällens arbete
Tillverkade ett verktyg för att hålla emot för att kunna dra lös vevaxelbulten som ja hört så mycket om.
Vadå mutterknack??
Blir smutt me 2,8 liter med denna
M52 blocket, lagren såg onekligen fräsha ut efter 25000 och 2 HÅRDA år, var endast 2:ans vevlager som va dåligt.
Nu har man iaf blockat mer m52 blocket samt fått hem m50:in som skall börja rivas. Blir att snöra dit växellådan och den tomma toppen imorgon för att börja bygga nya motorfästen och se vars turbon kommer att hamna.
Tillverkade ett verktyg för att hålla emot för att kunna dra lös vevaxelbulten som ja hört så mycket om.
Vadå mutterknack??
Blir smutt me 2,8 liter med denna
M52 blocket, lagren såg onekligen fräsha ut efter 25000 och 2 HÅRDA år, var endast 2:ans vevlager som va dåligt.
Nu har man iaf blockat mer m52 blocket samt fått hem m50:in som skall börja rivas. Blir att snöra dit växellådan och den tomma toppen imorgon för att börja bygga nya motorfästen och se vars turbon kommer att hamna.
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
moxi wrote:okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
OKey, trevligt Ja kommer nog att välja vipec direkt, tycker de låter mycket smidigare samt att man kan mappa tänding, får med startmapp, bra support För mig e de ganska bra för ja e inte nån El Gud direkt Turbo Blir en kkk 29 toppmonterad.
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
Forza wrote:moxi wrote:okey..bygge också e36 men inte me några smidda grejer..o tänkte testa ms sen kanske byta efter jag själv testat det. Vad för turbo hade du tänkt att köra?toppmonterat grenrör eller?
OKey, trevligt Ja kommer nog att välja vipec direkt, tycker de låter mycket smidigare samt att man kan mappa tänding, får med startmapp, bra support För mig e de ganska bra för ja e inte nån El Gud direkt Turbo Blir en kkk 29 toppmonterad.
Varför skulle man inte kunna mappa tändning med ms?
Och startmapp följer det väll med de flesta sprut?
Inget ont om vipec då de verkar vara kanon
Har stått lite still senaste tiden men ikväll ha jag vare o fipplat med motorfästena. Börjar vara hyfsat klart, bara lite finjustering som fattas sen blir det att snygga till fästen när man ser att allt är bra..
Växelådsfästet: Behövde bara borra nya hål samt göra nya bussningar så passa det rikigt bra
Motorfäste
Växelådsfästet: Behövde bara borra nya hål samt göra nya bussningar så passa det rikigt bra
Motorfäste
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
Fan de glömde ja helt kika, men ja kollar de nästa gång ja ska till garaget, ska ändå skruva dit orginalfästena o mäta om igen så att alla centrummått stämmer. Kan ta lite före o efterbilder kanske man får en bättre uppfattning.
Frågan ä int om he rasa, frågan ä bah när,och hur spektakulärt
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport
BMW 330 -02 M-Sport-Clubsport