Page 1 of 2

slavcylinder koppling

Posted: 02 Jul 2006, 14:28
by knotan
har ju som bekant meckat dit en bmw zf låda från 525tds på min volvo.
sen en 765 platta med std lammel från en m535.
probbset är att jag misstänker att min huvudclyinder till kopplingen är lite mindre än bmw:ns.
kopplingen kopplar ut först sista cm ner mot golvet,
har testat ändra utväxlingen på pedalen men det hjälpte inte iom att huvudcylindern redan trycktes hela vägen.

så frågan är om det finns nån mindre slavcylinder från bmw att tillgå. dvs en som trycker längre med samma mängd olja, jag inser att den kommer blir mer tungtrampad men det får jag väll leva med...

Posted: 02 Jul 2006, 15:04
by Jocke
en kompis har samma fenomen på sin m3a

Posted: 02 Jul 2006, 19:04
by fulingbusen
Har du några org. slangar kvar som det kan flexa i? I många fall så krävs stålomspunnen slang eller rör men det kanske du redan tänkt på :?:

Posted: 02 Jul 2006, 19:15
by knotan
fulingbusen wrote:Har du några org. slangar kvar som det kan flexa i? I många fall så krävs stålomspunnen slang eller rör men det kanske du redan tänkt på :?:

det sitter kopparör hela vägen så har svårt å tro att det flexxar :roll:

tänkte att det kanske finns mindra slavcylindrar på tex 320 eller någe iom att det antagligen sitter klenare tryckplattor på dem att det inte krävs lika mycket "utväxlin" eller vad man kallar det när det handlar om hyudralik

Posted: 02 Jul 2006, 19:21
by fulingbusen
Misstänkte att du tänkt på det men man vet aldrig :wink:

Jag kan kika på en slavcylinder som ligger i garaget imorgon, kommer från 320 e30

Posted: 02 Jul 2006, 21:15
by knotan
ja har du lust å göra det vore det asschysst :wink:

Posted: 02 Jul 2006, 21:20
by Per Eriksson
jag kan ta med en slavcylinder som damasken är trasig på till norrköping, ska dit imorgon eller tisdag

Posted: 02 Jul 2006, 21:30
by knotan
Per Eriksson wrote:jag kan ta med en slavcylinder som damasken är trasig på till norrköping, ska dit imorgon eller tisdag

ja kan du göra det vore det nice, kunde jag jämföra om det är nån skillnad.
annars så ska jag till linköping imorrn kväll med ESC grabbarna.
jaja hursomhelst, du kan väll dra ett sms eller så om du kommer till stan så kan jag möta upp dej nånstans :?:
0735 461153

Posted: 04 Jul 2006, 20:31
by knotan
har kollat nu å den från e30 är mindre, den ligger på 20.6mm i diam. å den från e34 ligger på 22.2 i diam, så det borde ju bli en del skillnad

Posted: 04 Jul 2006, 22:03
by Andersson
Svarva till en ny pinne som är längre till slavcylindern så är probl. löst.

Posted: 05 Jul 2006, 15:42
by knotan
Andersson wrote:Svarva till en ny pinne som är längre till slavcylindern så är probl. löst.

du har inte läst hyudralik i skolan va :roll:

Posted: 05 Jul 2006, 16:04
by knotan
det är det jag menar, pinnen har ju inget som helst med slaglängden på cylindern å göra

Posted: 05 Jul 2006, 16:12
by knotan
mattisE30tk wrote:Fast det kanske är så att du har ett dödläge på pinnen. Att den inte börja trycka förs den är en halv centermeter ut.
Då skulle man nog kunna förlänga pinnen den biten som fattas..

nej,
det kunde man inte alls, den är fjäderbelastad hela vägen ut nämligen
börjar låta som innne på volvoforumet, skärpning :lol:

Posted: 05 Jul 2006, 21:37
by Andersson
Konstigt för jag åker själv en 535:a med 765 platta och standard lamell och min koppling tog också precis innan golvet, visade sig att det är mer spel i kopplingsarmen med denna tryckplatta av någon anledning, så jag svarvade till en längre pinne och nu är kopplingen perfekt!

Så visst funkar det även om man inte läst hydralik i skolan... :wink: